zondag 13 maart 2016

Dagje Amsterdam!



Het Rijksmuseum

Ik ben vandaag voor het eerst in het rijksmuseum geweest. En dat was best een ervaring. Die van vandaag vond ik helaas niet zo positief, maar dat kwam wellicht vooral door de drukte. Maar over het algemeen is zo`n museum voor mij gewoon te statisch. Het leukste vond ik de lezing die we erbij kregen. Die duurde maar een half uur, maar deed het onderwerp (kleding) veel meer leven dan de expositie zelf. Ik zit dan denk ik liever op de bank met een hele informatieve documentaire.

Het feit dat ik van al het langzame lopen een hernia kreeg en mijn kleine teen moord en brand schreeuwde (al wat langer dan vandaag) maakte dat ik na 2 uur rondkijken naar buiten wou. Frisse lucht en zonneschijn! Het was immers een heerlijke dag. We hebben dan ook nog een poos door de stad gelopen. O.a. nog over een enorme bloembollen markt. Erg verleidelijk! Uiteindelijk zijn we weer terug naar de auto gelopen, keurig meer dan 4 uur later.

Parkeren in Amsterdam

Meer dan 4 uur later ja. Want waar wij normaal met de auto naar Weesp rijden en vandaar verder met de trein, hebben we vandaag in hartje Amsterdam geparkeerd. Als je me dat gister gezegd had, had ik je waarschijnlijk voor gek verklaard. Dat kost toch minsten €5 per uur?!. De trein kost ons inmiddels ongeveer €7,5 per persoon voor een retour. Ook nog €15 euro, maar als je van plan bent om meer dan 3 uur weg te zijn en misschien wel langer dan is dat toch nog voordeliger uit.

Maar onderweg wou ik uit nieuwsgierigheid toch nog even Google-en, want ik vond het maar slecht te geloven dat zo`n magneet als het rijksmuseum alleen maar van dergelijke dure parkeergelegenheid in de omgeving had. Er zou toch wel iets voordeliger zijn? Wellicht iets verder van het centrum, maar wel op loopafstand.

En dat klopte dus. Want wat schetst mijn verbazing. Er is een parkeergroep genaamd Apcoa. Die zit op meerder locaties in Amsterdam. Wij hebben geparkeerd bij het Heinekenplein. En je kan daar parkeren voor slecht €10 euro per dag. Onder de voorwaarde dat je minimaal 4 uur en maximaal 24 uur geparkeerd bent. En alleen op zaterdag en zondag. Ideaal voor de dagjesmens die op de centen let!

Openbaar vervoer

Dan valt het mij trouwens maar weer eens tegen het toegankelijk en betaalbaar ons openbaar vervoer is. En dan met name het treinverkeer. Ik ga voortaan niet meer met de trein in elk geval. Dat kleine stukje vanaf Weesp rij ik mooi door en dan sta ik midden in de stad zonder gedoe met opwaarderen, inchecken en voor niet vergeten uitchecken!

Hoe gaan jullie het liefst op excursie naar grote "dure" steden?

9 opmerkingen:

  1. Wij moeten tweede paasdag in Amsterdam zijn. Weet je of wij dan ook gebruik kunnen maken van deze parkeerplaats? Het is per slot ook een zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er stond niks over feestdagen, maar daarvoor moet je vaak bij de kleine cijfertjes zijn. Je kunt natuurlijk bellen. Maar hieronder staat ook nog een betere optie die naar het schijnt gratis is. Dat is natuurlijk nog beter. Al kan die optie natuurlijk ook druk bezet zijn op een feestdag.

      Verwijderen
  2. Ik snap je niet. In oud zuid - 5 minuten loopafstand van het rijksmuseum - is het gratis parkeren op zondag. Waarom zou je dan betalen ? Rijksmuseum moet je vroeg zijn. Ik ga regelmatig en arriveer tussen 9.00 en 10.00 uur. Nooit druk. Na 2 uur genoeg gezien. Dat is net het moment dat de winkels opengaan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou ja daar valt ook niet veel aan te snappen. Dat is gewoon een kwestie van niet weten. Mag ik vragen of je iets specifieker kan zijn qua locatie? Ik ga waarschijnlijk niet gauw weer naar het museum, maar vast wel naar de stad.

      Wat betreft de drukte. Het was op uitnodiging van de ING. Zij hadden een gratis evenement waarop je kon inschrijven als klant. En daarmee werd ook de tijd bepaald en waarschijnlijk ook de hoeveelheid bezoekers.

      Verwijderen
  3. Aha.. het was een speciale dag. Dan kan het uiteraard erg druk zijn. Vorige week zondag was het echt rustig bij de catwalk en breitner. Ik parkeer rond de ruysdael straat / Johannes vermeer straat. Parkeergelegenheid genoeg als je vroeg bent

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet jij of dit tweede paasdag ook geldt? Wij moeten nl in het College Hotel zijn die dag en dubben of we met de auto of met de trein moeten gaan.

      Verwijderen
  4. Ik parkeer in de oosterdokparkeergarage. Naast het centraal station. Kost EUR 12,00 per dagals je minimaal 5 uur blijft. Goed aan te rijden en voldoende ruimte binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik parkeer altijd in het Olympisch stadion en dan met de tram verder.
    Kost je 1 euro.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...