zondag 3 april 2016

Huren bij slechte vooruitzichten?

Hier en daar kom ik het boek: Deflatie in aantocht tegen. Ik was erdoor geïnteresseerd, maar helaas was het niet verkrijgbaar in onze bibliotheek. Ik kon echter op internet wel de essentie vinden en ook de inleiding. Welke ik natuurlijk gelezen heb.

Vandaag stond er weer een bericht over op het blog van BespaarBalans. En net als bij de inleiding werd ik er ook hier weer een beetje ongemakkelijk bij. Het boek voorspeld namelijk dat we aan de vooravond staan van grootste economische terugval. En dat is nooit leuk. Maar hoewel de vijf stappen die zij hierbij aanreiken om te overleven wel logisch zijn was er één die mij even behoorlijk deed schrikken.

Namelijk om vooral niet te kopen en te gaan huren. Als de deflatie namelijk komt zal de woningwaarde kelderen en als je huurt heb je daar geen last van. En daar zitten wij dan allemaal. Braaf een huis kopen en als gekken aflossen. En wat hier feitelijk gezegd wordt is dat als we niet oppassen al die aflossingen (vermogen) in rook zullen opgaan. Wat nu?

Tja, ik heb eigenlijk weinig zin om te verkopen. Ik heb al zoveel energie in dit huis zitten en bovendien is huren in Nederland nou niet bepaald aantrekkelijk. Bovendien is het voor mijn gevoel nog niet zover, al weet ik natuurlijk maar al te goed dat het heel snel kan gaan.


Het mooiste zou natuurlijk zijn als je het kan voorspellen en net op tijd je huis nog kan verkopen en gaat huren. Om vervolgens 5 jaar later als de deflatie flink huisgehouden heeft je winst weer te investeren in een veeeeel goedkoper huis. Maar goed ik heb geen glazen bol, geen zin om te verhuizen dus doe ik maar "the next best thing".

En dat is aflossen. Want als ik toch het slachtoffer wordt van de grote klapper dan kan maar beter nu al beginnen met het opvangen daarvan. Hoe lager mijn hypotheek hoe kleiner de kans dat ik in de toekomst weer onderwater kom te staan. En dat geeft uiteindelijk weer rust. Een beetje maar, want het verliezen van veel (fictief) vermogen zal hoe dan ook zeer doen.

Ach wie weet, komt de glazen bol ooit nog mijn leven inrollen. Of win ik de loterij ;)
Wat vinden jullie van het idee van huren en vooral niet kopen?


23 opmerkingen:

  1. Huren is in Nederland heel erg duur. Dan maar liever mijn hypotheek aflossen. Het gaat tenslotte erom of je een dak boven je hoofd kunt betalen. Als de crisis echt zo erg wordt is het maar de vraag of je de evt huur zou kunnen betalen.
    En hoe erg de crisis ook werd, er komt ook weer een einde aan en gaan we weer naar de lentecyclus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik bedoel natuurlijk 'wordt'.

      Verwijderen
    2. Ja. Na regen komt altijd weer zonneschijn. Maar ik heb wel begrepen dat dat bij een echte deflatie wel even duurt

      Verwijderen
  2. Bedankt voor het linken :-)

    Huren is zeker niet goedkoper, in veel gevallen zelfs duurder. Ik heb het advies uit het boek zo geïnterpreteerd dat als de huizenmarkt op (korte) termijn instort (-30% tot -50%) mensen met een zeer grote restschuld blijven zitten als zij niet extra hebben afgelost. Door nu te gaan huren, en de restschuld nu al af te lossen, ben je weerbaarder en flexibeler tegen die tijd dat de huizencrisis zijn toppunt bereikt. Maar goed, dan moet je tegen die tijd ook een baan hebben om die steeds hoger wordende huur te betalen.

    Wij kiezen er - net als jullie - dan ook voor om (misschien nog wel een tandje harder) af te lossen. Want, dan is er een kleine of zelfs geen restschuld als de huizenmarkt echt instort. Goedkoper kun je dan niet wonen :-)

    En mocht die glazen bol jouw leven inrollen, dan stel ik voor dat wij een bakkie koffie gaan doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben al zo ver met aflossen, dat huren geen optie is. Onze maandlasten zijn zo laag, dat welke crisis ook komt, wij in ieder geval een dak boven ons hoofd hebben. Een eigen huis (afbetaald) is voor mij een veiliger gevoel dan een spaarrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijkt me heerlijk als je al zover bent. Wij beginnen met.

      Verwijderen
  4. Ik las ergens dat het afgeloste vermogen van het huis van box gaat veranderen. Of althans, dat daar plannen voor zijn. Dan ga je toch veel belasting betalen over je afgeloste huis? Ik heb ergens een bel horen luiden, hoor en kan de klepel niet zo goed vinden. Weten jullie hier meer van. Groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is allemaal nog praat. En dat praten doen ze al jaar en dag. Ik heb bijvoorbeeld ook gehoord dat er dan een vrijstelling van 2 ton zou komen voor het eigen huis. Dan zou er voor mij dus weinig veranderen. Behalve dat de hypotheekrente dan waarschijnlijk ook niet meer aftrekbaar is.

