zaterdag 3 september 2016

Gas & Elektra; weer een jaar verder

Ons jaar voor de energierekening loop van september tot augustus. Dus op 1 september heb ik de Jaarnota weer opgevraagd. Om zeker te weten dat de juiste standen meekomen. Dat is makkelijker vergelijken (en de energiemaatschappij neemt het wel eens niet zo nauw met een week langer).

Zoals ik in één van mijn eerste blogs schreef hou ik mijn verbruik ook bij met Enelogic. Het is dus even afwachten wat de prijzen doen aangezien we begin dit jaar een nieuw contract begonnen, maar de hoeveelheid kuub & kWh weet ik al wel.

Elektra

Voor de elektra hebben we staan 2427 Kwh. Dat was in 2015 nog 2934 KwH. Een verbetering van ruim 500 Kwh. Daar kan ik zeer tevreden mee zijn. De oorzaak van de daling zoek ik in het verdwijnen van de vijver en de bijbehorende pompen en het vervangen van onze wasmachine voor een zuiniger exemplaar. Ook hebben we de nodige lampen vervangen voor LED.

Voor aankomend jaar hoop ik nog een verdere verlaging te kunnen realiseren. Waarschijnlijk niet zo groot, maar alle kleine beetjes helpen. We willen bijvoorbeeld onze verouderde ventilatie vervangen. Deze maakt behoorlijk wat geluid en men zegt dat ze ook behoorlijk stroom kunnen verbruiken. Het is iets wat alle dagen aanstaat dus een besparing is snel gemaakt.

In de verdere toekomst staan nog meer besparingen gepland. Over 2 of 3 jaar willen we de keuken gaan aanpakken. En ik verwacht dat het vervangen van alle apparatuur ook enorm gaat schelen. Zo hebben we nu een diepvries in de schuur staan, waar het eigenlijk veel te warm wordt. Deze komt t.z.t. ook in de keuken. En verder is alle apparatuur al 12 jaar oud op het moment.

Gas

Voor het gas staat de teller dit jaar op 368 m³. Dat was in 2015 nog 433 m³. Een besparing van 65 m³.
Ook daar ben ik tevreden mee. Dit getal had ik in 2014 ook, maar toen heeft de badkamer er 3 maand uit gelegen en telt dus niet. De besparing komt vooral doordat we veel bewuster zijn geworden met ons kachelgebruik. De kachel staat dit jaar zelf al uit sinds april. In die tijd hebben we hem 1x keer handmatig aangezet. Voor de winter staat er een programma op afgestemd op wanneer we thuis zijn.

Komend jaar hopen we een besparing te maken door de gangverlenging waar we nu mee bezig zijn. Dat houdt in dat we de woonkamer kunnen afsluiten en dus niet meer het hele huis hoeven te verwarmen om comfortabel in de woonkamer te zitten. Aangezien ons leven zich voornamelijk afspeelt tussen de woonkamer (moi) en zolder (VL) moet dit zeker schelen in stookkosten.

Wat betreft de toekomstplannen komt ook hier de wens voor een nieuwe keuken kijken. We zijn namelijk aan het overwegen of we elektrisch willen gaan koken. Koken op gas is goedkoper, maar waarschijnlijk is elektra de toekomst. Het is nog ver weg, maar in 2050 zouden alle huizen gas-loos moeten zijn volgens de plannen van de regering. Bovendien kun je op elektra nog verder besparen door bijvoorbeeld zonnepanelen e.d. Die mogelijkheid zie ik niet bij gas.

Centjes

Zoals ik aan het begin al zei is het afwachten wat dit financieel doet. Al kan ik natuurlijk wel een schatting doen op basis van de gegevens die ik bij Enelogic heb ingevoerd. En dan kom ik uit op een teruggave van €850 euro. Daar kun je vast een hele mooie ventilatie van kopen. Voor aankomend jaar ben ik van het hoge voorschot afgestapt. Ik ga nu gewoon zelf sparen. Het voorschot was €131 en wordt nu €70.

Hoe loopt jullie energiejaar en waar verwachten jullie op uit te komen ten opzichte van vorig jaar?

Bij deze nog de bijgewerkte grafieken van onze verbruik sinds 2012.



2 opmerkingen:

  1. Mooie verlaging van jullie energieverbruik! Het verminderde gasverbruik zal wellicht ook deels te danken zijn aan de zachte winter dus ik ben benieuwd of je daar nog verder op kunt besparen.
    Wij hielden ons voorschot eerder ook altijd wat hoger omdat ik het fijn vond geld terug te krijgen. Sinds een paar jaar houden we het juist laag. We sparen zelf voor het geval we moeten bij betalen maar het motiveert ook om ons verbruik verder te verlagen zodat we toch nog wat terug krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. voor ons is het nog wat afwachten ... we zijn in april verhuisd naar dit huis. alles is dus weer nieuw qua verbruik.. we hebben een groter huis en een hoekhuis ipv tussenwoning.. andere apparatuur (koelkast en oven overgenomen en binnen een week een nieuwe cv omdat de oude ermee ophield etc) afwachten dus tot volgend jaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...