vrijdag 3 juni 2016

Gas & Elektra over de jaren

Morgen is de crematie. Het wordt nog een pittige dag. Vandaag was ik vrij, want er moesten nog wat zaken geregeld worden. In de tijd die ik nog overhad ben ik weer even lekker in mijn boekhouding gedoken. Een betere afleiding is er niet voor een consuminderaar ;) .

Wat heb ik gedaan. Ik heb mijn energieverbruik verzameld over de laatste jaren (vanaf 2012). Eerst in een tabel en toen de stoute schoenen aangetrokken en gekeken of ik er een mooie tabel van kon maken. En dat is zowaar gelukt. Ik wil dit de komende jaren gaan bijhouden. Het is mooi om te zien hoe het zich ontwikkeld. Maar bijvoorbeeld ook de seizoenen bij het gasverbruik te herkennen. 
Zijn jullie ook zo gek of ben ik de enige die te veel tijd heeft?

5 opmerkingen:

  1. Mooi gedaan. Ik heb dit nog niet eerder gedaan. Wij zijn nu druk met een Excel van alle uitgaven. Energie en gas is een grote post bij ons, dus dit lijkt mij goed om bij te gaan houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee hoor, hier ook gek op lijstjes, schema's overzichten enzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Knap, alles is ongeveer gehalveerd!
    Wel een adviesje: reken alles om naar verbruik per dag (of per jaar, net wat je een fijne eenheid vind). Op deze manier krijg je geen variaties door langere en kortere maanden.
    Valt het je ook op dat je in februari relatief weinig electra verbruikt, maar in 2012 en 2016 ietsje meer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die kleine verschillen per maand maakt met mijn verbruik niet de wereld niet uit. Bovendien kan ik op deze manier de maanden mooi vergelijken.

      Wat betreft het verbruik wat je meldt. Ik vind het eerlijk gezegd opvallender hoe het verbruik keldert in 2013 en 2015. Dat is vast niet alleen van die 3 en 2 dagen minder in die maand.

      Verwijderen
  4. Energie hou ik niet zo heel gedetailleerd bij. Ik heb wel ergens genoteerd wat mijn jaarverbruik is sedert 2011, zowel voor gas als elektriciteit.

    Maar ook veel bezig met lijstjes en grafieken, momenteel vooral over de hypotheek om te zien welke richting ik hiermee verder uit ga.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...