maandag 16 mei 2016

Vaarwel postcode loterij

Ik heb zojuist ons lot bij de postcode loterij opgezegd. Een snelle besparing van alweer €12,75 per maand. We zijn ongeveer 2 jaar geleden begonnen en het was onze eerste keer. In het begin hebben we wat kleinigheden gewonnen. Een ijsje, een bloempje. Nog een geld bedrag en eigenlijk nog niet eens in de buurt.

Dan koop ik liever zelf een vijfde lot bij de staatsloterij. De kans op iets is voor mij gevoel hoger. Ook al zal dat meestal niet kostendekkend zijn, het gaat om de spanning van die kans. Bovendien is de inleg ook een stuk lager. Slecht €3,50. Bovendien zitten er geen regels aan voor wat betreft hoe lang je speelt. En daarnaast win je bij de postcodeloterij toch voor zaken waar je niks mee kan.

En stel je win wel een mooie BMW, dan mag je maar hopen dat het via de straatprijs is en je er €25.000 bij krijgt. Want je moet nog wel ergens kansspelbelasting van betalen à 29% van de cataloguswaarde.....leuk man. De staatsloterij heeft die kansspelbelasting niet. Dat is per slot van rekening toch broekzak vestzak.

En toch ondanks al deze voordelen bekruipt mij toch een gevoel van "ik ga hier flink **** worden".
Want dat vind ik zo ongelofelijk fout aan de postcodeloterij: het heeft een psychologisch aspect waarvan ik vind dat het nog erger is dan het verkopen van tabak. Het is niet zozeer verslaving (waar je met alle kennis van tegenwoordig met open ogen voor kiest), maar eerder een soort chantage. Want waar je bij andere loterijen achteraf niet weet of je een prijs bent misgelopen zul je dat bij de postcodeloterij zeker weten. Want als nu volgende maand hier in de straat de straatprijs valt sta je er mooi beteuterd bij als je net opgezegd hebt. En zelfs als je nooit gespeeld hebt baal je dat je niet meedeed. Je kunt er in feite niet onderuit dat je iets gemist hebt. De enige loterij waar je dat misschien ook hebt zijn de loterijen waar je zelf de cijfers kiest en dan nog heb je alleen jezelf. Bij de postcodeloterij betreft het een hele buurt.

En dan kun je wel denken, maar jij hebt toch zelf opgezegd. En dan zeg ik ja dat is waar. Maar dat veranderd niks aan het feit dat je (tenminste de meeste mensen lijkt mij) er toch een behoorlijke tik aan overhoudt als het je gebeurt. En je komt er wel overheen, hoop ik toch zeker, maar je zult vast een poosje knap beroerd voelen.

Wat vinden jullie van de loterijen of wellicht de postcodeloterij in het bijzonder?

11 opmerkingen:

  1. Je schrijft steeds staatsloterij, maar de bedoelt postcodeloterij. Kijk even naar de 4e alinea.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik doe niet mee aan loterijen. gewoon helemaal niet. win je bakken met geld mee :)

    mijn moeder doet al 40 jaar mee met de staatsloterij en vanaf het begin met de postcodeloterij. ik durf niet uit te rekenen wat het gekost heeft, maar weet dat ze af en toe iets 'wint' (meestal minder dan de inleg) en de hoogste prijs ooit was 250 gulden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik was nog niet klaar... :)
      Het gemene van de postcodeloterij vind ik dat je daadwerkelijk kunt 'verliezen' zonder ooit meegedaan te hebben. ik snap dat dat veel mensen verleidt om tóch mee te doen, en ik zou op zo'n manier mijn geld niet willen verdienen als bedrijf. en ook dat gezwets over 'de goede doelen' vind ik sneu, aangezien je dan beter de volle mep aan je goede doel kan geven, ipv de helft aan de loterijmensen.
      nee, ik hou niet van loterijen...

      Verwijderen
  3. Ik doe er nooit aan mee, omdat ik toch nooit wat win. En ik vind het zonde van mijn geld. Mijn man is er wel wat gevoeliger voor. Die koopt soms toch een lot.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ikzelf doe nergens aan mee.
    Een familielid deed mee aan de postcodeloterij en na de opzegging viel daar prompt de straatprijs.
    Er ging een paar ton aan de neus voorbij...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij doen 1x per jaar mee, kopen dan een Oudejaarslot,maar vaker gekregen onder de kerstboom of van Sint.

    Maar zeg nou heel eerlijk. Zou je zo veel ongelukkiger worden als de buren er wel met een flinke prijs vandoor gaan? Ik gun het mijn buren van harte, maar ben aan de andere kant erg tevreden met het leven wat ik nu heb. Geen vet pot maar voldoende smering ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is absoluut geen afgunst! Ik ben dan hardstikke blij voor die buren! Het gaat meer om het gevoel net iets misgelopen te hebben. Al helemaal als je net 2 jaar sponsor hebt gespeeld voor een paar hele dure stroopwafels :-P (a.k.a. je voelt je een beetje belazerd)

      Verwijderen
  6. Ik kan me je gevoel helemaal voorstellen. Toch heb ik er nog nooit aan meegedaan, die postcodeloterij. Maar soms denk ik er wel over, deels denk ik ook omdat vriend wel echt een loterijspeler is en steeds roept: als je niet meedoet kun je ook niet winnen. Maar vooralsnog was er ook nooit echt duidelijk ruimte in het budget voor. Dat helpt ook wel. En de kans dat hij hier valt acht ik ook niet zo heel groot, om eerlijk te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij hebben destijds - ten tijde van onze financiële omslag - ook al onze loten opgezegd. Voor mij (Y) lag dit minder gevoelig dan voor mijn vrouw (X.). Blij dat wij de keuze hebben gemaakt. Sindsdien hebben wij € 150 per jaar bespaard, in totaal dus nu zo'n € 450,00. Dat waren wel heel dure stroopwafels. Zie ook onze blog hierover van begin dit jaar.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...