vrijdag 24 juni 2016

Controleer jij de bon?

Gisteren zijn wij uit eten geweest met vrienden. Hartstikke gezellig en genoeg drinken erbij. Aan het eind van de avond gaan we afrekenen en de berekening komt op grofweg 35 euro p.p.

Onze 2 vrienden rekenen eerst allebei af. Eentje geeft zelf nog een fooi. En al die tijd bekruipt mij het gevoel dat €35 gewoonweg te veel is. Dus tegen de tijd dat ik het restant moet afrekenen vraag ik vriendelijk of ik de bon mag zien. En ja hoor, op de bon staat een dienblad vol met drinken dat één van de obers halverwege de avond probeerde af te geven. Deze was echter voor de tafel achter ons en hij is doorgelopen naar die tafel. Maar heeft er dus niet aan gedacht om dat even aan te passen in de computer.

Allereerst vind ik dat natuurlijk erg slordig. Het was het enige wat nog op zijn dienblad stond, dus na het afleveren had hij de bestelling gelijk kunnen aanpassen. Ook nadelig voor de zaak, want de groep die de drankjes genuttigd hadden waren inmiddels al weg (hollend waarschijnlijk).

Uiteindelijk scheelde het €10. Geen bedragen waar de wereld van vergaat, maar toch. Het loont dus wel om niet klakkeloos te betalen, maar even de bon te controleren. Onze vrienden wouden naar voren om af te rekenen, waar ik meestal de voorkeur heb om de bon even naar de tafel gebracht te krijgen. Op die manier kun je zonder gêne de bon nakijken. En het gebeurt nog veel te baak dat het niet klopt. En niet alleen in restaurants, maar ook in supermarkten.

Kijken jullie regelmatig de bon na? Of alleen in bepaalde situaties of bij een bepaald bedrag?

8 opmerkingen:

  1. Ik kijk het eerlijk gezegd altijd na, ook in de supermarkt. Zeker als we uit eten zijn, vindt mijn gezelschap dat heel ongezellig, maar ik wil altijd graag weten of het klopt. Ik heb zelf vroeger ook in de horeca gewerkt, en ik weet hoe snel een foutje is gemaakt. :-)
    En in dit geval had je dus ook groot gelijk. Wat zei de rest van je gezelschap? Blij dat je het gezien had? Of vonden ze dat je het had moeten laten gaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze vonden het goed dat ik het gezien had. Maar wouden verder niks van verrekenen weten (aangezien ze zelf al gepind hadden). Maar maakt verder ook niet uit, gat erom of ik er vrede mee heb. Moet wel zeggen dat ik altijd gek was van uit eten, maar de laatste tijd gaat het me wel meer tegen staan vanwege de prijzen.

      Verwijderen
  2. Ik kijk het toch meestal (of altijd) even na. In de winkel volg ik vaak de kassa. Bij een restaurant check ik vaak even snel of in ieder geval klopt wat ik heb gegeten, als we met meerderen zijn. Ik had laatst toevallig ook dat er 2 drankjes extra op stonden. Da's dan toch weer snel 5 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De kosten van de drankjes lopen tegenwoordig gauw op. Toch al minimaal €2.30 per stuk in dit geval en de jus zelfs bijna 3 euro. Wij delen de rekening altijd door het aantal personen en vaak houd dat al in dat we bij betalen omdat wij geen alcohol drinken.

      Verwijderen
  3. In de supermarkt neem ik vrijwel altijd een handscanner mee, zo kan ik goed in de gaten houden dat het klopt, en ik kan het totaalbedrag in de gaten houden, iets wat ik heel prettig vind.
    Met Pasen zijn dochter en ik voor het eerst in een echt restaurant gaan eten. Het eten zat bij ons arrangement in, het drinken niet. Ik moet zeggen dat ik me helemaal kapot schrok van die prijzen. Maar het klopte wel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij waren laatst met 8 personen uit eten. In het verlengde van onze tafel zat een echtpaar. Het leek net alsof de ober dacht dat zij ook bij onze groep hoorden. We hebben bij hem nog aangegeven dat dit niet zo was. Toen we de rekening vroegen, bleek dat hun gerechten/drankjes mooi op onze bon stonden!
    Yasr

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zulke foutjes worden regelmatig gemaakt, wij kijken ook onze bon na.
    De laatste keer stonden er ook dingen op die niet door ons waren genuttigd.
    Ook in de winkel kijken wij onze bon na, daar worden ook veel fouten gemaat ten kosten van de klant!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gisteren heb ik het eten betaald. Zeilmaat drinkt en eet veel meer dan ik. Ik hanteer 10% fooi.
    Hij heeft inmiddels per bank terugbetaald. Ik 20 euro hij 39 euro. Ik kijk altijd na. Slordige ober.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...