dinsdag 17 mei 2016

Financieel huishouden een schoolvak?

Op school leer je van alles. Economie, biologie, talen en rekenen. Op de lagere (niet denigrerend bedoelt) niveau`s leren ze zelfs nog koken en naaien e.d. Persoonlijk snap ik niet waarom alleen de lagere niveau`s dit leren trouwens. Ook voor de mensen van de hogere niveau`s is het wel handig om te leren hoe je een ei kan koken en je de gaten in je kleren kan repareren. Dan denk ik namelijk aan toekomstige studenten die hun kont nog niet kunnen krabben en altijd maar bij de snackbar zitten.

Kom ik bij het onderwerp van mijn titel! Financiën ... niet economie, maar echt financieel huishouden. Kennis hebben van financiële producten die in elk huishouden "kunnen"voorkomen. Zoals verzekering, leningen, roodstand, hypotheken. En dan niet zozeer de meest moeilijke berekeningen, maar in elk geval de basis. Een basis waarmee mensen wat minder makkelijk belazerd kunnen worden. Door banken en tussenpersonen. Of waardoor ze minder makkelijk over lenen zullen denken.

Door hier vooral op jonge leeftijd al aandacht aan te besteden denk ik dat je een persoon veel voorzichtiger kunt maken en de economie bestendiger. Waarom kom ik hier nu eigenlijk mee. Door een post van opnieuw begonnen over het krediet bij de Interbank. Waarbij mensen door het absurd hoge rentepercentage oneindig bezig zijn om af te lossen. Omdat de rente bij net zo hard of niet harder oploopt dan dat men aflost. Dat is zo`n basic rekensommetje en toch trappen mensen daar in. En daarom vind ik dat de jeugd misschien wel op meerder momenten op verschillende niveau`s financieel wijs gemaakt moeten worden. Verplicht! Zodat ze later niet denken "ach het zal wel meevallen" als ze dat überhaupt nog denken tegenwoordig....

Wat vinden jullie en hoe denken jullie dat zoiets vorm zou moeten krijgen?

NB (ik vind sowieso dat scholen tegenwoordig veel te theoretisch zijn i.p.v. gericht op zelfredzaamheid a.k.a. de realiteit)

9 opmerkingen:

  1. Ook op het VWO krijg je tegenwoordig les in oa was sorteren en hoe te wassen en hoe je goed en gezond kunt koken etc. Maar je geld beheren en budgetteren zou daar nog een goede aanvulling op zijn en dan voor iedereen op elk niveau.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij zijn er idd tegenwoordig dat soort lessen. Was Maxima daar ook niet een soort boegbeeld van, in de week van het geld? Ik zou zoiets in ieder geval een goede aanvulling vinden, voor elk niveau.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Huishuiden heb je getypt, maar je bedoelt huishouden?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zou ik graag zien, kan sowieso geen kwaad lijkt me. Ik kan ook echt niet begrijpen dat mensen zich zo laten piepelen door tussenpersonen, banken, etc. Als je die verhalen hoorde bij kassa... Zoveel geld lenen voor prut, zonder te kijken naar hoeveel het werkelijk gaat kosten, hoe lang ze ervoor moeten betalen, zonder iets. Ze zien echt alleen de worst die ze voorgehouden wordt.
    Anderzijds, er is een reden waarom deze mensen bij een gewone bank geen geld meer kregen. Ik snap niet dat de AFM dan toch bedrijven toestaat geld te lenen aan deze mensen, tegen zulke idiote rente's. Daar help je echt niemand anders mee dan die buitenlandse bank...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik herken het volledig; weinig wat leerlingen leren is direct toepasbaar in de praktijk. Het leren omgaan met geld is mijn inziens heel belangrijk voor jongeren, velen krijgen het van huis uit niet mee. Het zou mooi zijn als scholen hier meer tijd aan kunnen besteden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het lijkt me zeker een nuttig schoolvak!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het zou wat mij betreft zeker een (zelfs verplicht) schoolvak moeten worden. Dat neemt niet weg dat ouders hierin ook een belangrijke verantwoordelijkheid hebben om hun kinderen van kleins af aan in financieel opzicht te voeden. Een twee sporen beleid dus :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen zijn die ouders vaak ook al niet meer opgevoed op dat gebied ;) Daar gaat het juist fout op dit moment.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...