vrijdag 13 mei 2016

Het kindernamen drama...

Even wat spuien hoor. Maar kindernamen zijn best wel moeilijk. Je kind moet er toch zijn hele leven mee voort. En toch heb ik soms het gevoel dat ouders daar niet bij stil staan.

Je hoort tegenwoordig de raarste namen. Namen waarvan niemand precies weet hoe je ze schrijft of andersom, hoe je ze uitspreekt. Neem bijvoorbeeld het zoontje van Yolanthe en Wesley: Xess Xava. Er zit een heel leuk idee achter met namen van andere mensen, maar het resultaat vind ik pittig. Niet zozeer dat ik het lelijk vind, maar dit kind moet zijn hele leven zijn naam spellen en waarschijnlijk iedereen die zijn naam opleest corrigeren..

En dan heb je de aanleiding voor dit stukje. Het kersverse zoontje van Jaap Reeseman en Kim Kötter (spreek je uit als kutter). Moeders heeft al een naam waar vast de nodige ongein mee is uitgehaald. Pa heeft het derde seizoen van X-factor gewonnen en is momenteel internationaal succesvol onder de artiestennaam Jake Reese. Want uiteraard bekte Jaap Reeseman niet in het Engels. Bij elkaar zou je dus denken dat deze twee mensen genoeg ervaring hebben om een leuke naam te verzinnen waar weinig mee uitgehaald kan worden. Ook met het oog op pappa`s internationale carrière..

Waar komen ze vervolgens mee op de proppen: Muck

In het Nederlandse vind ik het al niet heel bijzonder klinken, maar dat is een persoonlijke mening. Maar een bezoek aan Google Translate maakt het al iets objectiever, vanuit het Engels betekend Muck:

Mest
Rommel
Vuiligheid
Smeerlapperij
Een flater slaan

Tja, en als klap op de vuurpijl rijmt het ook nog op F*ck. Er valt weinig meer over te zeggen. Dit jongetje zal uiteindelijk een ramp tegemoet staan of juist ontzettend stevig in zijn schoenen staan. Maar het zal hoe dan ook interessant worden. 

Wat vinden jullie nou van zo'n naam en wat voor effect verwachten jullie voor de toekomst? 
En uit nieuwsgierigheid wat is voor jullie de meest beroerde kindernaam die jullie de laatste jaren zijn tegengekomen?

Ps. Uiteraard wens ik deze mensen veel geluk met hun zoon en een gelukkig leven. En ik hoop dat het allemaal zal meevallen qua naam.





12 opmerkingen:

  1. Ik las er net nog een op instagramm die hadden hun zoontje pep genoemd ( doet mij denken aan drugs)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Men wil hun kinderen een zeer bijzondere naam geven, maar ook ik vind dat sommige kinderen er later last van kunnen krijgen. Je zult Storm of Hero heten, of namen hierboven genoemd. Als kind lijkt me dat vreselijk. Ouders denken niet na wat later de gevolgen zijn voor hun kind. Pesten, uit lachen, etc. Nee geef mij maar de Hollandse of internationale namen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In onze vriendenkring zat een jongen die Paulus heten op het hoogtepunt van Paulus de Boskabouter. We zaten op school in Amsterdam en daar valt zo'n naam extra op. Toch is hij nooit gepest of uitgelachen. Ons buurjongetje heet Storm en zijn broer Beer. Storm komt in onze omgeving veel voor. Beiden hebben geen last van hun naam.
      Ilse

      Verwijderen
  3. Ik denk, net als Josepha, dat mensen zich willen onderscheiden door hun kinderen tegenwoordig bijzondere namen te geven. Het uitgangspunt zou wat mij betreft ook moeten zijn dat een kind zijn hele leven met zijn naam moet doen, en dat hij daarvan geen nadelige hinder ondervindt. Het is dan ook goed hier bewust bij stil te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het regelrecht egoistische als je je kind zo'n naam geeft wat in de toekomst geheid problemen op gaat leveren voor dat jongetje of meisje. Misschien een vooroordeel maar het zijn toch vaak mensen die bijzonder gevonden willen worden en op deze manier hun (bijzondere) stempel willen drukken. Ten koste van hun kind, dat dan weer wel. Onbegrijpelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Soms is het ook lastig als een doodnormale nederlandse naam in een andere taal wat heel anders betekent. Ik heb een collega die Dick heet en dat komt toch heel anders over in een sector waar voornamelijk engels wordt gesproken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En het rare is dat dick toch ook in Engeland wel als naam voorkomt. Dat heb ik altijd al bijzonder gevonden. ...

      Verwijderen
    2. Ja inderdaad heel gek is afkorting van Richard geloof ik. In Zuid Africa was er ook een president Pik Botha.

      Verwijderen
  6. Ha ha. Onze zoon heet Storm en het is geen briesje..�� Dat krijg je als je vader aan windsurfen doet.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het persoonlijk ook niets die namen, maar of het echt een probleem is? Ik heb een gewone naam in het dagelijks leven en moet hem ook vaak spellen. Verder heb ik van mijn ouders vijf voorletters meegekregen. Is altijd goed voor een kort gesprekje als ik ze allemaal door moet geven. Ik heb er geen trauma van.

    En: Ken je dat liedje 'A boy named Sue'?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach vindt bijzondere kindernaam best leuk en die hebben ze alle 4 bij ons :) Karin is ook zo gewoontjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig wel. Ik heb mijn handen bij tijd en wijlen al vol aan mijn achternaam (terwijl die juist heel simpel lijkt, maar mensen maken alsnog de gekste dingen van :-P)

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...