donderdag 26 mei 2016

1 dag in de week vegetarisch

Soms komt vriendlief thuis met een voorstel die ik niet verwacht, maar wel al tijden op hoop. Op de één of andere manier is het verhaal dan bij hem aangekomen. Zo ook het verhaal over het effect wat het eten van vlees heeft op onze aardbol.

De veeteelt zorgt voor meer CO2 uitstoot dat dat de auto-industrie doet. En ik denk dat we allemaal wel weten wat te veel CO2 doet met het klimaat. Het zou dus goed zijn om te stoppen met het eten van vlees. Maar aangezien sommigen van ons, waaronder VL, verstookt carnivoor is kun je ook beginnen met 1 dag in de week geen vlees te eten. Als iedereen dat doet zou het al een enorm verschil maken.

VL was altijd zwaar beledigd als er geen vlees bij het avondeten was. Dus dat het voorstel nu van hem komt vind ik geweldig. Hij heeft wel vaker van dit soort openbaringen.

Vandaag hebben we dus een simpele bietensalade gegeten die hij heerlijk vond, bestaande uit:

- Rucola
- Bietjes (in ons geval uit pot doch biologisch)
- Feta
- Pijnboompitten
- Quinoa
- Dressing van olijfolie, azijn, mosterd en honing
- Een gekookt eitje

Geen foto want het was zomaar op ;)

Eten jullie ook wel eens bewust vegetarisch of gaat het bij jullie vanzelf?

De kat is ook vegetarisch want hij heeft stiekem het meloenplantje op gegeten. VL was niet blij :/

5 opmerkingen:

  1. Wij eten sinds kort twee dagen per week vegetarisch. Som ook minder, want we hebben er nog niet echt een structuur in. We eten dan geen vlees of we eten een vleesvervanger. Maar de vleesvervanger wordt vaak van soja gemaakt. Het is niet na te gaan waar die soja vandaan komt, maar er is grote kans dat het uit Zuid-Amerika komt waar ze enorme stukken regenwoud hebben gekapt om enorme hoeveelheden soja te verbouwen. Ik heb daarnaast ook onderzoeken gelezen waaruit blijkt dat soja niet zo gezond is als men zegt, maar sommige onderzoeken spreken dat weer tegen. Het is eigenlijk nooit goed... Probeer je geen vlees te eten omdat het heel veel energie kost om vlees te produceren, maar steun je wel de kap van regenwoud. Geen vlees eten is volgens mij het beste, dus doen jullie het volgens mij erg goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik at als kind al amper vlees, het fonduen met kerst was voor mij dan ook een ramp want veel salade en brood was er niet voor mij. Ik eet dus al zolang minder vlees dat het gewoon is. Ik denk dat ik op twee keer per week vlees kom, en af en toe iets vlezigs op brood.
    Fijn dat jullie een dag per week bewust geen vlees eten...alle beetjes helpen tenslotte. Van groente kan je ook lekkere burgers maken, zoek maar eens bietenburger of kikkererwtenburger op.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou die burgers wou ik vanavond dus aanschaffen. Ze zitten namelijk in een cashback actie van scoupy. Maar de jumbo bij ons in het dorp heeft ze niet in het assortiment :/

      Verwijderen
  3. Wij eten 3-4x in de week vlees vrij, roerbakgroente, salade, soep, pasta's of nasi. Tja ik was altijd het vlees er tussen uit aan het zoeken op m'n bord en ook de kindjes. Op een gegeven moment de openbaring, waarom stop ik het er nog in? Ik doe er wel extra groente in. Manlief mist het vlees niet. En al het vlees wat we wel eten is biologisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk dat je vriend zo 'in beweging' is en zich ontwikkelt! Wij eten ook een keer per week vegetarisch.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...