vrijdag 26 augustus 2016

Hoeveel ben je waard? arrrrg...

Gisteravond zat ik weer te kijken naar "Hoeveel ben je waard?". Dit keer was een schattig stel van 24 die net waren getrouwd. De jongen had dezelfde tik als menig van ons heeft.

Hand op de knip en alles strak in een excel sheet
Dus dacht ik. Dit wordt een leuke aflevering. Heel bescheiden werd het vermogen op €7.500 euro geschat. Aldus ging men voort. De inboedel werd getaxeerd op een kleine €10.000 en uit de boeken bleek dat ze per maand €500 euro over hielden. Ze hadden ook een adviseur van ING aan tafel zitten. Dat leek de dame wel wijs aangezien dit stel zoveel geld over hielden. Daar konden ze vast iets beters mee doen. Je raad het wel; de beste man van de I.N.G. raadde ze aan om toch eens te kijken naar de mogelijkheden van beleggen. Daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen. Op dat moment gingen mijn nekharen al overeind staan. Niet alleen omdat ikzelf een zekere vrees heb voor beleggen, maar ook omdat ik het zo kort door de bocht vond. Ok, ze houden veel over, maar de rest van het plaatje dan?

Nou daar hoefden we niet lang op te wachten. Bij de ontknoping kregen we te horen dat er op de spaarrekening nog een heuse €2.000 euro stond, nog minder dan een aantal persoonlijke leningen die ze nog uit hadden staan. En als klap op de vuurpijl bleek hun huis ook ruim €20.000 onder water te staan. Uiteindelijk was hun vermogen dus niet €7.500, maar  ruim €13.000 in de min. Er is geen kip die iets zegt over de mogelijkheid om je huis extra af te lossen. En in de afsluiter laten ze de reactie zien van het stel "misschien moeten we toch maar eens gaan kijken naar beleggen".

Ik vind dit zo fout. Zij zullen vast wel meer advies gekregen hebben. Althans dat mag ik hopen. Maar hoe ze het uitzenden vindt ik gewoon onverantwoord.

Het ironische vindt ik dat er in de uitzending van vorige week een stel zat die wel waren gaan beleggen. Die hadden €50.000 geleend en in bomen belegd. Wat ze niet wisten was dat het bedrijf inmiddels failliet was gegaan en dat ze naar hun belegging konden fluiten. De lening bleef uiteraard wel staan. Ook hun huis stond ruim €30.000 onder water en ook hier kwam extra aflossen niet aan de orde. En uiteraard wel bij hun getoond hoeveel risico beleggen kan geven.

Van het één naar het ander qua beleggen. Maar extra aflossen op je huis als vorm van rendement bestaat niet in dit programma lijkt het wel..

Wat vinden jullie van dit programma en hoe zij hun adviezen aan de man brengen?


9 opmerkingen:

  1. ik kijk dat soort programma's niet, want ik zou me ook kapot ergeren...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is de zoveelste herhaling. Er zitten zelfs twee bloggers tussen.
    Te weinig reserve is een juiste inschatting. Idd ook te weinig reserve. Destijds had ING een website met berekeningen gekoppeld aan dit programma.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het rijke wijf wist ik, maar wie nog meer uit blogland?

      Verwijderen
    2. Simone Levie? Ik weet haar blognaam niet meer.

      N.

      Verwijderen
    3. Annemiek van deursen van de mijmeringen blog

      Verwijderen
  3. Is het niet raar om alleen te focussen op het aflossen van de hypotheek? Het werd mij niet duidelijk of de hypotheek aflossingsvrij was of niet. Is dat het geval, dan zou ik me inderdaad daar eerst op richten. Wat vermogen opbouwen is rond hun leeftijd niet gek, als je nu inlegt op een beleggingsrekening kan dat nog 30 jaar of langer renderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waar ik over val is dat het niet genoemd wordt. Voor elke leek die kijkt is beleggen nu de oplossing als je geld overhoudt.

      Alleen focussen op 1 ding is nooit goed. Zowel hypotheek als beleggen. Maar in dit geval vind ik daar ze eerst maar eens aan een fatsoenlijke buffer moeten werken. Ze hebben immers ook een paard die onverwacht veel kosten kan genereren. En ze wouden nog gaan verbouwen. En als ze kinderen willen dan willen ze vast verhuizen. Dan is €500 per maand ineens niet zoveel mee...

      Verwijderen
  4. Oei, klinkt inderdaad niet als een ideaal startpunt om te beginnen met beleggen. Maar toch is vroeg beginnen ideaal. Op basis van de weinige gegevens die we hebben zou ik een mix aanraden. Bijvoorbeeld op maandbasis 300 € buffer, 150 € aflossen en 50 € beleggen in zo'n automatisch plan.

    De Belgische versie van het programma focust vooral op het inventariseren van de waarde van alle bezittingen en schulden. Bijna geen advies, hooguit een suggestie om aan pensioensparen te gaan doen. En dat is eigenlijk net wat ik eraan mis.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...