woensdag 17 februari 2016

Woonstijl: 2e hands!

Toen ik vanavond eindelijk thuis kwam plofte ik eerst even in de bank. Even tot rust komen en stiekem nadenken waar ik nou toch nog een blogpost vandaan ging toveren. Het was inmiddels al ruim 9 uur geweest en ik moest nog van alles doen.

En terwijl ik daar zat te peinzen schoot me ineens wat te binnen. Praktisch mijn hele woonkamer op de lampen boven de eettafel (ikea) en de soundbar na zijn 2e hands of zelf afdankertjes. Een opsomming:



2-zits bank
afdankertje van familie
Salontafel Pallet van mijn werk, met daaronder 2 balken die over bleven van de veranda
Staande lamp 1 Erfenis van opa en oma
Staande lamp 2 Afdankertje van familie
Dressoir Van de weggeefhoek op facebook
Eettafel Van de weggeefhoek op facebook
Eetkamerstoel Oerdegelijk eiken van mijn ouders (afdankertjes dus en niet erg hip)
Een bergkist Zelf gemaakt
TV Overgenomen van mijn ouders ( het enige item waarvoor is betaald)

Nou als dat niet consuminderen is. Toch wil ik in de toekomst wel heel graag een keer mijn eigen aanschaffen. Maar dan wel duurzaam zodat jaren mee kan en pas als de basis af is. Oftewel wanneer alle gewenste verbouwingen voltooid zijn. Dat wil zeggen:

Gang verlengd (zeker weten dit jaar)
Muurtje tussen keuken en woonkamer slopen (als de gang verlengd wordt)
Muren glad stuken (nu nog verschillende soorten wandafwerking + de gang moet afgewerkt worden)
Nieuwe vloer (voorkeur voor eiken parket)

Als dat allemaal gebeurt is dan kan er aan de aankleding gedacht worden, maar of er dan al gelijk geld voor is. We zien wel hoe het loopt. Ik ben voor de verbouwing toch afhankelijk van de agenda van mijn vader. Die is timmerman en doet het meeste werk en mijn schoonvader is een kei in elektra e.d. Tot die tijd doen we het mooi met de afdankertjes die nou niet echt een cohesie vormen, maar die prima functioneel zijn.

Ik had deze post bedoeld voor morgenochtend, maar mijn dikke vinger drukte alweer op publiceren toen ik mij bedacht dat ik het schema niet had aangepast. Jammer dan. Waarschijnlijk lukt het mij morgen niet om te posten dus wordt het met een beetje geluk weer vrijdagavond. Maar wie weet vind ik nog een gaatje!


De eettafel die sinds december deel uitmaakt van het huishouden. Van 140x80 naar 180x90. Wat een ruimte! En met de lampen van ikea. Voor het eerst in mijn "zelfstandige" leven dat ik geen stomme halogeenspotjes aan het plafond heb!

En als toegift nog een plaatje van de Veluwe afgelopen donderdag. Dit was onderweg naar ons Valentijns-etentje.

10 opmerkingen:

  1. Mooi plaatje vd Veluwe :-)

    Wij hebben ook veel spullen tweedehands of afdankertjes.
    De salontafel, beide kasten in de woonkamer, tv-kastje, eettafelstoelen, bank, fijne stoel. De eettafel kochten we lang geleden nieuw maar die is aan vervanging toe. Daar kijk ik voor bij de kringloop maar heb er nog geen gezien die hier goed past dus we wachten nog even.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb wel wat dingen van vroeger, van thuis, of b.v. van mijn ouders, maar verder is het meeste wel van mezelf. Ik vind het voor mezelf prettig als het bij elkaar past, anders zit ik me er echt ontzettend aan te storen. En aangezien ik graag thuis ben, heb ik dat er wel voor over. Overigens koop ik het dan wel één keer goed en dan niet meer. En ik heb sowieso niet megaveel meubels ofzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier is ook 90% van het interieur 2e hands. Van Marktplaats, kringloop en familie,maar wel met zorg bij elkaar gezocht. En ik ben heel tevreden. Heb geleerd geduld te hebben,als ik iets speciaals zoek. Ik neem geen genoegen met 'het kan'; het moet gewoon helemaal 'goed en mooi' zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Karin. Dit is een beetje een algemene offtopic reactie op je blog :-). En dat omdat ik een vraag heb waarop ik het antwoord niet zo goed weet.
    Ik snap je beweegredenen om extra af te lossen heel goed. Ook mijn man en ik zitten in de situatie dat we nu er nog maar 15 van de 30 jaar aflostijd resteert, iets moeten doen aan onze aflossingsvrije hypotheek. Want die verdwijnt helaas niet zomaar.

    Ik heb dus al veel blogs en artikelen gelezen over dit onderwerp, maar wat ik heel vaak mis is het netto-rendement van de aflossingen die worden gedaan op de hypotheek. Dat valt me namelijk zo tegen! Als wij onze rente oversluiten naar een lager tarief (RVP loopt bijna af) scheelt dat maandelijks bijna 300 euro. Dit bedrag willen we gebruiken om maandelijks extra af te lossen. Echter... doordat we ook een lagere HRA-aftrek hebben, betalen we ook meer inkomstenbelasting en houden we van die 300 euro maar net iets meer dan de helft over. Of zie ik nou iets over het hoofd? Het valt me op dat ik op al die blogs altijd van die hallelujah-verhalen lees en er bijna nooit over het effect van de gederfde HRA-aftrek wordt gesproken... Hoe kijk jij hier tegenaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stel je lost 10.000 euro af tegen 5%. Dan scheelt het je per jaar €500 bruto aan rente. Slechts 42% daarvan (meest voorkomende schaal) kon je terug krijgen. Het had je dus €290 gekost als je niet had afgelost. Die €290 is je besparing. €290 van €10.000 is een rendement van 2,9%. In werkelijkheid is het bedrag nog groter en wordt naarmate je rente minder wordt een steeds groter, want je moet namelijk je eigenwoningforfait van je rente aftrekken en die blijft altijd hetzelfde en wordt gezien de stijgende huisprijzen alleen maar hoger.

      Als je het zo niet snapt mag je me gerust je gegevens mailen en dan wil ik best een uitgebreide berekening maken.

      Maar in de basis. De HRA is slechts een vermindering van je kosten. Elke besparing in die kosten levert dus een besparing op.

      Verwijderen
    2. "naarmate je rente minder" dit bedoel ik in context van aflossing. Als je rente lager wordt door het opnieuw afsluiten dan dalen je rendement op aflossingen natuurlijk mee.

      Maar ik denk dat mensen niet alleen aflossen vanwege het rendement, maar ook gewoon voor hun vrijheid.

      Verwijderen
    3. En als laatste de eigen woningforfait is 0,70% van de WOZ waarde. Ga voor jezelf nog maar eens na wat er van je renteaftrekpost overblijft als je zo gaat oversluiten naar een rente van 15 jaar vast. Zoveel heb je waarschijnlijk niet meer te "verliezen".

      Verwijderen
    4. Ik denk dat ik van het weekend hier een blogpost van maak, dan gebruik ik mijn eigen hypotheek wel als voorbeeld.

      Verwijderen
    5. Dank je wel Karin voor je snelle reactie, ik benieuwd naar die blogpost!

      Verwijderen
  5. Ons hele meubilair is ook allemaal tweedehands! Ik vind dat vaak veel leuker dan zo'n kant en klaar ingericht huis!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...