dinsdag 22 maart 2016

Vakantiehuisje, maar dan anders

met uitzicht natuurlijk! (kroatië '14)
Lekker leven met minder schreef dit weekend een bericht over haar dromen over een vakantiehuisje. En ik herkende mij daar in. Ook ik ben een trouwe kijker van Droomhuis in de Zon. De Engelse titel van die serie is: Home or Away. Hoewel er ook wel gekeken wordt naar vakantiehuisjes, gaan de meeste toch voor een permanent leven in het buitenland. Maar er zijn er ook die gaan voor Home & Away.

En die laatste categorie is degene waar op dit moment mijn verstand al een beetje over maalt. Waar bij LLMM de reacties vooral ingingen op het vakantieaspect, de emotie zo te zeggen, is dat niet mijn eerste ingeving bij een vakantiehuisje. Natuurlijk is een vakantiehuisje van jezelf op een plek waar je je lekker voelt een geweldig idee, maar zou het niet ook een mooie investering zijn.

Zoals op de TV te zien is kun je huisjes kopen van €50.000 tot een miljoen. Je hoeft dus geen miljonair te zijn om er één te kopen. En als je op een goede locatie zit waar je jaarrond activiteit hebt dan moet je toch een leuk inkomen eraan over kunnen houden. Terwijl je stiekem aan je vermogen werkt. Huisje voor huisje.

Dat lijkt mij zoveel leuker dan het klassieke beleggen. Maar naast de voordelen zijn er natuurlijk ook de nadelen. Net als bij beleggen geven in het verleden behaalde resultaten geen garanties. De woningwaarde kan dalen en de huur (het rendement) kan tegenvallen. Verder staat het geld behoorlijk meer vast dan bij beleggingen. Maar als je echt een goed huisje hebt dan verkoopt het ook wel weer en je moet natuurlijk nooit je laatste rooie cent in een huisje stoppen.

Dan is er nog de vraag van het onderhoud en de verhuur romp slomp. Dat kan veel werk zijn als je dat perse zelf wil doen. Maar zoals je bij beleggen een broker inschakelt kun je bij een vakantiehuisje ook een 3e partij inhuren. Het kost wat, maar je bent verder zorgeloos. Zolang het rendement voldoende is natuurlijk, maar sommige parken geven zelfs daar garanties op.

Zoals je merkt zit ik alweer op mijn roze wolk alle negatieve punten weg te strepen. Grootste probleem vooralsnog is eerst maar een hypotheekvrij worden op de eerste eigen woning. En dan maar eens kijken of de vastgoedmarkt nog steeds interessant en haalbaar is. Tot die tijd dromen we lekker verder.

Wat is jullie idee van een vakantiehuis als investering?




11 opmerkingen:

  1. Ik heb er ook wel eens over zitten denken, maar kom er toch op uit dat ik denk dat het rendabeler is om een woonhuis te verhuren dan een vakantiehuis. Juist omdat de bezettingsgraad dan veel hoger is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien wel rendabeler, maar dan ligt je vermogen echt heel erg vast. Dit ivm met huurdersbescherming. Bij een vakantiehuisje heb je dat toch minder. Die kun je toch sneller weer verkopen.

      Verwijderen
  2. Haha, leuk stukje! En sterker nog; ik zag dat je ook hele leuke chaletjes hebt voor bedragen tussen de €20.000 en de €30.000. Als je die gebruikt voor jezelf en verhuurt, dan kun je daar volgens mij vrij snel iets aantrekkelijks van maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zeker! Wij hebben vorig jaar een huisje in de Dordogne gekocht. We genieten daar zo van! En de weken dat we er niet zijn, verhuren we het. Win win dus! Een rendement van ruim 8% is op de bank niet haalbaar....

      Verwijderen
  3. Ik ken mensen met vakantiehuizen in Nederland en Duitsland. Ze verhuren de huizen en doen het onderhoud. Dat kost heel veel tijd en geld. Dat moet je wel hebben.
    Al zou ik het zelf tot maar 1 vakantiehuis beperken. Ik denk niet dat wij het zouden doen. Mijn man heeft zo'n drukke baan dat we daar niet de tijd voor zouden hebben. Het hier thuis bijhouden kost al genoeg tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt ook kiezen voor een object waar de verzorging bij in zit. Bijvoorbeeld in een wat groter vakantiepark.

      Verwijderen
  4. Ik kijk die programma's ook graag! Heerlijk om te kijken. Mij lijkt het een prima investering als je het geld hebt.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. In mijn familie is het vakantiehuisje afwisselend voor zichzelf, maar ook voor verhuur en zichzelf.

    De verhuur en zichzelf spelen net kiet. De verdiensten zijn niet vet. Ook daar continue investeren.
    De verdiensten die je leest zijn vooral van degenen die echt winst maken en de huisjes verkopen. De tussenpersonen die de verhuur doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Veel rekenvoorbeelden zijn altijd erg optimistisch. Ik zou toch eerder voor een lekker mandje aandelen gaan en misschien een woonhuis/appartement in NL voor de vaste verhuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo hebben we in 2014 een huisje in Hongarije gekocht voor 2500euro incl de kosten, we zijn niet van plan om dit te verhuren maar om zelf op vakantie te gaan we zijn het nu aan't renoveren. Als we met 6 personen Turkije hadden geboekt in het hoogseizoen hadden we meer dan 3500 euro kwijt geweest en nu vertrekken we wanneer we willen en ook blijven we zolang we willen.
    We moesten op de camping ook al 1200 euro betalen voor 4 weken met 6 personen, na 2 jaar hebben we ons huisje al terugverdiend

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat is echt geen geld. Aan wat voor soort huisje moet ik dan denken?

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...