zaterdag 21 mei 2016

Waarom ik toch leen?

Zoals velen ben ook ik niet een fan van lenen. En toch doe ik het. Zo heb ik laatst een auto gekocht waarbij ik €5000 euro heb "geleend" van onze ouders. Op dit moment heb ik net genoeg op de rekening om het in één keer af te lossen (dankzij de belastingteruggave) maar ik doe het niet.Waarom dan?

Omdat ik van consistentie hou. Of zoals in mijn oude beroep de accountancy "bestendig beleid". Ik hou ervan als er een bepaald regelmaat is en je niet constant naar oplossingen hoeft te zoeken. Ik vraag liever 1 keer goed om hulp, dan voor allerlei kleine zaken. Dat geeft rust. En ik denk dat een aantal ook wel de fiscale reden kunnen zien die ik hier niet letterlijk ga neer zetten....(mailen mag)

Maar hoe kan het dan dat met jou strakke planning je geen geld had om die auto zelf te kopen? Dat had te maken met een keuze en ,eerlijk is eerlijk, de hoop dat de auto nog 1 jaar langer was blijven rijden zonder kuren. Als dat was gebeurt hadden we inderdaad geen lening nodig gehad.

Wat was dan die keuze? De hypotheek. Wij hadden een hypotheek die we prima konden ophoesten. Daar hadden we niks aan hoeven doen. In 2017 was de rentevaste periode afgelopen en dan hadden we ook actie kunnen ondernemen. Maar wij kozen ervoor om eerder actie te ondernemen omdat de hypotheek een woekeraar was. De beleggingspolis kostte geld i.p.v. dat het geld opleverde. Na 8 jaar inleggen stond er nog niet eens de inleg. Daarnaast betaalde we ook nog een hoge rente. De verstrekker waar wij bij zaten was een leegloper en hield er vergeleken met de markt idiote rentes op na bij oversluiten. En aangezien wij onder water stonden konden we geen kant op.

Wij moesten dus zien dat we boven water kwamen voor 2017.Dat was in 2013. Onze buffer was destijds nihil. Door allerlei gezondheidsproblemen en schoolproblemen waren VL en ik afwisselend werkeloos/ziek geweest (hoeveel pech kun je hebben). Sinds augustus 2013 waren wij voor het eerst allebei voltijds aan het werk. Eindelijk hielden wij ruim(er) over. En wij besloten vol voor de hypotheek te gaan omdat wij op dat moment dankzij de lage huizenprijzen een gat van 30.000 euro moesten dichten in 4 jaar tijd.  We hoopten dat we in 2017 uit de polis €10.000 konden kloppen en dat de huizenprijzen zouden stijgen. En dus planden we €6000 euro per jaar om extra af te lossen.

In 2014 hebben we de eerste €6000 euro afgelost en in 2015 werden de plannen anders. Door een stijging van de huizenprijs en een goede ontwikkeling van de polis kwam oversluiten (via een enorme omweg) ineens binnen bereik. Uiteindelijk heeft het 6 maanden en 8.000 euro gekost. Maar eind 2015 hadden we een nieuwe hypotheek. Bruto niet veel voordeliger, maar wel veel verstandiger. Namelijk een annuïteit.

Ook begaf mijn eerste auto het in 2015 na 11 jaar trouwe dienst. De vervanger kostte ons €5000 euro en kan weer jaren mee. Maar samen met het oversluiten waren we in 2015 wel 13.000 euro kwijt. En dat brengt ons in 2016 met een buffer van praktisch nul. Wel één die vlot aangevuld wordt, maar niet snel genoeg voor de aanschaf van een auto in april. En omdat ik dus niet hou van schrappen en stressen heb ik toen hulp gevraagd.

Stel ik had de hypotheek niet als prioriteit gehad. Dan had ik verder geen probleem gehad. Ik had de auto prima kunnen kopen en de hypotheek ook nog prima kunnen betalen. Dan was ik geen lening nodig geweest, maar dan had ik al die tijd nog wel ontzettend veel geld over de balk gegooid en was het nog maar de vraag geweest of ik volgend jaar wel had kunnen oversluiten. Het huis verkoop je immers niet zomaar als het tegenzit. Een auto is zo verkocht mocht het nodig zijn.

Tot eind 2017 los ik deze lening af volgens een vast stramien. En in de tussentijd bouw ik weer een eigen buffer op. Zo weet ik en de ouders waar we aan toe zijn en is er rust. Hopelijk is dit na alle tegenspoed en perikelen in de laatste 10 jaar de laatste lening. Het is in elk geval wel onze intentie. De hypotheek is natuurlijk ook een lening, maar dat schijnt toch allemaal wat minder taboe. Al zijn we natuurlijk allemaal bezig om ook hier van af te komen.

