zondag 6 maart 2016

Waardeloze economie

Allereerst, excuses voor mijn wat zwartgallig bui vandaag. Ondanks het mooie weer vandaag kruipen er toch weer wat zorgen in. Ik werk op de administratie dus financiën ken ik wel. Maar de economie is iets waar ik al een poosje geen touw meer aan vast kan knopen.

Vandaag stond er weer een artikel op nu.nl.  "Beleid van de centrale banken niet efficiënt" . Zover was ik inmiddels ook wel en de meeste partijen op de markt wel. Alleen de centrale banken nog niet. Die gaan vrolijk verder met wat ze doen, zonder structureel resultaat. Het doel is om mensen aan te jagen, maar in plaats daarvan lijken mensen (zoals wij) alleen maar meer op onze centen te gaan zitten door de onzekerheid over wat de toekomst biedt.

Maar wat werkt dan wel.  Ik weet het niet. Ik ben soms bang dat de economie helemaal plat zal branden en dan hopen dat er weer jong groen uit op komt. Metaforisch gesproken dan, al is letterlijk ook een optie waar ik liever helemaal niet aan denk.

Soms bekruipt mij het gevoel dat de gouden tijden voorbij zijn en het alleen nog maar minder wordt. De planeet groeit niet en de populatie juist alsmaar. Ik ga morgen naar een concert van Muse. Zij hebben daar een heel passend lied voor, waarin het principe van de second law wordt uitgelegd. Ik heb de video hieronder toegevoegd. Je moet wel redelijk Engels kunnen, want het wordt vrij vlot bezongen :). (O en het is dubstep dus voor velen ene boel herrie, maar het gaat even om de tekst)

Marco Draghi en zijn centrale bank kunnen de pot op. Ik blijf mooi consuminderen en aflossen. Volgens mij zijn die lui gewoon verslaafd aan inflatie net als junkies. En willen ze er gewoon niet aan dat het niet altijd zo door kan gaan.

Zijn er onder jullie nog mensen die een idee hebben van wat we de komende jaren kunnen verwachten? Ik hoor graag van jullie, vooral als jullie verwachtingen positiever zijn dan die van mij!

Het liedje wat erna komt is trouwens iets rustiger en heeft ook interessante fragmenten die de staat van onze economie vorm geven.




9 opmerkingen:

  1. Goed verwoord. Een beleid waar de pensioenen hard kelderen. Regeringen meer schulden hebben en de sociale zekerheid en gezondheidszorg wordt uitgehold.
    Ik schreef er onlangs ook al over,
    Lage olieprijs is voor mij als consument geweldig goed nieuws. Inflatie boeit me niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De economie dat is nu precies iets waar ik geen invloed op heb en waar ik me weinig zorgen om maak. Heeft weinig zin.
    Ik ben niet zo positief. De jaren zoals tot 2003 ofzo liggen al tijden achter ons en na de crisis van 2008 / 2009 is er niets veranderd, integendeel.

    Tijdens 'de crisis' ontstonden er veel dingen die ons als mensen sterker maakten. Meer delen, meer ruilen en samen doen. Dat vonden 'ze' natuurlijk niet fijn, dus met wat kunst- en vliegwerk is er een nieuwe hype op de huizenmarkt gemaakt en wordt Jan Modaal gesust: alles is okee. Ga maar lekker winkelen.

    Gelukkig weten 'wij' beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het boek 'Deflatie in aantocht' een echte aanrader. In dat boek wordt gekeken naar de geschiedenis en de diverse cycli in de economie. Het gaat eerst nog veel slechter worden, maar daarna wordt het weer beter.
    Ik vind het een heel interessant en goed leesbaar boek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben vanmiddag bij de bieb geweest, maar helaas is het boek niet beschikbaar. Het lijkt me erg interessant!

      Verwijderen
    2. Lijkt mij ook een interessant boek. ik ga hem morgen onderweg lusteren op weg naar een congres...

      Verwijderen
    3. Ik heb de nieuwste druk van 2015. Deze is geschreven door Eric Mecking en Elmer Hogervorst. In dit boek staan ook stappen die je kunt nemen om beter met de crisis om te gaan.

      Verwijderen
    4. Elmer Hogervorst is fiscaal jurist. Je kunt ook veel info online vinden over dit boek.

      Verwijderen
  4. Verander wat je niet accepteren kunt en accepteer wat je niet veranderen kunt.

    Je hebt er geen enkele invloed op dus niet teveel zorgen over maken. Gewoon de helft minder nieuws tot je nemen scheelt al de helft..;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan het niet veranderen, maar misschien wel beter op voorbereid zijn als ik voor mijn gevoel wat meer wist wat er te verwachten valt..

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...