maandag 1 augustus 2016

Auto`s: een kleine en de grote...

Of de dikke en de dunne. Het kan allemaal. Naar aanleiding van mijn vorige post plaatste opnieuw beginnen een reactie waarop ik vanavond even wil reageren. Niet ter verdediging, maar gewoon omdat het een interessant blog onderwerp is. Waarvoor dank want ik kan ze wel gebruiken op het moment.

Ik zou als VL de sterkste auto nemen die er is. Of een andere betere auto. Ik heb grote auto, kleine auto in en gezin nooit begrepen. (Willen begrijpen)

De rede waarom wij een grote en een kleine auto hebben is gebaseerd op 2 dingen. De praktische behoefte en de financiële last. De sterkste auto waar opnieuw beginnen op doelt is waarschijnlijk ook een vrij prijzige. En bovendien was onze gesneuvelde auto geen slechte of zwakke auto. Vriendlief is er ondanks de flinke klap met een lichte hersenschudding vanaf gekomen. Ik denk dat je die in elke auto wel had gehad (auto`s die meer op tankwagen lijken daargelaten).

De behoefte voor een auto (of 2)


Ik begin even met de praktische behoefte. VL en ik werken allebei buiten onze woonplaats. Ik rij vijf dagen in de 30km enkele reis en vriendlief zit op 15km normaal, maar moet soms ook op alternatieve locaties aanwezig zijn welke oplopen naar 50 km enkele reis. OV is geen houdbare optie gebleken i.v.m. met slechte of niet bestaande verbindingen. Wij hebben dus allebei behoefte aan een eigen auto. Momenteel hebben we één auto, maar dat wordt opgevangen doordat het werk van VL dankzij de vakantieperiode een auto vrij heeft welke hij puur voor het woon-werkverkeer kan gebruiken.

Wat zijn de criteria voor onze auto`s

De grote: 
- Station
- Diesel

Momenteel een Ford Focus. Deze kwam qua gewicht in dezelfde klasse als onze Skoda Octavia sedan. Meer ruimte voor hetzelfde geld.

De kleine
- kleiner 
- Benzine
- Sportief (harde eis van vriendlief)

Dit was dus de Ford Fiesta ST. VL wil hiervoor in de plaatst een Ford Focus ST. Is iets groter en dus duurder. Maar een hele grote wens voor VL. We gaan er dus maar gewoon voor!

Wat levert dat financieel dan op?

Is dat alles dan denk je. Ja dat is eigenlijk het belangrijkste. Hoe dat dan werkt voor ons?

De belangrijkste spelregel voor de auto`s in ons huishouden is:

Diegene die het verst moet rijden op een dag krijgt de grote diesel mee.

Uitzonderingen daargelaten als het om het vervoeren van grote lading gaat natuurlijk. Deze regel zorgt ervoor dat de diesel meeste kilometers maakt en dus goedkoper wordt. De kleine benzine maakt daardoor de minste kilometers en blijft betaalbaar. Het komt erop neer dat de diesel bij ons rond de 30.000 km op jaarbasis doet en de benzine 12.000km als het tegen zit.

Je zou het kunnen omdraaien: grote benzine en kleine diesel, maar daarvoor maken wij te vaak gebruik van de ruimte in de station en zouden wij dan te vaak de benzine auto moeten pakken. Een vakantie waarin je 4000km rijd wordt dan ineens minder grappig. In het geval dat die optie goedkoper was heb je wellicht die ruimte niet eens nodig en kun je sowieso goedkoper uit zijn met 2 kleinere auto`s en af en toe een auto/aanhangwagen lenen.

Oftewel

Groot en klein is bij ons gewoon een financieel motief. En dan heb ik het nog niet eens over de aanschafwaarde gehad. We willen wel de mogelijkheden hebben, maar er zo voordelig mogelijk mee weg komen. Een grote auto is bijna altijd wat beter en veiliger. Maar de prijs/veiligheid verhouding is mij niet drastisch genoeg om voor 2 grote superveilige auto`s te betalen.

Zijn er meer onder jullie die het grote/kleine auto principe aanhouden. Of doen jullie het juist heel anders?






14 opmerkingen:

  1. Hier ook een grote en een kleine.
    Toyota aygo en toyota verso.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je zou ook kunnen overwegen 1 auto te kopen en degene die de kortste afstand moet doen met de fiets te laten gaan. Dat is 'sportiever' ;) dan een auto. Ook een scooter is een optie en veel goedkoper dan een auto. Maar goed, daar moet je wel zin in hebben.
    Hier 1 auto maar ik woon ook maar alleen. Ik gebruik hem alleen voor lange afstanden, de rest doe ik met de fiets of lopend. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik ook maar 7 kilometer van mijn werk woon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is overwogen! En zelfs een week gedaan afgelopen tijd. Meneer had bedacht dat hij dan extra hard kon sparen voor zijn nieuwe liefde. Maar het bleek gewoon super onhandig. Dus blij dat ze nog een auto voor hem beschikbaar hadden een straks gewoon weer een auto erbij.

      Verwijderen
  3. Kleine, grote maar straks 2 Ford focussen voor de deur welke is de grote :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die met de dikke kont. Al kun je dat ook op 2 manieren uitleggen :P

      Verwijderen
    2. maar zonder gein. Een focus SW en een Focus ST. 1 letter verschil, maar behoorlijk wat inhoudsliters.

      Verwijderen
    3. Maar qua gewicht zit het dicht bij elkaar, en ST3 ja dat wordt straks iedere dag ruzie want beide maken de minste kilometers :)

      Verwijderen
    4. Dat zal wel meevallen, haha. Ik zie mij nog niet om de ST vechten.

      Verwijderen
  4. Wij hebben een twingo als gezins auto. Daarmee rijd manlief 75 km naar en van zijn werk. Gaan wij ook mee op vakantie en bevalt ons prima. Ik voel me niet veiliger of minder veilig in een grote of kleine auto.

    Ik wens jullie veel veilige km toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! knap hoor dat jullie alles redden met een twingo!

      Verwijderen
  5. Hier een kleine diesel voor het woonwerkverkeer van Hubbie.
    En een grote benzine om ons allemaal in te vervoeren en de caravan te trekken.
    Na de v er huizing hopen we een auto te hebben...
    Maar ja dan moet e e rst het huis verkocht....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik woon alleen dus maar één auto.

    Bij de vervanging (vorig jaar) waren er 2 voorwaarden waar voor mij aan voldaan moest worden:

    - automatische versnellingsbak (ik rij al jaren met een automaat, door een auto met versnellingen te kopen ben ik waarschijnlijk een gevaar op de baan)
    - op benzine (wegens plannen van de regering om dieselauto's op allerlei manieren zwaarder te belasten + ik rij minder dan 12.000 km per jaar)

    Momenteel probeer ik voor woon-werk-verkeer voornamelijk met de fiets tot aan het station te rijden. Niet altijd, als het zoals deze ochtend heel hard regent, neem ik nog steeds de auto. Maar alle beetjes helpen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik kan me voorstellen dat je het schakelen kunt verleren. Zijn automaten niet gelijk duurder?

      Verwijderen
  7. Leuke organisatie van je vervoersmiddelen. Ik vind het ook fijn als ik opties heb. Bij mij en mijn vriendin is er een soortgelijke verdeling, maar dan niet gepland. Ik had toevallig een diesel auto en zij een benzine. Nu inderdaad even kijken of we met elkaar af kunnen spreken of degene die de meeste kilometers aflegt de diesel kan pakken. Handig.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...