zaterdag 7 mei 2016

Update energieverbruik

Gister toch nog 37km gefietst en beloond met een heerlijk schepijsje (en kilo`s extra proteïne in de vorm van mugjes). Ik zou vandaag de hele dag mee met vriendlief om zijn route Amsterdam te rijden, maar ik heb mijzelf toch iets te hard aangepakt en ben dus toch maar thuis gebleven. Zo`n kreupel figuur heb je weinig aan bij het rondbrengen van boodschappen.

op de terugweg

Over naar anders nieuws. Binnen 5 minuten na het mailtje over de aangifte IB kreeg ik nog een mailtje met goed nieuws. De update van Greenchoice over mijn verbruik de afgelopen tijd.

Het betreft de periode maart-april en ze laten ook de voorgaande jaren zien en het gemiddelde van andere huishoudens. En ik vind er wel een mooie lijn in zitten al zeg ik het zelf!


VERBRUIK2016201520142013GEMIDDELD
HUISHOUDEN
Stroom in kWh
374460579712566
Gas in m3
6410748212323

Qua elektra gaat het alleen maar omlaag. Ik ben benieuwd hoeveel lager we nog kunnen.

Qua gas schommelt het wat meer. In 2013 hadden we onze oude ketel nog. In 2014 was deze vervangen en lag onze badkamer eruit vandaar dat het verbruik ineens zo laag was. In 2015 was het volgens mij knap koud in maart. En dit jaar hebben we geen bijzonderheden en dat we dan op nog geen 20 kuub van het verbruik in 2014 zitten geeft aan dat we goed bezig zijn.

Ik betaal momenteel een voorschot van €131. Daar kwam greenchoice bij de laatste afrekening zelf mee. De logica snap ik niet helemaal, maar ik vermoed dat het een softwarefout bij hun is. Van mijn verwachte gebruik op de website klopt namelijk ook helemaal niks. Over een jaar betaal ik dus 1572 euro. Via enelogic kan ik zien dat mijn verwachte verbruik ongeveer €750 is momenteel. Met de goedkoopste 4 maanden nog te gaan verwacht ik dat dit nog wel eens €650 kan worden. Dat betekend dus een teruggave van €900. Van dat geld willen wij in elk geval de mechanische ventilatie laten vervangen en de rest gaat op de spaarrekening.

Na september ga ik het voorschot aanpassen naar het meer reële €75.  Ik acht mijzelf inmiddels gedisciplineerd genoeg om het zelf te sparen ;-).

Hoe staat jullie verwachting er vooralsnog voor?

En verder veel plezier allemaal ook vandaag weer met het gruwelijk mooie weer!

3 opmerkingen:

  1. wow, jullie verbruiken echt weinig. Wij zitten fors hoger over maart en april. 561 kwh en 155 kuub gas. En wij betalen 120 euro per maand bij greenchoice

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Na de laatste vorst in maart hennen wij de kachel uit gezet. Dat scheelt heel veel voor het gas (tussenwoning dus de buren stomen wel). Verder helpt het dat we allebei veel werken en dus weinig thuis zijn. En ik heb ook erg weinig tv gekeken. Dat blijkt ook een Veel grotere verbruiker te zijn dan ik dacht.

      Verwijderen
  2. Waarom zo,n hoog voorschot en dan wachten op geld wat je al betaald hebt om weer terug te krijgen ? Had je gelijk meerde set zomerbanden van kunnen kopen en zich een als veilige weggebruiker gedragen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...