woensdag 13 april 2016

Zonnepanelen vs slimme meter

Even een heel kort blogje want ik ben bekaf (Franse les was erg gezellig, maar wel druk).
Maar vanmiddag las ik bij Gewoon vlijtig dat zij zonnepanelen aangeschaft hebben.

En ook daar kwam de opmerking weer voorbij. "Neem vooral geen slimme meter!". Want de overheid heeft grootse plannen om je daarmee te belazeren.

Ik heb het verhaal hierachter al eens gelezen, maar weet het niet precies meer. Ze zouden dan maandelijks willen gaan salderen en dat je dan niet onder de nul kon komen. Dus zomer was nul haalbaar , maar in de winter kom je tekort omdat je het overschot van de zomer niet mee kan nemen. Terwijl je juist in de zomer je rendement haalt. Hoe dan ook je zou tekort gedaan worden.

Maar nou vraag ik mij af. Als de overheid dat echt in wil gaan voeren (wat ik echt krom zou vinden zowel financieel als milieutechnisch). Verwachten jullie dan niet dat zij voor die tijd een slimme meter verplicht gaan stellen? Ik bedoel als iets niet gebeurt in Nederland dan is het wel ongelijke behandeling (uch uch). Maar het lijkt mij toch sterk dat de overheid mensen met slimme meter maandelijks gaat salderen en mensen met een oude schijf per jaar.

Misschien ben ik naïef, maar ik denk dat je er toch niet onderuit komt als de overheid het echt wil. En ergens vraag ik mij af of het niet gewoon een sappige complottheorie is.

Hoe denken jullie dat ze dat gaan aanpakken?


7 opmerkingen:

  1. De slimme meter wordt voorlopig niet verplicht. Als hij aangeboden wordt mag je weigeren. Gaat je oude meter kapot dan krijg je sowieso een slimme meter.
    Mensen worden nu gelokt om een slimme meter te nemen ivm variabele stroomtarieven. Ik snap dat systeem niet goed. Overdag wordt wel veel energie gebruikt maar leveren zonnepanelen ook veel stroom. Om in de nacht een lager tarief te geven zal regelmatig ruzie met buren oplevereb want Nederlandse huizen zijn vaak slecht geisoleerd qua geluid.
    Wat de overheid gaat doen, ik heb geen idee. Deze onzekerheid is niet handig want mensen kunnen om die reden de aanschaf van panelen uitstellen. Nederland loopt al achter op schema wat betreft duurzame energie.
    Ik heb sowieso mijn bedenkingen bij een slimme meter. Is de privacy gegarandeerd. Verder lees ik over de nadelen vanwege de elektromagnetische straling. Daar heb ik me nog niet verder in verdiept. Voorlopig houd ik mijn oude meter. Zo leuk om te zien hoe die terugloopt als de zon schijnt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik weet eigenlijk helemaal niet wat het voordeel of nadeel is van een slimme meter. Dus ik zou graag van experts iets willen horen voordat wij overstappen op de slimme meter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ken het verhaal niet, klinkt inderdaad wel als een complottheorie. Verder saldeert niet de overheid maar de energiebedrijven.
    En mocht het toch gebeuren kun je altijd nog een accu in huis nemen om de overtollige energie in de zomer op te slaan en te gebruiken wanneer er minder wordt opgewekt..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik snap de complottheorie niet, maar ik heb al enige tijd een slimme meter en ben erg tevreden. Ik krijg elke 2 maanden een overzicht van mijn verbruik met bedragen er óók bij en kan zo heel makkelijk , mijn maandbedrag bijstellen indien nodig. De eindafrekening is geen verrassing meer. Ook hoef ik de meterstanden niet meer door te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij hebben al bijna 6 jaar 20 zonnepanelen op het dak! De eerste tijd hadden wij nog de oude Ferrarismeter (die terug kan draaien). Wel leuk om te zien, maar toen de afrekening kwam en het telwerk van de dagstroom onder de 0 was gekomen, werden de teruggeleverde kwH gesaldeerd tegen 6 eurocent, terwijl aan de nachtstroomkant de gebruikte kwH afgerekend werden tegen de volle mep. Toen hebben wij als de bliksem een slimme meter laten plaatsen, continuetarief genomen en het probleem was opgelost. Alle opgewekte en verbruikte kwH werd netjes tegen hetzelfde tarief met elkaar verrekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben ook zonnepanelen nu 3jaar met een slimme meter, wij houden de standen elke week zelf bij en krijgen de laatste 2 jaren veel geld terug omdat we meer binnen halen dan verbruiken.
    Wij zijn nu tevreden wat er over een paar jaar gebeurd weet toch niemand er word veel gezegd. Nieuw ministers ed nieuwe regels.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Typisch een gevalletje complot theorie als je het mij vraagt ;)

    Dat maandelijks afrekenen wat je daadwerkelijk hebt verbruikt is wel al een poosje een idee van de overheid, maar tot nu toe niet haalbaar, omdat dat zou betekenen dat mensen enorm hoge nota's krijgen in de winter.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...