maandag 20 juni 2016

Payday!

Daar was de payday weer. Het begin van de nieuwe budgetperiode en dus het einde van de oude.
Ben ik op budget gebleven. Nee! Hoe komt dat? Omdat ik te eigenwijs was!

Eigenwijs? Hoezo?

Ik dacht dat ik wel met een standaard budget uit kon komen, maar stiekem wist ik wel beter. Ik had nog kosten van de auto`s op de creditcard staan aan het begin van de periode en die slokte al het grootste deel van het overige budget op. Dat moest dus wel fout gaan. Het was al een wonder dat het de periode ervoor goed was gegaan. Uiteindelijk heb ik €250 teruggehaald van de autorekening en €100 van de vakantierekening. Geheel terecht want dat waren ook de kostenmakers. Geen man overboord, maar zoals LLMM vorige week al schreef. Soms wil je het gewoon liever niet uitgeven ook al weet je dat het moet.  Waar zijn we op uit gekomen:

BudgetWerkelijk
Brandstof€300€281,30
Boodschappen€250€244,44
Leuke dingen€200€221,18
Vakantie€56€140,49
Overig€300€485,93

De impact van een afscheid

Wat deze maand ook een flinke hap deed in onze budgetten was het verlies van onze vriend. Op het moment dat je er midden in zit heb je het niet zo door, maar nu achteraf sta ik te kijken wat het nog allemaal gekost heeft. Het kopen van bloemen, het vaker bijeenkomen met vrienden in een nabijgelegen café en alle andere kleine dingetjes. Ik wist altijd wel dat begrafenissen duur zijn, daar wordt je steeds meer voor gewaarschuwd, maar nooit stilgestaan bij de neveneffecten. Wij kunnen het makkelijk opbrengen, een deuk in het budget maar dat is alles. Het lijkt me wel lastig als je dat niet op kan brengen. Ik kan mij voorstellen dat men dan soms buiten de boot valt. Een soort eenzaamheid van armoede. Ik heb het hier gelukkig niet gezien. Mede dankzij de geweldige gemeenschap waarin onze vriend actief was die een laagdrempelig samenkomen mogelijk maakte.

Blik vooruit

Terug naar vandaag. Het begin van onze nieuwe periode. Wat zijn de lijntje waar we binnen hopen te blijven?

Budget
Brandstof€300
Boodschappen€150
Leuke dingen€150
Vakantie€300
Overig€300

Geen gewoon budget. We gaan deze periode namelijk op vakantie. Vriendlief iets langer dan ik. Hij gaat meedoen aan de CARbagerun en ik vlieg naar het eindpunt. Waarna we nog een weekje met elkaar gaan genieten. Lekker zon, zee en eten. Even helemaal niks. Het reizen is allemaal al betaald. Ik moet alleen nog zien hoe ik in Kroatië voordelig van het vliegveld op de eindlocatie kom. Ter plekke hebben we fietsen bij het appartement. De rest van het budget is dus vrij voor leuke dingen.

Zoals gewoonlijk zijn de deelbudgetten sturend en niet leidend. Als ik meer nodig heb op de vakantie dan kan ik ook nog snoepen van de andere budgetten. Maar met het prijsniveau ter plekke verwacht ik eigenlijk niet dat het nodig zal zijn.

We gaan het zien. Het wordt nog een chaotische aanloop naar de vakantie en ik zeg eerlijk. Ik kan niet wachten tot ik de zaterdag na aankomst languit op het strand kan liggen en zeggen we hebben het weer gered ;P.

Ik ben vast niet de enige die uitkijkt naar een vakantie. Waar gaan jullie heen?
Verweggiestan of tuinaria?

4 opmerkingen:

  1. Ik ben onder de indruk van het bedrag voor de boodschappen. Is dat voor een maand?

    Wij blijven thuis.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor een maand ja. Normaal heb ik €100 euro meer. Maar ik heb nog veel in huis en we gaan op vakantie. Boodschappen op vakantie vallen onder het vakantiebudget. Vriendlief is al een week eerder weg dus goede kans dat ik wat vaker bij mij ouders zit.

      Al moet ik zeggen dat ik in februari ook onder de €150 euro bleef.

      Verwijderen
  2. Balen hè! Als je uit moet geven als je daar eigenlijk geen zin in hebt. Maar soms is het niet anders en het is dan ook weer fijn dat je het geld hebt. En heerlijk, die vakantie! Daar zou ik wel behoorlijk naar uitkijken geloof ik. Wij hebben inmiddels vliegtickets naar Amerika geboekt. De rest moeten we nog regelen (auto doen we hier, de rest waarschijnlijk daar). En daar kijk ik ook behoorlijk naar uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Al vanaf dat wij kinderen hebben gaan we naar Italië naar een vakantiepark. Tussendoor toen ik de nieuwe heup kreeg, 2 jaar met de bus. Maar dit jaar, daar hebben wij jaren van gedroomd, gaan wij met de kids, 14 en bijna 17 jaar, een cruise maken over de hele Middellandse Zee. 14 dagen lang. Wij willen dit al jaren en vorig jaar is de knoop doorgehakt en hebben wij heel veel geld hiervoor aan de kant gelegd. Over een 7 weken is het zover. Het enige dat nog betaald moet worden zijn de excursies en de kosten tijdens die excursie. De rest is allemaal betaald.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...