maandag 25 april 2016

Als je rente minder is dan je forfait...

Dan is daar de Wet Hillen om je te redden!

Als je een hypotheek hebt mag je de rente aftrekken. Maar niet alles. Er is namelijk ook nog het eigenwoningforfait. Dit is een percentage van je WOZ-waarde die je weer bij je inkomen moet optellen.

Maar wat nou als je rente minder is geworden dan je forfait? Moet je dan belasting gaan betalen hierover? Nee!

Op dat moment gaat Wet Hillen aan het werk voor je. Deze wet geeft je een extra aftrekpost die ervoor zorg dat je nooit hoeft te betalen over het forfait.

Voorbeeld.

Je betaald 1.000 euro rente
Je forfait is 1.500 euro.

Zonder Hillen zou je nu 500 euro bij je inkomen moeten optellen. En gemiddeld zou men daar dan 42% over betalen. Auw, dat kost dus €210 euro. Leuk hoor dat aflossen...

Met Hillen krijg je op dat moment een extra aftrekpost van 500 euro. Je kan op dat moment:

1000 euro rente aftrekken
500 euro Hillen aftrekken
1.500 euro forfait optellen

= per saldo nul!

Je betaald dus je rente en daarmee basta! Het wordt dus alleen maar leuker om af te lossen!
Want vanaf nu is elke rentebesparing Bruto= Netto.

En als je 100% afgelost heb woon bijna gratis. Bijna.. want de gemeente wil nog geld zien en de verzekering en de schilder ...... ach wat is gratis.

Ik hoop dat de meeste van jullie dit al wisten en dat ik de genen die het nog niet wisten een zorg heb ontnomen! Alles onder voorbehoud van politieke wijzigingen uiteraard. Ik heb geen glazen bol :)



6 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Ik zag. En die bevatte voor mij nog een verrassing. Ik ben echt benieuwd hoe ze op dat bedrag komen bij jou.

      Verwijderen
  2. Als je box-3 vermogen hebt en je rente-aftrek zit onder het huurwaardeforfait, dan kun je je hypotheekschuld verrekenen in box 3. Scheelt je daar 1,2% vermogenrendementsheffing (over de openstaande schuld van je hypotheek).

    Zo kun je op een "restantje" hypotheek waar je nu 2% rente op betaald 1,2% terugkrijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed punt! Dat heb ik ook al eens opgezocht. Ik vind het een mooie maas in de wet (en ik vraag me af hoe lang het duurt voordat ze daar een stokje voor steken). Uiteraard moet je dan natuurlijk wel meer de dan de heffingsvrije drempel hebben staan. En ik ben bang dat zolang ik de hypotheek nog niet heb afgelost dat niet gauw zal gebeuren. Zo hard komt het helaas nog niet binnen.

      Verwijderen
  3. Is dit wel zo? Ik lees dat enkel schulden opgevoerd kunnen worden in box 3 die niet in box 1 opgevoerd MOGEN worden omdat de schuld niet tot de eigen woningschuld behoort. Dit is wel het geval. Mocht het zo zijn, kan dan de hypotheek schuld naar box 3 terwijl de woning (vermogen) niet naar box 3 verhuist?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat was destijds ook mijn reactie. En nog steeds kan ik er met mijn hoofd niet bij dat de belastingdienst hiermee akkoord gaat. Maar bij nader onderzoek blijkt het dus echt te gebeuren.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...