vrijdag 12 februari 2016

Meterstanden bijhouden - Enelogic

Eerder deze week schreef over de grens van 500 kuub voor gas. Zaak dus voor ons om daar elk jaar onder te blijven. Bijhouden dus. Nou houden sommigen in blogland hun standen analoog bij. Oftewel meterkast open en standen schrijven. Nu ben ik gelukkig gezegend met een slimme meter en ben ik al enige tijd aangemeld bij het platform van Enelogic (credits voor mijn vader die mij daar op wees).

Afbeeldingsresultaat voor enelogic
enelogic.com

Als je je bij dit platform aanmeld geef je ze toestemming om je meterstanden op te vragen bij je netbeheerder (dus niet je leverancier). Ze hebben een gratis versie en een premium (€19.95p/j). 
Ik gebruik de gratis versie, deze is basic en geeft niet heel veel geschiedenis, maar voor mij is het genoeg om mijn verbruik in de gaten te houden.

Wat kun je dan zien? Nou je verbruik (gas en elektra apart) per uur in een mooi overzichtelijk grafiek. En van daaruit kun je uitzoomen naar, per dag, per week, per maand en per jaar. Met de dag weergaven kun je dus mooi nagaan wanneer er veel gebruikt wordt. Zo hadden wij buitenverlichting onder de overkapping en die lieten wij elke avond van 5 tot 11 branden. Het was een led-slang dus we dachten dat het zo`n vaart niet zo lopen. Maar volgens Enelogic koste het onze toch elke dag zo`n 4 KWH. Dus na oud en nieuw is daar maar heel vlot de stekker uit gegaan. En toevallig ontdekte ik van de week dat na de controle van de ketel de tijd niet goed hersteld was. De kachel ging ineens som 4:00 uur al aan. Beetje overdreven...
mijn verbruik van dinsdag, ik ben ziek thuis dus normaal heb ik niet zoveel pieken ;)

Je kunt ook je financiële gegevens invoeren en dan zie je op het hoofdscherm een een prognose afgezet tegen je verwachting en je voorschot. Handig om te zien of je moet bijstellen of wat je terug kan verwachten bij de afrekening.

Verder hebben ze tegenwoordig ook een geinig dashboard. Daarop worden vergelijkingen gemaakt met je eerdere verbruik op bepaalde momenten of bij bepaalde temperaturen. Bij de gratis versie is dit natuurlijk niet heel bijzonder, maar ik ben eigenlijk best benieuwd wat je met de premium versie nog meer kan.

Nou hebben ze sinds kort ook een vriendenfunctie, van hun website:

Vrienden delen (na het accepteren van de uitnodiging) de volgende gegevens
  • Elkaars namen en e-mailadressen, ingesteld in het Account menu van Mijn account
  • De gemiddelde energiekosten over een periode van 30 dagen in het Vrienden blokje op het Dashboard

Als je vrienden aanmeld krijgen beide partijen 2 maanden premium gratis. Dus als het je het zou willen uitproberen  en je zou het geen probleem vinden om "vriendjes" met mij te zijn (desnoods tijdelijk ;) ). Stuur dan een e-mail met het adres waarop ik je kan uitnodigen naar bakkenmetgeldblog@gmail.com.

Zie je dat niet zitten en wil je het toch graag uitproberen? Als je gewoon via de site aanmeld krijg je ook 1 maand premium. 

Dit is overigens geen advertorial (al doet het hun geen kwaad), maar ik ben gewoon heel erg tevreden over dit platform. En ik ben vooral heel nieuwsgierig naar de premium functie, maar te veel een kniepert om die 20 euro te betalen  zonder proberen.

Ohh en een bijkomend voordeel van deze werkwijze is dat ik de enorme stapel schoenen en jassen tegenwoordig niet meer voor de meterkast hoef weg te slepen om de meterstanden te kunnen bekijken, Bonus!!

12 opmerkingen:

  1. Ik vind dit heel interessant klinken! Ik wil al een tijdje mijn meterstanden efficiënter bijhouden. Deze site ga ik zeker bekijken!


    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nu ik bij Essent zit, vind ik het inzicht dat zij geven echt onvoldoende. Greenchoice heeft dit in hun app we el goed op orde. Jouw post komt dus nu goed uit :-) ik heb je net gemaild.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier geen slimme meter, maar ik voer m'n standen wel af en toe in bij mijn leverancier en krijg dan redelijk overzicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij hebben zonnepanelen, en daarom bewust geen slimme meter, dus wij hebben er niets aan. Het lijkt mij wel fijn om alles zo uit te kunnen lezen, maar ik ben bang dat ik straks extra zal moeten betalen omdat wij energie terug leveren, dus geen slimme meter voor ons.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mag ik vragen wat precies de redenering is achter het niet hebben van de slimme meter. Ik kan de link met zonnepanelen niet helemaal leggen. Is dat om technische redenen?

      Enelogic registreert overigens ook teruglevering. Ik kan alleen niet zeggen hoe want ik heb zelf geen zonnepanelen.

      Verwijderen
    2. Voor een goede uitleg van de - mogelijk - toekomstige nadelen van de slimme meter: www.zonnestroompanelen.wouterlood.com.

      Verwijderen
  5. Ik heb me inmiddels ingeschreven! Ik ben benieuwd!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. spannend, ben benieuwd of het nog tot nieuwe inzichten gaat leiden!

      Verwijderen
  6. Ik hoop dat je je bewust bent van de gebruiks en privacy voorwaarden van een dergelijke dienst.
    https://enelogic.uservoice.com/tos

    100% privacy strookt zeker niet met de voorwaarden genoemd in de Terms of Service.
    Begin eens met lezen van punt 3b

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...