zondag 17 april 2016

Negatieve rente , waar laat je je geld

Op het moment zijn er veel berichten en blogpost over de mogelijkheid van negatieve rente. En met name de vraag, wat doe je dan met je spaarcentjes.

De verschillende opties die genoemd worden zijn:

- gewoon laten staan
Je betaald rente. Geen kapitaal waarschijnlijk, maar toch. Maar je hebt wel de zekerheid dat je geld er staat. en bereikbaar is. De spaarrekeningen staan gekoppeld aan één rekening en het vergt ook al vaak een (niet zo slimme) actie van de eigenaar wil daarvan gestolen kunnen worden.

- op de betaalrekening zetten
Je hebt nog steeds de zekerheid, maar betaald nu geen rente. Win/win denk je, maar is dat wel zo. Want wat nou als je pasje geskimd word of gestolen. Dan kan het toch nog een duur geintje worden. Iets minder risicoloos dus dan de spaarrekening.

- thuis onder het matras ;)
De klassieker met het klassieke risico. Wat als het huis afbrand of meneer de inbreker langs komt?

- Beleggen
Iets waar veel van ons toch niet zo gek op zijn. En persoonlijk ik helemaal niet in een markt met negatieve rente. Bovendien ben ik van mening dat je alleen moet beleggen als je er echt verstand van hebt en dan nog...

- Aflossen
wat mij betreft de grootste favoriet. Omdat het ook nog wat oplevert.

Dit zijn een paar van de opties en er zijn er vast nog veel meer. Zo bedacht ik mij gister aan het einde van mijn post over energiekosten dat het in deze tijden misschien helemaal niet zo wijs is om mijn voorschot bedrag te verlagen.

Wat nou als je teveel spaargeld hebt of inderdaad negatieve rente hebt. Dan kun je toch juist beter te veel betalen. Zoveel mogelijk vooruit betalen om maar zo min mogelijk op je rekening te hebben staan. En veel van dit soort mogelijkheden zijn nog best wel zeker ook.

- Te hoog voorschot voor de energie
- Te hoog voorschot voor de belastingdienst of juist geen voorlopige teruggave
- Premies per jaar vooruit betalen
- Je eigen risico van ziekenkosten gespreid betalen

En zo zijn er vast nog meer opties om in elk geval tijdelijk van een boel geld af te komen. Zolang er geen negatieve rente op spaarrekening zijn is dit natuurlijk alleen interessant voor mensen boven de vermogensheffingsgrens.

Wat vinden jullie? Is het interessant of zie ik iets over het hoofd?

9 opmerkingen:

  1. HEt te veel betaalde geld komt op een gegeven moment toch weer terug. Wat ga je er dan mee doen?
    Als je het dan gebruikt om extra af te lossen, zou je dat dan niet net zo goed gelijk kunnen doen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is en druppel op een gloeiende plaat voor als extra aflossen geen optie is. Maar wel een manier op het tijdelijk niet op jouw rekening te hebben. Maar ik wil maar zeggen dat het ineens niet zo vanzelfsprekend is om vooral niet teveel te betalen.

      Verwijderen
  2. Ik heb geen hypotheek dus ik kan niet aflossen....Heb ook geen schulden dus kan die ook niet versneld gaan aflossen....Heb ook geen idee wat ik met mijn spaargeld ga doen als het zover is....

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat van die premies en de voorschotten vind ik echt goede tips!
    Ik verwacht eigenlijk niet dat de rentes voor kleine spaarders echt onder nul komen. Maar er net boven blijven zodat mensen niet massaal hun geld op gaan nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is wat ik ook verwacht. In sommige EU landen is nu al sprake van een negatieve rente. Het gaat dan om grote bedragen geld vanaf 500.000 euro en niet het geld van kleine spaarders.

      Verwijderen
  4. Ik denk niet dat ze het zover laten komen dat je moet betalen om je spaargeld op de bank te stallen.
    Daarom vragen ze al geld voor het hebben van een betaalrekening.
    Aflossen doe ik ook al, maar niet perse omdat ik geen rente op mijn spaargeld zou krijgen. Een buffer hebben vind ik minstens zo belangrijk.


    Overigens is "betaald"(sic) met een "t" in beide gevallen ;-)
    Betaalt is in beide gevallen de persoonsvorm in je zin: stam + t
    Of om het makkelijker te maken vul je "lopen"in.......je loopt rente...dus ook "je betaalt rente".

    Gr. C@th

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik denk als spaarrente negatief wordt op spaarrekening dat deze dan ook negatief wordt op betaalrekening. Kan bijna niet anders. Ze bedenken echt wel dat anders spaarders alles op betaalrekening zetten. Ik heb afgelopen half jaar al goed uit gegeven. Verbouwing €20.000,00. Aflossing €6.300,00. Ik sta nu op punt een nieuwe auto te kopen. Dit zal na verkoop huidige auto nog circa €9.000,00 kosten. Dan kan ik wel weer 10 jaar voorruit. Huidige auto ook nieuw gekocht 9,5 jaar terug. Mocht rente negatief komen dan neem ik denk ik €2000,00 in huis. Rest laat ik toch staan. Af lossen kan niet meer en ik heb verder geen plannen. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het op de betaalrekening zetten is vooralsnog een optie. En als je pinpas gestolen wordt is het maximum toch 1250 euro dat ze per week kunnen pinnen. Mits je code gekraakt is en mits je het niet gemerkt hebt want dan blokkeer je hopelijk je pas.
    We wachten maar gewoon af.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De kans dat je als particulier daadwerkelijk rente gaat betalen aan de bank is vrij klein, zie http://savepig.nl/negatieve-spaarrente/ en recente uitspraken van Klaas Knot. Lage spaarrente is wel iets waar we komende jaren last van zullen hebben.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...