vrijdag 18 maart 2016

Mijn manier van budgetteren

Maandag is het weer payday en zal ik de afgelopen maand weer samenvatten. Dat doe ik aan de hand van de vooraf gesteld budgetten. Maar hoe kom ik aan deze budgetten en hoe hou ik deze bij?

Daarvoor gebruik ik een vrij eenvoudige excel-sheet wat ik zelf ingericht heb. Ik ben nog niet zover dat ik al mijn financiën op het net wil zetten dus ik geef hier de opbouw . Ik laat hierin geen bedragen zien en ook slechts de categorieën aan de hand van de totaaltellingen die in het bestand zitten.



datum periode-3 periode-4
Totaal inkomen
Totaal vaste lasten
Totaal sparen
Totaal budget
Werkelijke uitgaven
Creditcard saldi

Totaal inkomen

Deze bevat slechts 4 rijen. namelijk:
- overgebleven saldo uit voorgaande periode
- Inkomen vriendlief
- Inkomen Karin
- Overigen (incl belastingen)

De eerste post komt voort uit het feit dat dit excel een sluitende administratie van mijn lopende rekeningen voorstelt. Naast dat ik er dus een (vrij ver) vooruit kijkende planning in maak, gebruik ik hem ook om de werkelijkheid vast te leggen. Wat overblijft in de ene periode is derhalve de start van de volgende. Periodes die afgesloten zijn verberg ik om het overzichtelijk te houden, maar kan ik dus altijd terughalen voor vergelijkingen of naslagwerk.

De overige posten zijn eigenlijk voornamelijk belastingen. Ik heb de neiging om inkomsten zoals verkoop van spullen op marktplaats en andere kleine zaken in mijn budget te verwerken, omdat ik dat overzichtelijker vind en omdat ik deze ook slecht van te voren kan plannen.

Totaal vaste lasten

Hier staan momenteel 22 posten onder. Variërend van energierekening tot het game-abbonement van vriendlief. Het zijn posten die met een regelmaat terugkomen. Dat kan zijn maandelijk, kwartaal of jaar. Zoals je hierboven in de tabel kan zien is er een 2e kolom genaamd datum. De dag van afschrijving staat in die kolom en ook of het per kwartaal (Q) of per jaar gebeurt (J).  Onze vaste lasten staan op volgorde van afschrijvingsdatum. Op die manier kan ik ze in de loop van de maand afvinken en weet ik precies hoever we zijn. 

Totaal sparen en budget

Deze pak ik even samen, want de volgorde is namelijk anders. Ik bepaal eerst de verwachte budgetten en bepaal daarna wat ik nog kan sparen. Dankzij het bijhouden van de historische gegevens kan ik het budget telkens aanpassen naar de werkelijkheid. Ik ben tegenwoordig gelukkig in de luxe positie dat sparen geen probleem is, maar meer een vraag van hoeveel kunnen we eruit halen. Dankzij deze manier van planning kan ik het spaargeld echter wel meteen wegschrijven in plaats van af te wachten wat er over blijft. 

Het kopje sparen bevat 5 posten welke ook alle vijf een eigen rekening hebben:
- Huishouden 
- Auto 1 (de grote)
- Auto 2 (het kleintje)
- Back-up
- Vakantie

Ik zal morgen een stukje schrijven over deze opzet. En het stukje budget kunnen jullie hier zien en anders maandag weer, in de payday post van maart.

Werkelijke uitgaven en creditcard

Onder werkelijke uitgaven vind je een kopie van het budget. Echter houd ik hier bij wat er werkelijk wordt uitgegeven. Zo kan ik gedurende de maand zien hoe het zich ontwikkeld ten opzichte van het budget.  Op deze manier wordt de planning van de komende perioden niet verstoord. Helemaal onderaan heb ik een berekening toegevoegd wat het eindsaldo berekend op basis van de werkelijk uitgaven. Gewoon omdat ik graag zie wat er op dat moment over is. Daarnaast kan ik door dat bedrag te selecteren en alle vaste lasten die er nog niet af zijn snel nakijken of ik nog aansluit met de banksaldi.

Pas aan het einde van een periode kopieer ik de definitieve cijfers naar de plek van het budget. Op dat moment word de kolom dus historisch in plaats van budgettair. De kolom kan verborgen worden en eventueel kan de volgende periode aan de hand van het resultaat bijgewerkt worden.

De creditcard hou ik onderin ook bij. Die verwerk ik pas in het budget/uitgaven als hij werkelijk afgeschreven word, maar op deze manier hou ik wel overzicht. 

Samenvatting

Het is dus een behoorlijk bestand en de eerste keer opzetten was ook een klusje, maar daarna is het relatief simpel bij te houden. Bovendien heb ik in één bestand nu het zowel het verleden als de toekomst in zicht. Het bestand heeft verder nog andere tabbladen inzake de spaarrekeningen en ook ons aflossingsplan. Maar dat is voer voor andere posts. Deze is al lang genoeg.

Wat vinden jullie van mijn manier van boekhouden. Hebben jullie nog tips? of juist vragen? Brand los. 

voor wie het interessant vind kan ik een blanco versie van het bestand op de mail doen.

2 opmerkingen:

  1. Zo hebben we allemaal zo onze eigen manier. Ik plan alle betalingen in over de maand, maar als het iets eerder of later afgeschreven wordt, pas ik het niet meer aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Qua vaste lasten ga ik ook uit van het "normale" moment van afschrijving hoor. Door weekenden wisselt het nog wel eens, maar ik ga dan ook niet meer schuiven ofzo. Bovendien zijn al mijn vaste lasten automatische incasso`s.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...