maandag 21 maart 2016

Payday!

Vandaag is het weer payday! En dat betekend dat er weer een budgetmaand voorbij is. Er is deze maand van alles gebeurt en wonderbaarlijk genoeg houden we ruim over! Technisch dan.

Budget
gepland
werkelijk
reden
Brandstof€300€229,87Gewoon weer erg netjes gereden
Boodschappen€300€149,19VL heeft bijzonder weinig uitspatting gehad en dat scheelt echt behoorlijk. Daarnaast ook wat vaker restanten opgemaakt. Ik denk dat het budget van €300 wat hoog is als er geen bijzonderheden zijn zoals verjaardagen. Deze gaan we dus verlagen naar €250
Leuke dingen€200€159,69We zijn "slechts" 2x uit eten geweest, en andere uitjes waren al eerder betaald of gratis.
Vakantie€255€315Ik had alleen rekening gehouden met de accomodatie voor de zomervakantie, maar we hebben onverwacht ook al een wintervakantie in de planning. Aanbetaling €60.
Overig€270€2359,84En hier ga ik een stukje over schrijven hieronder.

Totaal : €1888,59 over budget

Je hield toch over?

Ja dat zei ik hè? Maar als je zo het budget ziet en dan met name het onderdeel overig dan lijkt dat behoorlijk onmogelijk. Dat klopt ook. Vandaar ook mijn opmerking: technisch dan.

Ik heb namelijk €2000 euro "geschonken" aan mijn ouders. Dat heeft te maken met het oversluiten van onze hypotheek vorig jaar. Ik moest toen namelijk kunnen bewijzen dat ik voldoende eigen geld had. Dat had ik, maar wel kantje boord. Dus om te voorkomen dat het een probleem kon worden "schonken" mijn ouders mij €3000 euro voor mijn verjaardag (€100 per levensjaar). Alles op papier en onvoorwaardelijk bla bla bla. En waarom dan toch geschonken tussen haakjes? Omdat mijn ouders het geld weer nodig zouden zijn. De verwachting is altijd geweest dat het geld weer terug gaat. Binnen de fiscale regels uiteraard. Dus maximaal +/-2000 per jaar.

Mijn vader had eerder al laten doorschemeren dat hij waarschijnlijk van de zomer elektrische fietsen wou kopen en dat er dan een deel terug moest komen. Maar toen was daar ineens een nieuwe auto en kwam het verzoek eind februari al. Geen probleem natuurlijk, want ik heb het bedrag altijd apart gehouden. Het is ten slotte niet van mij. Maar toch blijft het altijd even slikken om je saldo te zien dalen en vooral als je het niet verwacht!

Maar als je dus die €2000 uit de berekening haalt heb ik deze maand €111,41 extra overgehouden. Dit gaat door naar volgende maand. 

Dat ik overhoud had overigens echt niet verwacht na het hele drumstel debakel en de zolderverbouwing. Maar dankzij de onverwachtse verkoop van een set ski`s en (op de valreep) het akoestische drumstel kwam het toch nog goed.

Planning maart-april

Het budget van komende maand is :

Brandstof:          €300
Boodschappen:  €250
Leuke dingen:    €200
Overig:              €300

Spaardoel:        €1000

Het overschot van afgelopen maand komt goed uit aangezien ik vrijdag een mailtje kreeg van het ziekenfonds dat ik nog €96,95 eigen risico moet aftikken begin april.

Het scheelt wel dat we deze maand voor het eerst geen vakantie-uitgaven hebben. Die verwacht ik ook niet meer voorlopig omdat we met de onzekerheid van de operatie van vriendlief zitten. Voorlopig plannen we dus niet zoveel meer.

Hebben jullie ook wel eens van die uitgaven waarvan je weet dat ze komen en dat ze een bepaald bedrag zijn en waar je rekening mee hebt gehouden en dat je dan toch even moet slikken als ze er zijn?








8 opmerkingen:

  1. Ik zou dat bedrag helemaal niet meetellen dan, het is eigenlijk nooit echt van jou geweest, je hebt het bedrag zelf ook nooit ergens verder voor gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik ook nooit gedaan hoor. Maar de bank telt het er wel bij op en die cijfertjes zijn zo mooi :P

      Verwijderen
  2. Haha, ja, zeker! Vooral ook om wat jij zegt: je spaarsaldo zie je ineens zo dalen, ook als het gaat om geld dat eigenlijk nooit van jou is geweest. Op een of andere manier is het toch fijn om een slag om de arm te hebben voor geval van nood, zo voelt het dan toch een beetje, bij mij dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja zeker, iedere maand die hypotheekafschrijving weer.... :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is nou één van die betaling waar ik naar uitkijk, want daarna kan ik weer bij de verstrekker inloggen en zien dat het saldo weer gedaald is ;)

      Verwijderen
  4. Verzekeringen die eens per jaar betaald worden vallen toch altijd weer tegen en ik kan me ook nog een terugbetaling aan de belasting herrinneren van 1100 euro die toch wel pijn deed ondanks dat we wisten dat ie kwam..;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vestzak, broekzak dus. Heerlijke extraatjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...