dinsdag 4 oktober 2016

Nieuwe auto`s nieuwe kosten

In de gelopen 2 jaar hebben wij een behoorlijke sprong gemaakt in ons wagenpark. Als we nu 24 maanden terug gaan reden wij rond in een Skoda Octavia uit 2006 en en Nissan Micra uit 1997. Klinkt raar, maar dat was dus een auto uit de vorige eeuw!

Sinds april is de Skoda vervangen door de Ford Focus SW. Vorige jaar werd de Micra vervangen door de Fiesta. En de Fiesta werd in elkaar gereden en is sinds gisteren officieel vervangen door de Ford Focus ST. Voor het gemak sla ik de Fiesta dus maar over.

Tot zover de fysieke wijziging. Maar wat betekend dat nou financieel. Hoewel de Skoda en Ford SW elkaar niet veel schelen is dat bij de Micra en de Focus ST wel anders.

Om te beginnen de motorrijtuigenbelasting. De Skoda en SW zijn daarin exact gelijk, dus weinig nieuws in dat opzicht. De Micra daarentegen was 19 euro in de belasting en de ST zal nu ongeveer €57. Een verhoging van 300%!

Hetzelfde beeld zien we bij de verzekering. Maar daar is niet alleen de gestegen waarde een factor, maar ook de mate van verzekering. Daar werd ik vanmiddag even extra op gewezen toen ik de verzekering van de ST afsloot. Ik had gevraagd om 2 berekeningen. WA+ en All Risk. Die waren respectievelijk 27 euro en 62 euro!

Ondanks de hoge prijs  heb ik toch gekozen voor al risk. Sommige dromen kosten geld. Onze rekening is aardig uitgedund en mocht er nu wat gebeuren kan ik mij geen vervanger veroorloven. Dezelfde redenering is van kracht bij de SW.  De Skoda was enkel Wa+ verzekerd en dus is daar ook een verdubbeling geweest van de verzekering.

Ik betaalde 2 jaar geleden minder dan 100 euro per maand voor ons complete verzekeringspakket*. En nu gaan we door de auto`s en de gewone indexering richting de 170 euro. Het exacte bedrag laat nog even op zich wachten i.v.m. de pakketkorting en verrekeningen. Naarmate onze buffer weer stijgt zullen we heroverwegen of de auto van All-risk terug naar WA+ kunnen.

Dit zijn de makkelijkste zaken om te vergelijken. Daarnaast zijn er nog de brandstofkosten en uiteraard de onderhoudskosten. Al heeft VL soms een heel ander idee van "onderhoud" dan ik. Ik hoop maar dat we nu eens geluk hebben en dat alles heel blijft.

Zo zie je maar dat het niet stopt bij de aanschaf van de auto`s. Dus mocht je op zoek zijn naar een auto houdt dan in je achterhoofd dat elk voordeel zijn nadeel heeft. En maak een goede overweging voor wat je kan betalen en of het je het waard is.



* inclusief:
2 auto`s
reisverzekring
Opstal
Inboedel
Aansprakelijkheid
Rechtsbijstand

2 opmerkingen:

  1. Dat is niet echt op de kleintjes letten inderdaad! Maar hobby's kosten nu eenmaal geld. Let op dat niet alleen je uitgaven verhoogd zijn, maar ook je kosten. Deze auto's schrijven veel harder af dan je oude.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een heel goed punt inderdaad, er komt zoveel meer kijken bij de aankoop van een auto. Mooi om het zo bij elkaar te zien.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...