dinsdag 5 april 2016

Voorjaar in de bol!

Na wederom een regenachtige start van de dag klaarde het in de loop van de middag weer helemaal op. En dus heb ik zojuist voor het eerst dit jaar weer de skeelers aangetrokken. Vriendlief op een fiets gezet en gaan met die banaan. Hij vind skeeleren helemaal niks, maar vind het wel gezellig om even mee te gaan en ik ook!



Uiteindelijk een uurtje weg geweest. Rondje door het dorp, waarbij we een paar vers aangelegde betonpaden hebben getest. En als je dan thuis komt en de skeelers gaan uit dan heb je van die zeebenen. Net alsof je dronken bent. Ik vind dat altijd wel grappig.
De eerste roos vorig jaar

Wie ook eindelijk de voorjaar in de bol heeft is mijn rozenstruik. Deze heb ik vorig jaar gekocht in het tuincentrum. Amper 30cm hoog. Vorig jaar heeft hij al vol op gebloeid, maar was hij nog wat slapjes. Daardoor gingen de rozen al gauw hangen en daar werden ze niet mooier van.

Sinds anderhalve week gaat hij echt als een speer. Ik denk dat hij ondertussen al 60/70 cm hoog is. Nog niet heel vol en de blaadjes blijven nog wat klein, maar hij heeft werkelijk overal uitlopers. Ik ben benieuwd wanneer de eerste knop zich aandient. Enige probleem is luizen. Dat is een doorlopend aandachtspuntje. Helemaal nu de mieren ook weer wakker zijn geworden. Ik heb daarvoor een (biologisch) goedje en 1 keer per week spuit ik me suf. Maar naarmate de plant sterker wordt, wordt dat hopelijk ook minder.

  
De roos vandaag
Ik wil dit jaar graag de rest van de schutting vullen met jasmijn. Die bloeit van juni tot in het najaar en ruikt heerlijk. Bovendien is hij wintergroen en gematigd winterhard. Verder ben ik er nog niet over uit waar ik de kuip mee ga vullen. Maar ik wil wel gaan voor meer vaste planten. Zodat ik niet elk jaar opnieuw hoef te beginnen.

En dan is er nog de stoep. Ik heb zwarte betontegels en ze zijn weer knap groen. Als iemand nog DE tip heeft om hier wat aan te doen dan hoor ik het graag. Anders wordt het binnenkort weer een date met de hogedrukreiniger.

Zijn jullie al bezig geweest in de tuin?

10 opmerkingen:

  1. Ik heb dubbelzijdig tape onderaan de stam van mijn rozen. Die mieren komen er niet overheen. Twee keer per week vervan ik de tape.
    Daarnaast elke keer dat ik langs de rozen kom knijp ik alle luizen die ik zie dood.

    Ik heb bollen geplant, onkruid gewied, bladerdek verwijderd ( eikenblad dat in de herfst valt en ik als vorstbescherming laat liggen) planten in winterrust gekortwiekt en gras gemaaid. Vanaf nu ga ik wekelijks twee keer maaien en wieden, in september kan ik dan met 1 keer af.
    Volgende week ga ik het schilderen buiten weer oppakken. Mits droog en warmer dan vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje dat is al een heel stramien ;). Dat van dat dubbelzijdige tape is een goede. Als het hier te gortig wordt ga ik dat ook proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ik heb DE tip. Ook gestolen van anderen. Al 14 jaar lang deed ik de oprit met de hogedruk reiniger. Heel veel werk. Dit jaar tipte mij iemand dat je schoonmaak azijn in de gieter moet schenken, puur, uit moet gieten, en na een aantal dagen begint het mos te verdwijnen. Nu, twee weken later, kan ik zeggen dat het echt werkt.
    Dolblij dat ik niet meer hoef te spuiten.
    Welk goedje heb jij voor de roos? Ik heb nl. appelstruiken waar ook luizen in zitten elk jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jij hebt het hier over mos. Bij mij is het vooral alg. Dus een groene waas. Daar werkt het ook voor?

      Verwijderen
  4. DE tip: Sopje maken met biotex, sopje met bezem verdelen over de tegels. Je hoeft niet te schrobben. Dagje in laten trekken (pas op het is dan glad, liefst op een zonnige dag laten intrekken, iets met enzymen). Dan met water de tegels schoon spoelen. Makkelijk en snel. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Toevallig van de week even! Ik heb zo'n rozenboog die steeds scheef hangt en compleet uit z'n voegen groeit (met name bovenop). Die heb ik nu weer rechtgezet en soort opgebonden. Verder ben ik bezig met klimop verwijderen, maar daar heb ik nu een nestje in gevonden, dus moet daar even mee wachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb ooit ergens gelezen dat je een bananenschil bij de stam van de roos moet leggen, dan blijven de luizen weg. Doe dit nu zelf al 3 jaar bij m´n rode bes (zit ook altijd vol met luizen) en het werkt! Wel opletten dat je zo nu en dan een nieuwe bananenschil neerlegt, want zo gauw het ding verteerd is, werkt het niet meer. Misschien werkt deze tip bij jou ook wel!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ow dat ga ik proberen. Als dat niet werkt kan ik altijd het tape idee nog proberen. Maar dit lijkt me makkelijk (en waarschijnlijk iets prettiger voor d eplant). Heb jij enig idee hoe die bananenschil dan werkt?

      Verwijderen
    2. Hoi Karin, nee ik heb geen enkel idee, ik ben echt een ongelooflijke oen op tuiniergebied (ik krijg onkruid nog dood :) haha). Het zal vast het een of andere stofje zijn dat de dames en heren luizen niet blieven. Veel succes met proberen!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...