zondag 14 februari 2016

Griep: de rekening!

Afgelopen week ben ik begonnen met bloggen. Een bijproduct van het feit dat ik ziek thuis was sinds vorige week zaterdag. Vrijdag ben ik weer aan het werk gegaan. Nu leek het mij wel grappig om te kijken wat het mij gekost heeft of misschien juist wel bespaard.

Om te beginnen heb ik gekeken wat het mij bespaard heeft. Dat is eigenlijk alleen het feit dat de auto 4 dagen werkverkeer heeft gemist. Om het een beetje meetbaar te houden heb ik bij de ANWB gekeken wat onze auto per kilometer moet kosten: €0.28. Mijn woon-werk verkeer is 60km per dag. Dus in 4 dagen zou ik 67,20 bespaard hebben.

Dan de extra kosten van thuis zitten. Laten we beginnen met 2 doosjes paracetamol. €2,00. Ik leef op die dingen wanneer ik ziek ben, maar het is tegelijkertijd ook het enige wat ik gebruik. Verder drink ik gewoon veel water. Daar zal ik ook wel meer van verbruikt hebben, maar dat is denk ik zo nihil dat neem ik niet mee.

Het volgende is energiekosten. Want wat doe je als je hele dagen thuis zit. In mijn geval is dat achter de computer of tv hangen. Het TV scherm is een behoorlijke energievreter. Omdat ik vrijdag weer aan het werk ben gegaan kon ik een mooie vergelijking trekken. Maandag tot Donderdag was het verbruik gemiddeld 9 kWh per dag, op vrijdag daalde dit naar 5 kWh. Dus het heeft waarschijnlijk 16 kWh extra gekost om thuis te zitten. Dus 16 kWh keer €0,1843 = €2.95. Nou nou...

Het gasverbruik was verder niet bijzonder. Ik heb de kachel niet extra aangezet, maar ervoor gekozen om van elke dag warme truien dag te maken. Daar geen bijzondere kosten dus.

Qua werk verlies ik  ook niks want ik ben gelukkig in loondienst met een hele redelijke baas. En eigenlijk kan ik mij verder geen posten bedenken die een verschil zullen maken. Alhoewel...

Ik ben een beetje een rare als ik ziek ben. Waar de meeste mensen geen hap door de keel krijgen (besparing!) heb ik juist heel veel trek. En ik heb het hele huis leeg geroofd. Ik weet alleen niet zo goed wat voor prijs ik daar op kan zetten. Maar! ik weet het goed gemaakt. In mijn miserabele staat heb ik VL op dinsdag naar de Chinees gestuurd. Ik had mijn zinnen gezet op een grote bak mihoen. En uiteraard wil hij dan ook wat. Uiteindelijke kostenpost €23.50. Dus die neem ik maar in zijn geheel voor mijn rekening!

Samengevat:

woonwerkverkeer €67,20
Paracetamol -€2,00
Energiekosten -€2,95
De chinees! -€23,50
Totaal bespaard €40,75

Zolang mijn werkgever dus gewoon doorbetaald is het theoretisch lucratief om ziek te zijn. Al denk ik dat het in de praktijk nog wel tegenvalt. En wie wil er nu uiteindelijk ziek zijn, niemand denk ik.

Het is zondag en nog best vroeg (vind ik) dus als ik volgens jullie iets totaal over het hoofd heb gezien zeg het dan gerust. En uiteraard is dit in mijn situatie. In jullie situatie is het misschien heel anders. Als je eigen baas bent bijvoorbeeld.


N.B. wat deze week mij vooral gekost heeft is mijn stem, die kraakt nu nog!

12 opmerkingen:

  1. Het zet mij wel aan het denken over pensioen of eerder stoppen met werken. Wanneer je niet meer werkt of eerder met pensioen gaat, zullen je reiskosten dalen en je nutskosten stijgen (meer stoken, thuis vaker naar het toilet)

    Wat gebeurt er met je boodschappen uitgaven als je meer thuis bent? Ga je minder uitgeven door meer zelf maken of meer aanbiedingen aflopen of ga je juist meer uitgeven door meer thuis, meer schoonmaken en meer schoonmaakmiddelen?

    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het (op een aantal zaken na) heel erg afhankelijk is van de keuzes die je maakt of de wensen die je hebt. Het is dus heel belangrijk om je daarvan bewust te zijn. De één zal liever thuis blijven , de ander heeft misschien de ambitie om de wereld te zien of allerlei lang gekoesterde hobby's te gaan uitoefenen. Het is wel handig om daar nu al een beeld van te hebben, want het heeft wel effect op je financiële planning..

      Verwijderen
  2. Wat meer stoken betreft, als je een zonnepaneel of twee extra neemt en een elektrische verwarming erbij, kost je dat niet eens zoveel extra's.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die zonnepanelen kosten natuurlijk wel wat. Dus ik neem aan dat je nu op de post van Chris reageert. Want voor 4 dagen ziek thuis zijn ;). Ik denk overigens wel dat wanneer ik wat ruimer in de slappe was kom te zitten ik toch een ga kijken naar de mogelijkheden van zonnepanelen.

      Verwijderen
    2. Zonnepanelen (en een elektrisch kachel) zijn inderdaad een goede investering om de woonlasten omlaag te krijgen, maar eerst ons huis hypotheek vrij. Staat nog 15 jaar resterend vast voor 5,65%. en met een spaarrente van 0,6% weet ik wel waar mijn prioriteiten liggen.

      Chris

      Verwijderen
  3. Helaas, door een val een gebroken middenvoetsbeentje. Hierdoor heb ik 4 weken niet gewerkt en werk nu halve dagen. Ik heb geen reiskostenvergoeding omdat ik dicht bij het werk woon.
    Wel kost het mij op de valreep mijn eigen bijdrage van 2015 €375,-- een paar bergschoenen voor stevigheid buiten en een paar schoenen in een grotere maat ( i.v.m. dikte voet) samen €110,--.
    Verder prijs ik me gelukkig met een goede gezondheid.
    Maar het zet je wel aan het denken. De kosten van energie, pijnstillers reken ik maar niet mee.
    Groet, Roelie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Balen zeg! Wat zo`n klein botje dan wel niet teweeg kan brengen. Eigen risico gaat bij mij elk jaar op helaas, dus dat zit al ingecalculeerd. En die schoenen zijn nu extra kosten, maar ook een investering natuurlijk. Hopelijk kun je van die bergschoenen een hele poos genieten.

      Verwijderen
  4. Als ik ziek ben, moet er iemand anders mijn werk doen (vaak een uitzendkracht). Ik weet dat dat op mijn werk een (te) grote kostenpost is, voor mij reden te meer om weer heel snel aan de gang te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is natuurlijk een hele juiste instelling, maar! ik vind dat mensen ook moeten weten wanneer ze beter thuis kunnen blijven. Het laatste wat je wil is je collega`s aansteken. Dit heb ik zelf wel eens meegemaakt met een collega die zich weigerde ziek te melden, maar ondertussen wel hele dagen om zich heen zat te hoesten en snotteren. In de weken erna was er een carrousel aan ziek personeel :(

      Verwijderen
  5. Ha, wat leuk dat je dat hebt berekend, daar sta je normaal nooit bij stil! Hopelijk voel je je weer helemaal de oude!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk invalshoek dit stukje en leuke reacties.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk onderwerp. Als ik er voor mezelf naar kijk denk ik dat het geld kost, alleen mijn ORT mis ik dan al. Zou hier echt eens voor moeten gaan zitten om uit te rekenen. Hopelijk heb je snel je stem weer terug.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...