donderdag 3 maart 2016

Belastingaangifte!!!!

Ik had mezelf heel plechtig voorgenomen om te wachten tot zaterdag. Dan zou ik er rustig voor kunnen gaan zitten en dan zou waarschijnlijk de ergste drukte geweest zijn. Maar.....

Ik kon het gisteravond niet laten om even te spieken. En ik kon inloggen en en en.. toen was het hek van de dam. Om 23:15 uur werd onze aangifte verzonden....

Ik verwachtte een teruggave van ongeveer €3000 euro. Dit kwam uiteraard door de aftrekbare kosten van het oversluiten. Het was nog even zoeken waar ze alle rente gelaten hadden, maar dat stond dus in het (dichtgeklapte) onderdeel van de oversluitkosten. Alle rente van de oude leningen was onder boeterente ondergebracht.

Vervolgens kwam ik aan het einde en zou ik €4.400 terug krijgen. Hmmmm. Hier klopt iets niet. Ik heb een poosje rondgekeken voordat ik me realiseerde dat het loon van vriendlief nog helemaal niet ingevuld was. Dus die maar handmatig ingevuld. Vervolgens bleek dat zijn werkgever ook nog eens teveel arbeidskorting gerekend had.

Uiteindelijk kwam ik op een teruggave van €2942. Het verschil kan ik terugleiden tot het teveel aan arbeidskorting die weer terugbetaald moest worden. Zoals gewoonlijk moet VL zijn voorlopige teruggave bijna volledig terugbetalen en ik krijg een flinke zak duiten. Meestal ontvangen we de beschikkingen al in Mei en ongeveer binnen 1 week van elkaar. Moet dus geen probleem vormen om te betalen.

Het bedrag gaat op de spaarrekening om de buffer aan te vullen. Uit die buffer wordt in november ook de extra aflossing betaald, dus dan is de cirkel weer rond. We hebben dit jaar geen voorlopige teruggaaf en ik heb berekend dat we volgend jaar waarschijnlijk nog "maar" €1400 terug zullen krijgen. Het "nadeel" van de lage rente, maar nog altijd een leuk extraatje zoals ik in mijn vorige post al aangaf. En vanaf nu zal die teruggave elk jaar minder worden.

Zijn jullie er ook al aan toe gekomen? Of laten jullie het doen?

3 opmerkingen:

  1. Ja leuk, ik heb nog nooit zo uitgekeken naar het doen van mijn belastingen. Ik ga er zondag voor zitten. Ondanks onze eerste extra aflossingen waar ik benieuwd ben hoeveel ik hier van moet terugbetalen ga ik ook de hypotheekadviseurskosten declareren van de omzetting. Daar is op internet wat onduidelijkheid of het wel of niet aftrekbaar is. Bij de Belasting ook niet duidelijk maar mijn adviseur liet weten dat het aftrekbaar is dus dan gaan we dat doen. Daar hopen we van dat geld de te weinig betaalde rente (door extra aflossing) te vereffenen met het te veel aan voorschot en daar het positieve restant weer op de spaar te zetten.

    Nu jou lezende over te veel arbeidskorting, hoop ik niet dat Manpower dat bij mij ook heeft gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik krijg pas alle documenten van mijn werkgever, hypotheek en andere attesten tegen eind mei - begin juni.
    Bij ons is de aangifte voor eind juni in te vullen.
    Ik ben wel altijd benieuwd naar wat ik terug ga krijgen.
    Vorig jaar lag dit in lijn met het bedrag dat jij opgeeft, maar ik werk ondertussen wat dichter bij huis (op 65 km ipv 110 km van mijn woonplaats) en kan daarom minder onkosten voor woon-werkverkeer in rekening brengen.
    Toch vind ik het elk jaar weer een leuk moment om te zien wat er enkele maanden later op de rekening zal komen te staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jeetje , dan moet wel lang wachten op je documenten. Is daar nog een bijzondere reden voor of is dat "normaal"?

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...