      Verwijderen
  5. ik kijk liever naar 'heb ik goed betaalbare maandlasten', dan naar 'is mijn huis al afgelost' of 'betaal ik niet meer voor koop dan voor huur'. Gewoon een fijn huis, dat je goed kunt betalen. Dan is het maar duurder... ga ik niet voor bekvechten met een verhuurder of op een houtje bijten om het zsm afgelost te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou normaal idd de afweging zijn. Maar als je echt heb over serieuze deflatie dan gaat alles naar beneden behalve schulden. Maar uiteindelijk wel inkomen bijvoorbeeld. Dan kan datgene wat nu betaalbaar is en jaar later ineens onbetaalbaar zijn. En als je dan onder water staat dan kun je nog maar zo weinig.

      Dus extra aflossen is dan wijs om jezelf meer in te dekken. Maar je niet er zeker niet voor op een houtje fan bijten. Wat er niet is, is er niet.

      Verwijderen
    2. klopt, daarom zijn onze lasten ook met een flinke deflatie nog betaalbaar. zeg maar, waar de meeste mensen onder een brug moeten gaan slapen, dan kunnen wij nog fluitend de kosten opbrengen. En we lossen wel af hoor, maar niet versneld, niet extreem en niet ten koste van alles...
      Ik geloof overigens niet dat je huurprijzen dan wel even hard meedalen, zullen veel mensen ook nog moeite mee krijgen dan.

      Verwijderen
  6. De huren stijgen ook nog eens jaarlijks, niet doen dus. Gewoon aflossen. Ik ben blij met mijn gedaalde vaste lasten. Jullie ook. Bezit is goed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar bij deflatie zullen de huren wel eens kunnen dalen ipv stijgen.

      Verwijderen
  7. Volgens mij is het boek geschreven voor 2008. Ik dacht het gelezen te hebben in "Hypotheekvrij" Dus dan zitten we toch al in de deflatie?? Nu stijgen de prijzen van de huizen weer, dus zou je denken dat we het ergste gehad hebben....alhoewel... Ik heb weinig verstand van dit soort dingen, dus als iemand het weet...

    vr.gr. Janny

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens de schrijvers van het boek is dit een tijdelijke opleving van de economie. Problemen zijn niet opgelost, ze zijn groter geworden. De grote klap moet nog komen.
      De schrijvers geven ook diverse keren aan dat ze de toekomst niet kunnen voorspellen maar dat ze kijken naar het patroon van de kondrathiefcyclus.

      Verwijderen
    2. Dank je voor je reactie. Ik schreef ook al "alhoewel" omdat ik er zelf ook niet in geloof, dat het al beter gaat. We kunnen onze borst nog nat maken dus. We blijven maar gewoon doorgaan met aflossen en wachten af wat komen gaat.

      vr.gr. Janny

      Verwijderen
  8. Met betrekking tot huren en kopen is het net als met het aan/verkopen van aandelen. Het gaat er vooral om dat je de markt probeert te timen. En dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek erg lastig te zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben ooit begonnen met het lezen van dat boek, maar heb het na een paar bladzijden weer weggedaan. Veel te negatief en ik denk toch echt dat je beter in een afgelost huis kan wonen dan in een huurhuis. Ik kreeg het idee dat de schrijver in paniek zijn huis verkocht heeft en nu hoopt dat hij, door paniek te zaaien, weer heel goedkoop een nieuw huis kan kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Huren is in mijn beleving duurder, dus dat doe ik niet graag. Ik hoop wel dat die klap pas komt nádat ik mijn huis verkocht heb. Hij mag dan eventueel wel komen vóór ik met vriend samen weer wat nieuws heb (ws binnen een jaar of 3), maar dat zou wel heel gunstig zijn ineens, verkopen in de 'goede' tijd en kopen in de 'goedkope' tijd. En uiteraard moeten we vriend z'n huis dan ook kwijt, maar dat is een huis dat wat minder gevoelig is voor enorme marktschommelingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De huren worden vaak toch verhoogd en alles wat al is afgelost hoeft niet meer betaald te worden. Dus deflatie of niet, ik neig meer naar kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Sinds kort heb ik het boek.
    Zeer interessant met een goede structuur met feitelijke onderbouwingen.
    Op YouTube zoeken op Eric Mecking en je vind er meer info over.
    Ze zeggen dat de beurzen sneller stijgen dan de reële economie en dat IMF E.d. niet veel meer tools hebben om de economie te sturen en we leven op krediet.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heb gehuurd en zit nu in koop maar overweeg toch sterk om weer te huren. Flexibiliteit lijkt de crux. Over verschil in lasten kan je uren discussiëren met de rentestanden, onderhoud etc maar het verschil maakt flexibiliteit als je gelooft dat er deflatie en mogelijk depressie komt. Bij een koophuis (met behoorlijke hypotheek 70 tot 100+%) kan je geen kant meer op als er deflatie is. En als je dan ook minder verdiend of je baan verliest...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...