maandag 22 februari 2016

Verrassend voorjaar!


VERRASSING!!

Toen ik vanavond thuis kwam werd ik opgewacht door deze vrolijke kleuren. Nou was het voorjaar geen verrassing. Mijn roos loopt al sinds januari uit. Dus waarom waren deze lieflijke bloempjes dan wel??




Daarvoor moeten we bijna 1 jaar terug in de tijd. Tot vorig jaar hadden wij namelijk een koi-vijver. Een impulsieve creatie van VL toen hij nog in de ziektewet zat. Helaas was de bouw niet erg doordacht en hoewel de vissen erg leuk waren was het een dagtaak om de vijver schoon te houden.

Vorig jaar was VL het zo zat dat hij zijn vissen te koop zette. Diezelfde avond werden ze opgehaald. Dat had hij niet verwacht, maar ondanks dat het hem toch zwaar viel bleef hij achter de beslissing staan. 

Toen hadden we een lege vijver. De vijver was een bak langs de schutting van 4 meter lang en 1,20 breedt. Bovendien kwam hij 40cm boven de grond uit en ging ook nog eens 80cm de grond in.
Het leegpompen duurde een eeuwigheid. Omdat er nu een lege bak met betonplex wanden achterbleef en wij weinig zin hadden om alles af te voeren en weer opnieuw te tegelen moest het maar een plantenbak worden. Dus een rand van stapelstenen 40cm hoog en dan afvullen. Dat moest natuurlijk op zijn consuminders! Via marktplaats. Uiteindelijk zijn er de volgende lagen in gegaan:

Laag 1: klei/tuingrond afgegraven in een tuin aan de andere kant van het dorp (3 m³)
Laag 2: Zand van de woningbouw die mijn zusje over had (1,5 m³)
Laag 3: Potgrond uit een plantenbak die opgedoekt werd (1,5 m³)
Laag 4: Een toplaag van potgrond uit het tuincentrum (30 zaken a 25ltr)

Vorig jaar heb ik er wat 1 jarigen in gepland voor de rand en daarnaast een lupine, een salvia. Tegen de schutting kwam een mandeville en een klimroos. Eerst had ik passieflora, maar die verwelkten.

Net nieuw dus behoorlijk kaal
Het riet diende als filter

 <= van dit            



naar dit =>





De Lupine overleefde de zomer niet dankzij luizen. De Mandeville is in januari om het hoekje gegaan in de strenge vorst. Op dit moment staat er dan ook een stompje van de salvia en een roos in en verder niks.. dacht ik!

Want naast de irritante hoeveelheid kattenstaart die mij van de zomer geteisterd hebben zijn schijnbaar ook deze krokusjes meegekomen met de gebruikte potgrond. En ik vind het wonderbaarlijk dat ze boven komen gezien de laag nieuwe potgrond die er nog overheen is gegaan.

Ik werd er in elk geval vrolijk van. Dit jaar maar wat meer (bewust) in de grond verstoppen in het najaar!

Hoe staat het met jullie tuinen met dat rare weer? En zijn jullie wel eens verrast door onverwachtse groeiers?

2 opmerkingen:

  1. Ik zie wel sneeuwklokjes en narcissen. Maar ik heb helaas nog helemaal niet het gevoel dat het lente wordt....

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die kattestaarten kan je doodmaken door ze heel veel voeding te geven. Dan groeien ze kapot. Ze groeien namelijk liefst op arme grond.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...