dinsdag 26 april 2016

Uitkijken naar de teruggave

Mei komt er weer aan en dus kijken we weer uit naar de teruggave van de inkomstenbelasting.
Het is altijd weer een verrassing wanneer hij komt. Maar de laatste jaren was dat in elk geval in Mei.

Vorig jaar was het op 26 mei. In 2014 zelf op 6 mei! Ik hoop natuurlijk op het laatste. Hoe eerder hoe beter. Ik wou nog verder kijken naar 2013, maar blijkt dus net dat afschrift foetsie te zijn. Verder dan 18 maanden terugkijken is er ook niet bij online. Helaas pindakaas.

Ik heb sinds kort geen afschriften meer, omdat dat extra ging kosten. Ik heb daarom voor het eerst de mutaties van heel 2015 gedownload als PDF-bestand en opgeslagen. Op die manier kan ik in elk geval geen afschriften meer verliezen. En transacties zoeken is zo ook een stuk makkelijker.

Wanneer hebben jullie afgelopen jaren jullie teruggave gestort gekregen?
En hoe bewaren jullie de bankmutaties?

4 opmerkingen:

  1. Jaarlijks een csv bestand downloaden en die in Execel bewerken. Ook fijn voor terugzoeken in de gehele pc of laptop.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Elk jaar ontvangen wij het bericht van teruggave begin mei (rond 8 mei). De uitbetaling vindt gelijktijdig plaats. Ik kijk er ook naar uit, met name omdat het te ontvangen bedrag dit jaar fors hoger uitvalt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk, daarnaar uitkijken! Hier verschilt het heel erg, omdat het ook erg verschilt wanneer ik mijn aangifte doe. Meestal is het wel binnen een maand of anderhalf allemaal rond. En mijn bankdingen bewaar ik op papier. De zakelijke lees ik ook digitaal in in Snelstart.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Meestal ontvang ik hem voor juli, soms pas in juli. Ik heb hem in augustus op de begroting staan, dat wordt altijd gehaald.
    Bankmutaties bewaar ik niet. De laatste maanden kun je terugzien tot twee jaar, dat is voor mij echt meer dan genoeg. Mocht ik een langlopend conflict met een bedrijf krijgen, dan zou ik de betreffende afschriften downloaden en bewaren, maar dat weet ik toch altijd wel binnen twee jaar. Mijn vader bewaarde ze allemaal, na zijn dood hebben we een hele kamer met paperassen weggegooid. Elk bankafschrift, elke salarisstrook, elke verzekeringspolis die hij ooit ontvangen heeft, had hij bewaard. Na het opleveren van zijn huis (drie weken opruimen later) heb ik thuis in drie dagen alle overbodige eigen papier eruit gewerkt...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...