zaterdag 16 april 2016

Energieverbruik Q1 over 3 jaar

Vandaag is de laatste dag dat ik een uitgebreid abonnement heb bij Enelogic en dus ook het laatste moment dat ik ver terug kan vergelijken. Dus leek het mij leuk om het verbruik van de laatste 3 jaar naar elkaar te zetten.

Energieverbruik over het 1e kwartaal

Elektra
(kWh)
Gas
(m3)
2014 789 145
2015 770 221
2016 635 191

Elektra

Zoals te zien is het elektra verbruik elk jaar lager geworden. Mogelijke redenen daarvoor zijn:
- Het in 2015 dempen van de vijver. Dit is gebeurt in het 2e kwartaal van 2015. In het eerste kwartaal van 2014 en 2015 draaiden er nog 2 redelijk forse vijverpompen. In 2016 zijn die weg.
- Het is de loop van 2015 vervangen van veel lampen voor led-lampen.

Gas

Het gas heeft een wat raar patroon. Het is jammer dat ik het 1e kwartaal van 2013 er niet ook bij kan pakken. Ik mis daar namelijk de maand januari omdat ik pas toen lid ben geworden van enelogic. Maar als ik het gemiddelde pak van februari en maart, dan kom ik in 2013 op een eerste kwartaal van 400 kuub!

Die daling van 400 kuub naar slechts 145 kuub in 2014 is te verklaren door 2 dingen;
- In september 2013 hebben wij onze ketel uit 1997 vervangen. Hierna kelderde ons verbruik. Niet alleen omdat de ketel zuiniger is, maar ook omdat we deze veel beter konden afstellen
- Vanaf maart 2014 lag onze badkamer 3 maand in puin om deze werd verbouwd (door pa en schoonpa en daarom dus zo lang). Dat betekende dus 1 maand van het 1e kwartaal geen douchwater verwarmen.

In 2015 gingen we vervolgens weer omhoog, want inmiddels konden we weer douchen en hadden we ook een bad! En aangezien maart nog best wel koud was hebben we daar ook zeker wel eens gebruik van gemaakt.

In 2016 hebben we een bijzonder milde winter. En verder letten we gewoon goed op ons verbruik.

Conclusie

We hebben de laatste jaren mooie stappen gemaakt. Met name de nieuwe ketel heeft een grote besparing opgeleverd. Dit jaar willen we de aanjager van de ventilatie vervangen. Dat schijnen behoorlijke elektra verbruikers te zijn als ze op leeftijd komen.

En verder..de eerste 3 maanden zijn het duurst en ik zie mijn prognose voor de jaarrekening in september alleen nog maar zakken. Inmiddels staat de kachel alweer uit en hebben we in april al 2 dagen gehad waarop we nul kuub gas hebben verbruikt. Ik ben benieuwd waar we uiteindelijk gaan eindigen.  Ik krijg in elk geval nu al €800 euro terug en ik verwacht dat dit alleen maar meer wordt. Vanaf september ga ik dan het voorschot verlagen naar de reeele waarde en op eigen rekening sparen.

(of misschien toch niet.. daarover morgen meer heb ik weer een onderwerp)



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...