vrijdag 20 mei 2016

Payday!

Payday valt een beetje tegen, want de baas van vriendlief heeft de boot gemist. Waarschijnlijk komt dat dus pas na het weekend binnen. Maar goed, mijn salaris was wel binnen dus dat betekend de start van een nieuwe periode en het afsluiten van de oude.


Budget Werkelijk
Brandstof €300 €247,70
Boodschappen €250 €254,49
Leuke dingen €200 €251,75
Overig €600 €573,65

De kosten in overig bestaan overigens niet uit kosten aan de gangverbouwing. Deze is weer uitgesteld omdat mijn vader met hemelvaart besloot een last-minute te boeken. Op zich niet erg want in plaats daarvan hebben we alvast wat inkopen gedaan voor de auto`s. De fiesta kreeg een beurt en is voor de APK gegaan (en had onverwachts 2 nieuwe bandjes nodig). De focus krijgt een trekhaak voor de fietsen en een beurt. Dat moet nog gebeuren, maar het is voordeliger om alles samen te bestellen (VL doet het zelf).

Uiteindelijk zijn we (tot mijn verbazing) €22,41 onder het budget gebleven. Zoals te zien is er wel behoorlijk geschoven. Zo zijn we afgelopen periode om uitlopende redenen bijna elk weekend uit eten geweest. Hopelijk is dat aankomende maand wat minder. Gelukkig vielen de brandstofkosten weer mee, wat het eigenlijk helemaal compenseerd. Waardoor ik de winst in de categorie overig in mijn zak kan steken.

Maar niet voor lang, want de nieuwe periode begint gelijk goed met een mailtje van de zorgverzekeraar met de mededeling dat ik het restant van mijn eigen risico 2015 mag lappen à €270.75. Die valt buiten het maandelijkse budget en komt dus weer terug uit het huishoudpotje.

Voor deze maand staat er weer een  vrij standaard budget op de planning:


Budget
Brandstof €300
Boodschappen €250
Leuke dingen €200
Vakantie €56
Overig €300

Voor de vakantie moet ik afrekenen voor het parkeren bij het vliegveld in juli.
Maar weer kijken hoe we uit komen. Het is een lange maand dus ik vrees ervoor, maar we gaan gewoon weer proberen om binnen de perken te blijven.

Naar aanleiding van diverse (andere) blogs eerder deze maand was er discussie over de interesse in financiële cijfers. Aangezien ik niet bereid ben om alles op het net te gooien (en ik begrijp dat er daarom wel een beetje context mist) vroeg ik mij af of deze blog voor jullie überhaupt leuk is om te lezen. Als het niks toevoegt dan hoef ik niet de moeite te doen van al die fraaie (uch uch) tabelletjes :). Laat het maar weten...

5 opmerkingen:

  1. Ik vind het wel interessant, al heb ik nu geen idee of dit budget in verhouding tot jullie inkomen uitdagend of ruim genomen is. Om het toch meer in context te plaatsen is het misschien leuk het over meerdere maanden te trekken en te laten zien welke keuzes je hebt gemaakt om bepaalde budgetten naar beneden te brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In10jaar enz. Heetst eerlijk haar cijfers neergezet. Ik ben ook altijd open geweest. Tot zeven jaar terug zetten we ook onze spaarbedragen neer.

    Cijfers verhogen het inzicht, feit is, dat je bestand moet zijn tegen kritiek en soms rare uitlatingen.

    Vaak staan wel de koopjes op de blogs, maar nooit de dure uitgaven.

    Denk er over na.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die zijn er nu al. Op mijn laatste dure uitgave kwam nogal commentaar ;) (iets met 4 wielen , hihi)

      Verwijderen
  3. Zeker interessant maar ik deel de mening van Rianne. Lees je blog graag. Groetjes Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe meer openheid in cijfers je geeft, hoe beter het beeld van je financiën... keerzijde is natuurlijk dat je ook meer commentaar krijgt op de details van je inkomsten/uitgaven. Soms kun je dat makkelijk van je af laten rollen, andere commentaren komen harder binnen.

    Ik ben uiteindelijk gestopt met mijn eigen blog omdat ik uit mijn real life kennissenkring vervelende opmerkingen begon te krijgen. Dat vond ik te veel, terwijl ik een beetje internettrol prima kon hebben (en gewoon verwijderde, tis mijn feestje).

    Ik lees je blog graag, vind het interessant om te zien wat voor keuzes jullie maken, ongeacht hoe ik die zelf zou maken.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...