vrijdag 8 april 2016

Auto`s mijn Nemisis: het vervolg



Sommigen van jullie kunnen zich wellicht mijn eerste echte blogpost herinneren:


Daarin had mijn vriend zijn oog laten vallen op een 2,5 liter diesel race-debiel op benzine. Hij zou er daarna nog LPG op bouwen en en en. En uiteindelijk is het hem gelukkig niet geworden. Iemand anders was hem te snel af. Pfiew!

Gister bleef het op mijn blog muisstil en dat was omdat mijn volgende Nemesis zich gemeld had. En dus werd ik ontvoerd naar het hoge noorden om bij een auto gaan kijken. Hij had hem dinsdag gespot en mij al aardig bewerkt. O.a. door te vragen wat hij dan maximaal mocht bijleggen en het gewoonlijke overreden. 

En ik kan zeggen dat hem gelukt is. Gister hebben wij onze nieuwe auto gekocht. Maar in mijn verdediging was het dit keer een veeeeeeel redelijker exemplaar! Zie hier de Ford Focus SW 1.6 Tdci Econetic. Een groentje dus. In elk geval knap zuiniger dan het monster van eerder dit jaar. Het is de vervanger van onze Skoda Octavia 2.0 Tdi.


En ondanks dat onze Skoda een sedan is en dit een Station is deze lichter. Nog wel in dezelfde klasse voor de belasting, maar in elk geval niet duurder en wel veel meer ruimte en luxe (vooral de verwarmde voorruit vind ik erg fijn).

Wat wel tegenviel en waar we nooit over nagedacht hadden was de verzekering. Hij is op zich niet duurder als we hem hetzelfde zouden verzekeren. Maar hij is wel een stuk jonger (2012) en met een dagwaarde van momenteel €13.000 hebben wij voor het eerst in ons zelfstandige leventje besloten om voor all-risk te gaan. En dat tikt toch weer even €30 euro per maand aan. Hoogst waarschijnlijk kunnen we na 2 jaar wel weer over op WA+.

Ik denk dat het echte kwartje pas valt als hij maandag bij de deur staat. Vriendlief gaat ze maandag omruilen.  Dat vind ik wel fijn, want om de een of andere reden raak ik toch snel aan een auto gehecht en deze hebben we nu al ruim 4 jaar. Omdat ik gewoon ga werken heb ik het misschien niet zo in de gaten dat het afscheid definitief is. En ondanks alle problemen die we in het begin hebben gehad ga ik hem zeker missen.

En als laatste (dit is tenslotte een blog over geld) de prijs. Hij moest net geen €12.000 euro kosten. Uiteindelijk moesten we nog €7.500 bijleggen. Dat zou dus betekenen dat we nog 4.500 hebben gekregen voor de Skoda. Dat is natuurlijk niet helemaal reëel want ze zullen vast ook gewoon wat van de vraagprijs af gedacht hebben. Maar al met al vind ik het een goede deal aangezien de Skoda inmiddels 10 jaar oud was en 280.000 km op de teller had staan.

In ons potje voor deze auto zat momenteel €2.600 euro. Daarvan hebben we €2.500 ingezet en de overige €5.000 hebben we gefinancierd binnen de familie. Met een aflossing van €250 die uit het oorspronkelijke spaarbudget komt zijn we voor eind volgend jaar klaar. En het kost ons enkel de 0,9% die we niet aan spaarrente vangen. Ondanks dat ik natuurlijk het liefst schuldenvrij ben kan ik hier wel mee leven (krijgt de ECB toch nog een beetje zijn zin). Doordat de aflossing uit het oorspronkelijke spaarbudget komt van €400 per maand is er ook enkel een verplaatsing van opbouw & uitgave. Eind 2017 zitten we op precies hetzelfde spaardoel.

En verder heb ik nu natuurlijk eindelijk rust inzake de auto discussie. Beide auto`s zijn nu recent vervangen en voorlopig mag hij niet meer zeuren!

Vinden jullie het ook zo spannend om een auto te kopen? Als ik mijn vriend niet had zou ik waarschijnlijk nooit een keer de knoop dor durven hakken.


26 opmerkingen:

  1. Ja nogal, vind het altijd moeilijk om dat geld uit te geven. Een nieuwe/andere auto staat bij ons gelukkig voorlopig niet op de planning. Veel plezier met jullie nieuwe aanwinst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik snap dat niet, geen geld voor andere auto en dan toch kopen? En dan zie je alles rooskleuriger zoals ruimte en een standaard acc. die Ford al in de vorige eeuw levert op instapper al een Fiesta wordt nu ervaren als luxe ? Als auto nu over tijdje onderhoud nodig heeft daar gaat je vakantiegeld zonde zeker de vorige begon net een kilometerstand te krijgen dat hij zich begon te onderscheiden als diesel en kan met gemak nog 5 tot 10 jaar mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De voorruit verwarming was natuurlijk niet DE reden voor aanschaf ;).

    En er waren nog wel meer redenen om de auto te vervangen. De skoda voldeed sowieso niet meer. Maar nu kan een ander dat nog 5 tot 10 jaar van genieten.

    En het onderhoud gebeurt gelukkig in eigen beheer. Dat is echt een voordeel want het scheelt veel geld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Onderhoud gebeurt in eigen beheer, mooi jullie zijn dol op onderhoud want nu als voorheen met de Skoda kopen jullie wederom de verkeerde uitvoering qua motorisering en staan beide bekend om hun mindere betrouwbaarheid en meer onderhoud :(

      Verwijderen
    2. Ik zou zeker geïnteresseerd zijn in een wat meer gespecificeerde uitleg van de exacte problemen die je hier noemt. De auto is immers al gekocht en als het problemen zijn die wij zelf niet al hadden gevonden in ons vooronderzoek dan is het alleen maar goed om te weten zodat we er alsnog op kunnen letten.