Hebben jullie ook wel eens heel bewust ergens voor geleend?

Ik wil hiermee inzicht te geven in onze beslissing. Als je het ontzettend dom vindt dan mag dat, maar hou dat soort opmerkingen lekker voor jezelf. Dan heb ik liever dat je vertelt hoe je het zelf anders zou doen zodat anderen er wat mee kunnen.


Ironisch genoeg wordt geld lenen steeds meer aangemoedigd sinds ze deze campagne begonnen.


6 opmerkingen:

  1. Ja wij hebben ook geleend, van familie, zodat we van onze vage bank (rest schuld) af waren, er werd rente over rente berekend en dat soort fratsen. We losten wel de schuld bij familie af. Zo snel mogelijk. En nu? Terwijl onze buffer op 0 staat komen er vele kosten en rekeningen ( totaal 4460 euro) tja we zullen wel zien. Puzzelen en draaien wat met dubbeltjes het komt vast goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij hebben ook bij familie geleend voor de restschuld op ons vorige huis. Bij ons was na 2 jaar dubbele lasten de buffer ook leeg. Dus snap je helemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij familie lenen is zo gek nog niet, as je al iets moet lenen dan het liefst bij familie.

    Zelf zal ik nog niet zo snel iets gaan lenen (ook niet bij familie), ik spaar liever en koop het pas als ik er ruim het geld voor heb.

    Heb je wel is overwogen de auto in zijn geheel de deur uit te doen? Ik heb bv geen auto en fiets overal heen tot 30-40 km fiets ik daarbuiten maak ik gebruik van het openbaar vervoer. Het is in de meeste gevallen een heel stuk goedkoper om geen auto te bezitten.

    Groetjes Sas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De auto de deur wijzen zou een financiële jackpot zijn. Maar helaas is mijn werk daarvoor net wat te ver en hondsberoerd aangesloten qua OV. We hebben hier tegenwoordig een trein en sindsdien zijn alle busverbindingen afgesneden. Alleen komt er geen trein in de buurt van mijn werk :/

      En heel eerlijk. Ik vind de dagen nu al lang. Ik kan me niet voorstellen dat ik alle seizoenen nog 40 kilometer zou moeten fietsen voor en na het werk.

      Verwijderen
  4. Ik heb geen familie waar ik van kan lenen, de meeste hebben geldproblemen of lopen bij de schuldensanering, maar dan nog zou ik er geen gebruik van maken. Naast een hypotheek heb ik 2x geleend in mijn leven van iemand en dat ook in veel snellere tijd dan afgesproken terugbetaald + ook 1 keer bij een autodealer mijn eerste auto. Verder heb ik er eigenlijk een hekel aan omdat ik vind dat ik het geld eerst moet hebben. Maar soms geeft het je mogelijkheid om nu al iets te kunnen gebruiken of nodig hebben dan in het vooruitzicht hebben van je eigen middelen.

    Maar mijn ex leeft haar hele leven al zo van lenen en is haar moeder al jaren de leenbank om altijd eerder de spullen te hebben en dingen te kunnen doen dan er zelf eerst voor sparen. Haar hele leven heeft ze nooit geleerd om eerst zelf te sparen. Altijd zijn er redenen dat het toch eerder moet. Ik wijt het ook aan de moeder en gebrek aan opvoeding.

    Uiteraard als je familie hebt die je kunnen lenen en jij zit in een unieke positie dat je het nu moet doen met het vooruitzicht dat je zal en kan terugbetalen dan moet je dat vooral doen. Ik had bij mijn allereerste lening bij mijn vader destijds nooit mijn borg kunnen ophoesten toen ik in de unieke gelegenheid kwam om op kamers te gaan wonen. Die kreeg ik eerder dan dat ik een baan had. Laatste volgde niet veel later :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We geven leningen voor diverse doeleinden. Wij bieden een minimale hoeveelheid 5.000,00 10 miljoen tegen een lage rente van 2% Periode: tot 25 jaar, afhankelijk van het geleende bedrag dat u nodig hebt. klanten nodig hebben over de leeftijd van 18. Deze lening transactie is 100% gegarandeerd voor serieuze klanten. Voor meer informatie over de lening kunt u contact met ons opnemen via e-mail: markusgreyloanfirm@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...