zaterdag 19 maart 2016

Mijn spaarrekeningen

Zoals ik gister beloofd had zou ik vandaag iets meer vertellen over hoe ik mijn spaarrekeningen ingericht heb. We hebben 5 spaarrekening die je ook in het budgetmodel kon zien:


- Huidhouden 
- Auto 1 (de grote)
- Auto 2 (het kleintje)
- Back-up
- Vakantie

Huishouden
dit is eigenlijk de sluitpost. Als alle andere rekeningen naar behoefte voorzien zijn dan komt het restant op deze rekening. Tot op heden is dat meestal nog het grootste bedrag. Deze rekening heeft momenteel echter een geduchte tegenstander voor de nummer 1 positie. Namelijk:

Auto 1
Dit is de grote diesel. De auto waar degene die op de dag de meeste kilometers moet maken in rijd. Meestal ben ik dat. Ook is dit de auto die wij voor vakanties gebruiken. Het is een Skoda Octavia welke we in 2011 hebben aangeschaft met behulp van een persoonlijke lening binnen de familie. Deze lening hebben we eind vorig jaar ongeveer gelijk met het oversluiten van de hypotheek afgelost.

De auto rijd inmiddels alweer ruim vier jaar en begint inmiddels kilometers te verzamelen. Momenteel zitten we op ongeveer 275.000 kilometer. De bedoeling in om de auto over een jaar te vervangen. De auto is op dat moment nog iet s waard qua inruil. Maar dat betekend dus dat ik het benodigde bedrag binnen 1 jaar bij elkaar moet sparen. Ik spaar daarom momenteel zo`n €400 euro per maand om te zorgen dat we tegen die tijd ongeveer €8000 euro hebben om bij te leggen.  

De keuze voor een wat duurdere auto komt voort uit de hoeveelheid kilometers die wij maken. We willen de auto voor langere tijd rijden en dus zoeken we auto`s met een kilometerstand van maximaal 150.000. Het is even een investering, maar als het goed is kunnen we daarna weer heel wat jaren vooruit. Bovendien kan daarna het spaarbedrag weer omlaag naar normale proporties.

Auto 2
Dit is het kleine benzine autootje. Het kindje van vriendlief want er zit een leuke motor in. Het betreft een Ford Fiesta ST. Hiervoor sparen we momenteel maar €100 per maand. Hij is vorige jaar na aankoop helemaal in orde gemaakt en rijd als een trein. Volgens vriendlief gaat hij niet meer weg en wordt de motor gereviseerd als dat nodig is. Ik moet het nog zien en als de nieuwe grote auto er is ga ik waarschijnlijk toch het bedrag verhogen naar €150. Better safe then sorry.

Back-up
De back-up is precies wat het zegt. Het is een spaarrekening die bij mijn lopende rekening hoort bij de rabobank. Een waardeloze rente uiteraard, maar wel geld wat ik dag en nacht en in het weekend kan bereiken mocht er nood aan de man zijn. Al mijn andere rekening staan namelijk bij moneyou en kunnen er een dag over doen om over te schrijven. Op de back-up rekening staat standaard €1000 en deze rekening wordt na gebruik als eerste weer aangevuld. Ik moet zeggen dat ik heb gelukkig al een tijdje niet meer nodig ben geweest, maar toch geeft het een gerust gevoel dat het zo dichtbij staat. De overige staan namelijk bewust verder weg om de verleiding van overschrijven minder te maken.

Vakantie
Heel recht toe recht aan. Hier gaat al het vakantiegeld op en alle vakantie uitgaven vanaf. Wat overblijft blijft staan en dan kan er wellicht later een keer een uitspatting van betaald worden ;).


Hoeveel spaarrekening hebben jullie?

6 opmerkingen:

  1. Een aan de lopende rekening waarop we steeds kleine doelen bij elkaar sparen zoals gemeenteheffing of beurt auto..
    Dan ook spaarrekening bij knab waar we ook overschrijftijd hebben. Hier kan ik in potjes spsren. Buffer, kids (grote aankopen/zwemles tzt) storting spaarhypotheek, eigen risico zorgverzekering en vakantie.

    Groetjes K.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb nu 4 categorieen. Het is fijn om je spaarrekeningen op te splitsen, maakt toch overzichtelijker wat je hebt en waarvoor je het allemaal hebt ( en hoeveel je eventueel nog moet).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch wel een uitkomst dan dat de banken daar de laatste tijd zo op inspelen. Vroeger hadden al die rekeningen je extra gekost. Nu kan wordt het aangemoedigd. Toch eigenlijk wel apart dat het juist gebeurt in een tijd dat sparen helemaal niet aantrekkelijk is of aangemoedigd wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier echt een kudde spaarrekeningen:
    -voor onze dochter, geld komt vrij op haar 18e verjaardag
    -auto (onderhoud etc)
    -vakantie
    -gans met gouden eieren
    -aflossen
    -jaarspaarrekening (voor diverse bedragen die jaarlijks gaan)
    -klusspaarrekening
    -persoonlijke spaarrekening

    Veel verschillende rekeningen, voor ons werkt het prima.
    Uiteindelijk is het natuurlijk 1 pot nat haha. Maar gewoonweg fijn om te weten dat er geld is voor de dingen die wij belangrijk vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jeetje dat zijn er heel wat inderdaad. Ik hou het zelf iets beperkter. Ben gek van grote cijfers en ben bang dat met zoveel rekeningen zowel mijn saldi als mijn motivatie wat verwaterd ;)

      Verwijderen
  5. Het onvoorziene kosten spaarrekening, voor allerlei dergelijke rampzalige dure grote dingen die kapot gaan. Dan sneuvelt in hetzelfde jaar een wasmachine, een vaatwasser en dan zul je zien dat je nog een auto hebt die om onderhoud vraagt.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...