woensdag 3 augustus 2016

Schadevrije jaren ...

Vandaag heb ik weer iets geleerd. Afgelopen weekend verkochten we onze schadeauto en stuurde ik het vrijwaringsbewijs naar onze tussenpersoon. En vandaag kreeg ik de papieren van de gewijzigde polis. Met een opschortings-aanhangsel die VL en ik getekend terug moesten sturen...

Opschorten?


Hoezo opschorten? We hebben de auto toch verkocht waarom kan hij niet gewoon uitgeschreven worden? Oftewel ik kroop in de telefoon en belde mijn tussenpersoon. Zij vertelde mij dat ze dat hadden gedaan om mijn schadevrije jaren te behouden. Dat verbaasde mij nog meer, want ik was immers niet schuldig. Hoezo zou ik moeten vrezen voor mijn schadevrije jaren?

Geen auto = geen jaren


Nadat ik aangaf dat ik haar redenering dus niet kon volgen kwam de voor mij verrassende aap uit de mouw. Het blijkt dus dat als niet gelijk weer een auto hebt je het risico loopt om je schadevrije jaren kwijt te raken. Ze hebben daarom de verzekering opgeschort zodat de polis blijft lopen. Dit mag maximaal 3 jaar. Als wij dan een nieuwe auto kopen kan hij gewoon weer onder deze polis aangemeld worden en kan de fiĆ«sta definitief geroyeerd worden. 

Ik wist niet dat schadevrije jaren vervallen op het moment dat je autoloos wordt. Ik dacht dat je die had voor het leven en dat je ze alleen verloor als je schade claimt. Nu na wat googelen weet ik dus wel beter. Vroeger was het bij de meeste verzekeraars zo dat je na een jaar autoloos zijn je jaren verloor. Dankzij inspanningen van Independer blijkt dat sinds 2014 opgerekt te zijn naar 3 jaar voor de meeste aanbieders.

Blij met de tussenpersoon


De actie van onze tussenpersoon zal misschien niet nodig geweest zijn als je het zo leest. Maar "better save then sorry" en ik ben blij dat ze zo assertief zijn. Die 2e auto komt er immers wel weer, maar hoe lang dat nog duurt weten we nog niet. Het lijkt mij echter stug dat het nog een jaar duurt, laat staan 3 jaar.


Waren jullie ervan op de hoogte dat je schadevrije jaren een houdbaarheidsdatum hebben?


5 opmerkingen:

  1. Ik was me er ook niet van bewust en kwam er dit voorjaar achter dat die van mijn man verlopen waren, juist nu we op zijn naam weer verzekerden omdat ik dus dacht dat hij meer jaren had dan ik. Wel even zuur dus. Gelukkig kun je schadevrije jaren ook overdragen en konden we in elk geval nog van mijn 2 jaar profiteren op die manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik wist wel dat je ze niet opbouwde als je geen auto op naam had, maar ik wist niet dat je ze ook kwijt kon raken. Goed om te weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. We hebben een aantal jaar een lease-auto van het werk gereden. Geen schades gehad, maar helaas bouw je dan ook geen schadevrije jaren op. Dus nu we sinds een paar maanden een eigen auto hebben, is de premie behoorlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is balen, maar ik las dit ook op independer:
      Leaseverklaring
      Heb je gereden in een leaseauto? Dan ontvang je na afloop van het leasecontract een leaseverklaring. Hierin staat hoelang je in de leaseauto hebt gereden en hoeveel (en wat voor soort) schades er zijn geclaimd. De verzekeraar bepaalt vervolgens hoeveel schadevrije jaren er worden toegekend.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...