      Verwijderen
    3. Bij de Skoda had je uiteraard moeten kiezen voor de 1.9 Tdi en ook bij de Ford hadden jullie beter kunnen kiezen voor de betrouwbaardere 115 pk versie en nog beter voor de veel degelijkere 2.0 versie, ach een rondje googlen en je weet het binnen 5 minuten en is geen grondig onderzoek voor nodig veel van die eco-modellen zijn onbetrouwbaar om dat ze erg afgeknepen worden.

      Verwijderen
  4. En wees gerust ik ben niet blut. De lening is juist omdat ik mij vrij strak aan potjes houd. Een eventuele tegenvaller zal geen probleem opleveren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar een auto kopen binnen je budget was geen optie? (vraag ik met 2 prima tweedehands auto's van 750 en van 1500 euro... weliswaar zonder voorruitverwarming, maar vooral ook zonder geleend geld)

      Verwijderen
    2. Een optie is het natuurlijk altijd. Is ook zelfs overwogen, maar we zijn uiteindelijk hierop uitgekomen.

      Verwijderen
    3. Een aantal reactues hierboven vind ikcredekijk bot maar ook ik snap het niet helemaal.... Hopelijk kun je iets meer duidelijkheid verschaffen. Als je werkt met verschillende potjes, hoe kun je dan een auto kopen terwijl het potje nog niet genoeg gevuld is? Waarom hou je vast aan de potjes en ga je lenen als het geld er wel is? Het lijkt me dat je dan leent tegen betaling? En daarnaast zou het voor mij niet goed voelen om te lenen terwijl ik zelf het geld ervoor heb. Misschien wel juist niet bij familie. Je hebt hier vast een goede reden voor maar die komt nu nog niet zo duidelijk over.

      Verwijderen
    4. Het was voor mij ook een hobbeltje. Maar de lening is dusdanig opgesteld dat ook de uitlener er voordeel van heeft (ten opzichte van het geld op de spaarrekening laten staan dankzij Draghi). Ik betaal geen rente en het enige wat ik mis is de rente van mijn spaarrekening. Deze is momenteel slechts 0,9% en er bestaat een kans dat deze nog gaat dalen.

      In het potje zelf zat nog niet genoeg, maar met de planning om sowieso volgend jaar een auto te kopen stond het gebudgetteerde bedrag om te sparen voor dit potje de komende maanden absurd hoog. De aflossing komt uit dit gebudgetteerde bedrag. En dan nog blijft er van dat budget over dus naast aflossen wordt er de komende maanden ook een bedrag gespaard voor onderhoud en de nieuwe aanschaf over 4/5 jaar (of misschien wel meer).

      Stel ik had dusdanig moeten lenen dat de aflossing evenveel of erger nog meer had gekost dan ik al voor de auto begroot had dan zou ik het nooit gedaan. Maar dit was al ingeplant, we hebben het alleen (weloverwogen) naar voren geschoven.

      Er was dus wel wat te winnen met deze transactie en maar weinig te verliezen.

      Verwijderen
    5. En wat betreft de reacties, deze zijn (waarschijnlijk) goed bedoelt en men maakt zich gewoon zorgen. We gaan de komende tijd zien of het allemaal goed gaat komen ;).

      Verwijderen
    6. Toevoeging: alle andere potjes blijven nu intact. autokosten = autokosten en verder kan alles voortgaan zoals gepland. In 2017 komen we uiteindelijk weer op hetzelfde punt uit, als wanneer we deze stap niet genomen hadden.

      Verwijderen
    7. Oke duidelijk. Dankjewel. Nog een vraagje: waarom toch niet wachten? Kostte de 'oude' auto te veel of voldeed deze verder niet?

      Verwijderen
    8. We miste steeds vaker laadruimte dus wilden heel graag een station. We hadden dit type al wat langer op het oog. En geheel onverwachts konden we tot een deal komen die binnen de door ons gestelde grenzen bleef.

      Verwijderen
  5. Wij gaan ons straks even oriënteren op een vervangende auto, er is er helaas ook eentje aan vervanging toe. Vind die Focus wel mooi! Wel een beetje buiten mijn budget ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Iets betrouwbaars en goedkoop eigenlijk. Nog geen echte keuze gemaakt, een beetje rondneuzen.

      Verwijderen
  6. Op zich niet als ik hem op een gegeven moment nodig heb, maar ik heb tot nu toe 2 auto's gehad (of beter gezegd: ik ben nu aan mijn tweede bezig) en de eerste werd voor mij gekozen (heb ik deels gehad), dus dat was geen keuze. En voor de tweede had ik - met mijn eisen en wensen - een redelijk beperkte keuze en kwam er vanwege de regelingen al snel één model uit. Dan is het nog een kwestie van kleur enzo, maar daar ben ik niet zo moeilijk in, daarin weet ik vrij snel wat ik wil.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En gefeliciteerd met jullie nieuwe auto, hopelijk gaat hij goed bevallen!

      Verwijderen
  7. Gefeliciteerd met de auto! Wij zijn eigenlijk nog zoekende. Mijn man zijn oog is al gevallen op een Kia C'eed

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk verhaal! Mijn vriendin is helemaal weg van de Nissan Qasqai. Zelf vind ik de auto ook niet verkeerd, dus gaan we straks een kijkje nemen bij de dealer. Hopelijk belooft het wat.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. auto verkopen


    Please visit it to know more information - https://www.tweedehandsauto.nl/auto-s.html

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...