zondag 10 april 2016

Fietsexamen! Doe je mee?

Deze week lag de Kampioen (ANWB) weer op de mat. En die heb ik gisteravond even rustig doorgenomen. Er stond deze keer een verslag in over een test waarin de kennis van fietsers werd getest over de verkeersregels. Uiteraard met alle demografische gegevens. De oudjes, de jeugd, met en zonder rijbewijs.

Ook stonden de 6 moeilijkste vragen erin (oftewel meest fout beantwoordde). En één daarvan zit mij nog steeds dwars. Ik ga nu de vraag aan jullie voorleggen, waarna ik wil vragen of jullie meteen in de opmerking willen reageren met het antwoord wat volgens jullie het meest logisch is.  A, B of C verder geen uitleg en zonder Google! en zonder eronder te spieken/lezen.

Kijk vervolgens naar het antwoord en antwoord dan op jouw oorspronkelijke antwoord met jouw eigen mening over deze situatie. Ik heb het antwoord grijs gemarkeerd en als je het selecteert word de tekst zichtbaar. Eronder staat uiteraard nog wat ik er zelf van vind.

De vraag!

In het onderstaande plaatje staan een fietser (groen) die links af wil en 2 auto`s (blauw en rood) die allebei rechtdoor willen. Wie heeft hier voorrang?

A. De fietser heeft voorrang op beide auto`s 
B. Beide auto`s hebben voorrang
C. Eerst mag de rode auto , daarna de fietser en dan de blauwe auto




Het antwoord!

Volgens de ANWB is het antwoord:
B. Beide auto`s hebben voorrang                                                                             




Conclusie

Ik vind dit echt idioot. Een fietser moet dus zelfs voorrang geven aan verkeer dat van achteren komt. Waarom vind ik dit idioot?

1. Je mag dan wel spiegels gaan leveren op fietsen of ogen in je achterhoofd hebben
2. Als er sprake is van file hoe lang kan die fietser dan wachten?
3. Hoe zit dat met achteropkomende auto`s die ook linksaf willen, moeten die dan net als een fietser ook wachten. Lekkere bende wordt dat.

Kortom ik vind het raar. Als je de fietser vervangt voor een auto dan wordt een dergelijke voorrangsregel zelfs onmogelijk, zie er maar eens langs te komen. Zie het al helemaal voor me. 10 auto`s die rechtdoor willen en een automobilist die linksaf wil moet wachten tot ze hem allemaal ingehaald hebben. Klinkt absurd toch? En een fietser is toch net zo goed een bestuurder?

Ik denk dat de fietser wel wat kan doen om dit probleem op te lossen mits de weg breed genoeg is en dat is voorsorteren. Op die manier zou de blauwe auto er rechts langs kunnen. Maar dan overtreed je waarschijnlijk weer andere regels zoals rechts inhalen. 

Wat vinden jullie van deze situatie?

13 opmerkingen:

  1. De auto's hebben gewoon voorrang. Rechtdoor op dezelfde weg, weet je wel?
    Gewoon even afstappen dus!

    Hahaha!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rechtdoorgaand heeft voorrang ken ik ja. Maar dat het ook geldt voor verkeer dat van achter komt... als hier een auto zou willen afslaan, dan geef je de blauwe auto toch ook geen voorrang. Is dat dan enkel en alleen omdat dat niet past?

      Verwijderen
    2. maar het is geen auto, het is een fietser. Heeft met plaats op de weg te maken, voor fietsers is dat 'naast' de auto op dezelfde baan, dus moet je stoppen en die auto langs laten gaan.

      Overigens zou ik snoeihard voor die blauwe auto gaan fietsen en afslaan... maar wel wetende dat het niet mag ;)

      Verwijderen
    3. Dat geeft alweer wat meer perspectief. In dat licht vind ik het overigens wel grappig dat fietsers bij langzaam rijdend verkeer schijnbaar links EN recht mogen inhalen.

      Verwijderen
    4. Jij stapt zeker altijd af. Hahaha.

      Verwijderen
  2. C, want de auto staat achter die fietser, die fietser had alleen beter moeten voorsorteren zodat de auto aan de rechterkant er langs kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De auto die rechtdoor gaat mag voorrang omdat deze de fietser niet hindert. De fietser moet wachten of het tegemoetkomende verkeer.
    Je hoort achterom te kijken voor je je hand uit steekt om richting te aan te geven. Dus je hebt officieel ogen in je achterhoofd.
    In het derde geval hinderen de fietser en de auto elkaar niet bij het afslaan en gaan ze tegelijk.

    In de praktijk zal een fietser meestal linksaf gaan zonder kijken, richting aangeven of voorrangsregels in acht te nemen. De automobilisten gaan vol in de ankers en doen een schietgebedje dat ze de fiester missen want ze zijn wel schuldig als ze die fietser raken.

    In het geval van file kan de fietser wachten tot hij of zij een ons weegt. Rechtsafslaan en dan de weg opnieuw naderen is dan mijn advies.

    Petra

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En als de fietser toch iets ongelofelijk stoms doet en een ongeluk veroorzaakt mag de automobilist of motorrijder voor de schade opdraaien en wordt aansprakelijk gesteld. Ook als de fietser aan het whatsappen, bellen en jongleren is met een telefoon in de klauwen achteruit aan het fietsen is op de snelweg.

      Verwijderen
  4. Ik zou zeggen: de auto's gaan voor, want die gaan rechtdoor. En de fietser wil afslaan.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als ik zo rechts op de weg zou staan zou ik afstappen en wachten tot de auto voorbij is. Meestal sorteer ik meer voor naar links, laat duidelijk zien met vinger uit steken dan ik af wil slaan, laat de rode voor gaan sla zelf links af en dan de blauwe auto. Het zal wel niet conform de regels zijn maar het is wel wat ik in de praktijk doe.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had gedacht eerst de rode auto en daarna de fietser. Maar idd, je kunt als fietser ook gewoon links voorsorteren, de rode auto laten gaan en de blauwe kan dan, als hij wil, achter je langs. Misschien is dat ook meer de bedoeling dan dat je specifiek iedereen achter je voor laten gaan? Want je hebt inderdaad geen ogen in je achterhoofd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De autos hebben natuurlijk voorrang

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In de ANWB gids had ik de vraag goed beantwoord. Kon me het nog herinneren van mijn theorie. Verkeer op dezelfde weg rechtdoor gaat voor.

    Maar het is verwarrend als je afwisselend in de auto en op de fiets zit, want dan ben ik geneigd om links voor te gaan sorteren, na natuurlijk goed over mijn schouder gekeken te hebben en mijn hand uit te steken, en zo af te slaan.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...