zaterdag 28 mei 2016

Vakantiegeld? ik nog niet...

Overal komen de vakantiegeld berichten weer bovendrijven. Zo ook in mijn bloglijst. Logisch want het grootste gedeelte van de Nederlandse bevolking krijgt zijn vakantiegeld in mei. Zo ook VL. Zijn vakantiegeld viel een beetje tegen. Dat is uiteindelijk optisch bedrog, want dat komt omdat mij hun de pensioenpremie niet over de 12 maandlonen wordt gespreid. Hij heeft dus per maand iets meer, maar het vakantiegeld wordt van een volle pond pensioenpremie ontdaan. Wat kost da? €75 netto. Uiteindelijk hield hij €795 over.

Ik daarentegen heb nog helemaal geen vakantiegeld. Ik krijg namelijk elke 6 maanden vakantiegeld. In juni en in december wordt er afgerekend. Ook ik verwacht dat mijn vakantiegeld tegen zal vallen. Dat komt doordat ik met een loonsverhoging van vorige jaar een grens over ben gegaan voor wat betreft de berekening van het bijzonder tarief. Mijn bijzonder tarief is van 44,32% naar 49,22% gegaan. Dat komt door de nieuwe opzet van de heffingskortingen. Die zijn inkomensafhankelijk gemaakt. Dus hoe meer je verdient hoe minder korting. Om te voorkomen dat je aan het eind van het jaar terug moet betalen omdat men van teveel korting is uitgegaan heeft de politiek besloten om extra te heffen over de bijzondere beloningen. Als er teveel is ingehouden krijg je dat uiteraard wel terug via de aangifte.

Ik verwacht dat ik een goed deel terug krijg. Bij mijn lonen wordt namelijk geen rekening gehouden met het feit dat ik de hypotheekrente nog mag aftrekken. Daardoor zal mijn verzamelloon en heb ik weer recht op meer korting. Maar goed daar heb ik nu nog niks aan. Waar ik in december nog €775 ontvang heb ik mijn verwachting nu maar bijgeschaafd naar €700. Het zal waarschijnlijk iets meer zijn, maar dat kan dan alleen maar meevallen.

Ik vind het ergens wel prettig om 2x per jaar vakantiegeld te krijgen. Zo heb ik het vlak voor de zomervakantie en wintervakantie. En bovendien ben ik er wat minder impulsief mee omdat de bedragen minder groot zijn.

Hoe krijgen jullie je vakantiegeld en viel het dit jaar mee of tegen?

Hopelijk lig ik hier in juli weer van mijn vakantiegeld te genieten ;)



1 opmerking:

  1. ik zou niet weten hoeveel ik krijg, 8,5% maar wat dat in geld is weet ik niet. Dat komt omdat het bij mij elke maand gestort wordt.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...