maandag 18 juli 2016

Europa: Creditcard of bankpas

Ik ben dus net terug uit Kroatië. Daar heb je nog vreemde valuta in de vorm van kuna. Hoe heb ik het daar nu aangepakt qua betalen?

Je gaat tegenwoordig in elk geval niet meer naar de bank om geld te wisselen. Sterker nog, veel banken bieden deze dienst niet meer aan. Wat dan overblijft zijn de bankpas en de creditcard.

De bankpas

De bankpas is prima bruikbaar in het buitenland. Je moet hem alleen wel activeren. Voor Europa of wellicht zelfs wereldwijd. De kosten voor de bankpas variëren per bank en per pakket. Ik heb zelf een basispakket bij de Rabobank. Het kost mij €1 per keer om geld op te nemen bij de automaat. En bij zowel de geldautomaat als bij de pin wordt een koersopslag van 1%. Het verwerken van betalingen duur wel lang. Soms zelfs 2 werkdagen.

Betaling zijn niet extra verzekerd en in geval van fraude ben je slecht beschermd. Derhalve ook de campagne van het speciaal activeren van je kaart voor Europa als je op vakantie bent.

De creditcard

Ik heb mijn creditcards bij de ANWB. Zowel een VISA als een Mastercard. Allebei hebben ze een limiet van €2.500 euro (wat ik nog nooit nodig gehad heb). De kosten voor een geldopname is €4,50 en een koersopslag van 2%. Betalen met de pas kost niks extra, maar wel weer die 2% opslag. Betalingen worden per direct gereserveerd en zijn gelijk zichtbaar op de app. De werkelijke koers wordt een werkdag later berekend en definitief gemaakt.

Mijn aankopen vallen onder een 180 dagen aankoopverzekering. En in geval van fraude kan ik afschrijvingen terug laten draaien. De SNS heeft dit tegenwoordig ook op hun betaalpas, maar ik heb van een vriend begrepen dat de kosten daarvan terugkomen in de producten. Hij vond het na vergelijking niet de moeite waard.

Mijn Spelregels voor een geldopname

Geld opnemen doe ik ALTIJD met de bankpas. Doe dit NOOIT met de creditcard. De creditcard is niet alleen in de basis duurder, maar bij een geldopname beginnen zij ook per direct rente te rekenen. En deze rente wordt niet kwijtgescholden zoals bij normale betalingen het geval is. De enige manier om daar wat aan te doen is door voor je vakantie geld op je creditcard te storten. Heb ik in het verleden ook wel gedaan, maar ik vindt het vrij omslachtig en het duurt even voordat het over is.

In landen met een andere valuta krijg je daarbij ook vaak de vraag of ze het alvast voor je om moeten rekenen naar euro`s. Doe dit NOOIT! De lokale banken hanteren altijd nadeligere koersen dan je eigen bank. 

Voor beide gevallen kan ik spreken uit ervaring. Ik had VL namelijk één van onze creditcards mee gegeven en hem deze regels ingepeperd. En je raad het al. De eerste dag in kroatië gaat hij met de creditcard naar de bank en haald 1000 kuna op EN! kiets voor ja bij conversie 

......GRRMGRRMMBLLL *tel tot tien karin*..

Ik heb zelf ook 1000 kuna gepind met mijn bankpas diezelfde dag op het vliegveld. Dus we gaan de schade vergelijken. Ik was 134,98 kwijt op mijn bankrekening en krijg later nog een rekening van €1. Totale schade €134,98.

Meneer had een rekening van €143,34 op de creditcard. Daar kwamen nog €5,73 aan kosten bij. Ik heb het bedrag zodra het definitief was betaald. Dus ik hoop dat daar ook de rente al in zat, maar het kan dus nog meer worden. Totale schade €149,07.

Op hetzelfde bedrag op dezelfde dag scheelt het dus €14,09

Betaling dan?

Voor betaling zijn er niet echt dwingende regels. In mijn geval zou betalen met de bankpas goedkoper zijn. Maar de de bescherming van de creditcard maakt toch dat ik vaker daarvoor kies. Met beide passen valt fraude te plegen, maar in het geval van de creditcard kun je jezelf beter beschermen voor de schade ervan. Het is dus financieel minder efficiënt, maar ik ben nou eenmaal zo`n gek die voor zekerheid gaat en daar zit een prijskaartje aan. 

Bovendien vind ik het ook fijn dat de creditcard betalingen sneller zichtbaar maakt. Ik moest deze keer bijvoorbeeld tot dinsdag wachten tot mijn geldopname van vrijdag zichtbaar was in de app van de Rabobank. Ik mis dan overzicht en heb op vakantie geen zin om nog een excel bij te houden. En als bonus doe ik met elke creditcard betaling weer ongevraagd mee aan een loterij met (vindt ik) best wel mooie prijzen. Ik doe het er niet voor, maar het is leuk meegenomen.


Hoe regelen jullie de geldzaken op vakantie?







7 opmerkingen:

  1. Vorig jaar zijn we naar Tsjechië geweest, ook daar geen euro. Ik heb toen van te voren geld gewisseld in Nederland bij het GWK, de koers was goed. En volgens mij geen extra kosten.
    Je kon voor € 3,95 wel een voucher kopen waarmee je tegen dezelfde koers en zonder extra kosten overgebleven geld terug kon wisselen. Dat hebben we niet gedaan. We hebben van te voren berekend hoeveel we ongeveer nodig hadden. Daar kwamen we goed mee uit, van het overgebleven geld hebben we cadeautjes gekocht voor de kat oppas,huisoppas, wat levensmiddelen voor onderweg en de tank nog een keer volgegooid.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik neem in toenemende mate contant geld mee naar dit soorten landen (euros). Pinnen met cc: not done. Pinnen met bankpas: Ja, lokale valuta kiezen maar dan nog betaal je vaak kosten aan je eigen bank EN de bank waar je pint. Lokale wisselkantoren hebben vaak een goede koers en ondervinden concurrentie van elkaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel contant geeft mij dus juist de kriebels. Ik heb liever plastic.

      Verwijderen
    2. Correctie, ik maak gebruik van cc voor grotere uitgaven (hotels, restaurant) en contante euros die ik lokaal omwisselen voor de kleinere uitgaven

      Verwijderen
  3. Wij hadden met de bankpas wat ponden opgenomen tijdens de overtocht naar UK. En daar nog een keer gepind met de bankpas. Dit was de voordeligste manier. We hadden de CC wel mee, maar dat was voor in geval van nood. Verder vonden we die een te dure optie.
    Na afloop van onze vakantie konden we aan boord onze resterende ponden weer omruilen voor euro's. Toen was goed te merken hoeveel het pond minder waard was geworden.
    We kregen dus meer terug dan verwacht en we hadden minder uitgegeven dan verwacht. Maar wel een superleuke vakantie gehad :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij gaan nooit op vakantie dus hebben dit probleem niet. Wel laten we de financiële teugels een beetje vieren in de vakantie.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben geen cc dus staan nooit voor het dilemma. Tot nu toe kunnen wij overal terecht met onze bankpassen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...