donderdag 30 juni 2016

Banana!


Even iets heel anders. Hoe pel jij je banaan?  Ik deed het altijd door het steeltje om te slaan en als het goed is knapt hij dan en kun je verder pellen. Maar als hij al wat rijper was, dan knapte hij niet. Dan boog hij. En als je geen mesje had kon je hoog en laag springen, maar dan ging het niet lukken. Tenminste, niet zonder een bende ervan te maken.

Ik had een paar jaar geleden al eens een documentaire gezien waarbij gezegd werd dat we de banaan helemaal verkeerd pellen. En dat we beter een voorbeeld kunnen nemen aan hoe apen het doen.

Hoe dan? Nou gewoon aan de andere kant!

Als je in het kontje van de banaan knijpt dan splijt deze open en kun je de banaan in één beweging van zijn velletje ontdoen. Vanmiddag zat een collega weer gebiologeerd te kijken hoe ik te werk ging. Hij vond het maar gek, maar als hij weer eens een onwillige banaan treft dan denkt hij er wel weer even aan terug verwacht ik.

Hieronder een filmpje van you-tube waarin je dat kunt zien. Hoe pel jij je banaan?


4 opmerkingen:

  1. Dit is waar mijn man en ik al tien jaar over bakkeleien... ik maak m ook op de apenmanier open, maar pel hem dan zoals je vanaf het steeltje zou doen, zodat je de schil vasthoud en niet de banaan zelf. in het filmpje halen ze de hele banaan eruit, en dan heb je toch weer banaan aan je vingers... De man zweert bij de steeltjeskant... en zegt steevast dat hij nou eenmaal verder in de evolutie zit dan ik :p
    Voor mijn kinderen maak ik m wel aan de steeltjeskant open, want zij kunnen hem beter vasthouden aan de dikke kant dan aan het steeltje... dan eindigt het laatste stukje banaan steevast op de grond (of in de bank, aan de autostoel, in mijn haar). En dat is natuurlijk koren op de molen van mijn zeer geëvolueerde man...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik knak altijd de bovenkant om en dan gaat de banaan open.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik open hem ook altijd aan de onderkant van de banaan en dan haal ik het eerste stukje er af. Dit ivm parasieten die in het eerste stukje van de banaan kunnen zitten. Veel besmetting met parasieten komt namelijk door het eten van het onderste stukje banaan. Sinds ik dat weet laat ik die liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik knak ook de bovenkant open. En dan schuif ik de schil steeds een beetje verder op tijdens het eten, zodat ik met m'n handen niet aan de 'blote' banaan zit. Het onderste stukje eet ik overigens ook meestal niet op.

    Mijn collega's doen het nog anders: die trekken het bovenste topje er gewoon met bruut geweld af. En dan knakt die banaan ook nog niet eens. Het werkt gewoon...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...