dinsdag 28 juni 2016

Transport op vakantie

Volgende week vlieg ik naar mijn vakantiebestemming. Niet iets wat ik gewoon ben. Tot nog toe gingen wij eigenlijk altijd met de auto. Ik vind het een super leuk vooruitzicht, maar het bracht wel een nieuwe uitdaging. Hoe ga ik mij ter plekke verplaatsen. 

Je kunt een auto huren voor een week. Dat geeft je alle vrijheid, maar kost al gauw meer dan €200. Dat vond ik teveel. Niet alleen vanwege het bedrag zelf, maar ook omdat ons appartement met 2 fietsen komt en geen parkeerplaats heeft. Maar ik moet nog wel van het vliegtuig naar het appartement. Een rit van ongeveer 50 kilometer. Daarvoor had ik 2 opties. De taxi of de bus. 

Omdat ik alleen ben heb ik niemand om de kosten voor de taxi te delen. Je betaald dus volle pond vanaf €65 enkele reis. Dus ben ik van het weekend het net op gedoken om te kijken hoe ik per bus kon reizen. Daarvoor had ik uiteindelijk 2 opties.

Shuttlebus rechtsstreeks vanaf het vliegveld van Pula naar Porec op 5 kilometer van mijn bestemming funtana. De shuttle wacht op je vliegtuig mocht er sprake zijn van vertraging. Je hebt dus veel zekerheid en bent vroeg in de buurt. En daar zit de crux "in de buurt". 5 kilometer met alleen de benenwagen is best veel. De prijs van deze shuttle was €32 als ik online bestelde en €40 ter plekke. Dit was een optie, maar ik was er niet echt tevreden mee. Dus dook ik er nog een keer in. 

Het lastige is dat de sites in Kroatië niet slim zijn zoals onze OV-site. Ze kunnen maar 1 lijn tegelijk bekijken en overstappen is er niet bij. Ik moest dus mijn overstappunten gaan bepalen en kijken of er dan een aansluiting was. Het heeft mij ongeveer een uur gekost om een betere oplossing te vinden. Ik kwam uit op een lijn die vanaf Pula via Vrsar naar Porec reed en daarbij langs Funtana kwam. Brutaal als ik ben heb ik contact gezocht met de busmaatschappij via Facebook (Social media is echt een uitkomst tegenwoordig). Op de vraag of ik misschien in funtana gedropt kon worden kwam een positief antwoord. Perfect dus en hij kost ook maar €7.

Ik moest alleen nog wel in Pula komen en daar kwam de shuttle weer tevoorschijn. Alleen dit ritje kostte nog maar €3. Voor de hele route ben ik dus nog maar €10 kwijt. Ik ben nu om 17:25u in Pula. Heb dan ruim 2 uur om even lekker ergens iets te eten voordat ik de volgende bus moet pakken. En om 21:00u (zonsondergang) ben ik in funtana. Moe en voldaan kan ik dan wachten tot mijn mannetje uitgefeest is en thuisgebracht wordt. Of ik val gelijk in slaap.. hihi.

Het wordt een lange dag, want ik vertrek s`morgens al om 7 uur (zekerheid voor alles). Mara ik heb er ontzettend zin in! Hoe reizen jullie normaliter naar en tijdens jullie vakantie?

Het is uiteraard wel een stopbus dus het duurt wat langer. Maar daar staat tegenover dat ik veel van de omgeving meekrijg!



5 opmerkingen:

  1. Wij nemen de trein. Vaak ook nog comfortabeler dan een vliegtuig, en vaak met de aan en afreis net zo snel.

    ooit met de trein naar Kopenhagen terwijl collega met het vliegtuig ging. Hij moest uiteindelijk om 3 uur 's nachts opstaan om om half 10 bij onze afspraak te zijn, ik ging om 7 uur 's avonds comfortabel de trein in om om half 8 te mogen op staan, douchen en uitgerust bij het bedrijf aan te komen.

    Erg jammer dat steeds meer nachttreinen opgeheven worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De auto, wij gaan graag met de auto, ook de kinderen vinden lange ritten heerlijk. Vorig jaar gingen we naar Disneyland met de auto. De kinderen wisten van niets en we zeiden dat we bij oma op bezoek gingen maar dat er een omleiding was. Met hun 3 en 4 jaar op dat moment accepteerde ze het. Geen gedoe gewoon lekker in de auto zitten. Pas toen ze 5 minuten voor aankomst een bord in de berm zagen staan hadden ze door dat we niet naar oma gingen maar op vakantie. Tussen door vroegen ze wel bij en plas pauze waarom de dakkoffer op het dak zat en waarom de menselijk vreemd praten. De dak koffer ja we moeten veel mee nemen bijoma vandaan ze heeft wat spullen voor ons, en vreemd praten? Ja de Tom Tom stuurde ons met een flinke omleiding. We denken nog met plezier terug aan die reis.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vanuit Porec gaat er ook een toeristisch treintje langs de kust helemaal tot bij de laguna hotels voor een paar euro. Dat is niet meer ver verwijderd van Funtana. Is misschien als je er bent een leuke optie om eens te doen. Wat ook niet veel kost is een snelboot met kapitein huren. Voor 7 euro zijn wij van de laguna naar Porec gevaren. Een erg leuke ervaring. Wij zaten bij laguna Istra. Daar is ook een waterski school. Leuk om eens te zien. 's Avonds is het daar ook gezellig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O bedankt voor de tips! Funtana - Porec doen we tot nog toe altijd op de fiets. Mooi tochtje langs de kust, maar soms wel lastig om de route te vinden zonder op een terras te stranden :P

      Verwijderen
  4. Wij vertrekken 23 juli naar porec voor ons de eerste x Kroatië dus tips zijn welkom

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...