vrijdag 12 februari 2016

Voorlopig geen beleggingen voor mij!





Ondanks dat ik geen beleggingen meer heb kan ik het toch niet laten om aan het eind van de werkweek even te kijken wat de beurzen gedaan hebben. Ik leef niet onder een steen dus heb wel het één en ander meegekregen, maar als je het dan ziet dan is het toch anders. De beurs doet deze week weer pijn aan de ogen : ruim 5% in de min en nu dan toch eindelijk ruim onder de 400 gesloten. Vorig jaar waren er al mensen die het riepen en die door velen voor gek verklaard werden, maar nu is het dan toch zover. Ik ga er verder niet over nadenken hoe het nu verder zal gaan.

Op dit soort momenten ben ik weer heeeeeeeel erg blij dat ik vorig jaar toch die knoop heb doorgehakt om de beleggingshypotheek weg te werken, i.p.v. te wachten op een nog betere rente of de rentevaste periode (6-2017). Waarschijnlijk was het dan niet eens meer gelukt om over te sluiten omdat we met de waarde van toen net genoeg hadden afgelost om voor de NHG in aanmerking te komen en hadden we dan sowieso tot 2017 vast gezeten aan 5% rente. Brrr....

En natuurlijk is de rente nu nog lager , maar als ik bedenk dat ik tussen april vorig jaar en september vorig jaar bijna €2.000 euro aan waarde verloor ondanks 5x extra inleggen dan wil ik er niet aan denken wat de waarde nu was geweest. Voor mij voorlopig geen beleggingen.
Laat de economie eerst maar weer een een kop en een staart krijgen. Ondertussen ga ik mooi een poosje genieten van mijn rust.

7 opmerkingen:

  1. Ik heb een tijdje zelf belegd op de beurs, maar werd er zenuwachtig van. Niets voor mij dus :) Fijn dat jullie nu geen beleggingshypotheek meer hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laat iedereen maar kletsen over hoge rendementen met beleggen. Jij slaapt weer goed.

    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor die rendementen moet je dag en nacht paraat zijn. Dat zeggen ze er vaak niet bij ;)

      Verwijderen
    2. Dat is niet helemaal waar. Ik denk dat je in blogland de komende tijd je wel wat zal lezen over indexbeleggen. ;)

      Verwijderen
  3. Fijn dat je daar vanaf bent! Ik zou er de zenuwen ook niet voor hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een beleggingshypotheek lijkt me een te groot risico.
    Ik beleg wel in aandelen van individuele bedrijven, maar dan met kleinere bedragen die ik bewust voor een langere periode (+5 jaar) investeer.

    Wekelijks kijk ik de koersen na, maar ik sla niet in paniek als de beurs in de rode cijfers duikt.

    Integendeel, nog even geduld en het is weer het moment om goedkoop in te stappen. Tenzij je daar niet goed tegen kan natuurlijk, dan blijfje er beter vanaf!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In 2008 waren beleggingshypotheken heel normaal. En voor ons destijds de enige optie. Met de kennis die ik nu heb had ik het waarschijnlijk niet gedaan, maar ja dat is achteraf!

      Eerst maar de hypotheek weg werken en dan kunnen we altijd nog kijken naar beleggingen.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...