woensdag 10 februari 2016

Gasverbruik , de minder dan 500 kuub bonus!

Dit is een gebied waar wij de afgelopen 3 jaar echt grote slagen gemaakt hebben. In 2013 hebben wij onze ketel vervangen waardoor ons gasverbruik ongeveer door de helft ging. O.a. door de zuinige ketel, maar ook omdat die kwam met een afstelbare thermostaat. En vorige week kwam ik er achter dat het lage gasverbruik  van de afgelopen 2 jaar nog een bijkomend voordeel heeft.

Wij hebben namelijk onze huidige verstrekker gebeld voor een verlengingsvoorstel. Uiteraard ga je dan alle kosten vergelijken en alles was goedkoper in de offerte. Het gas was zelfs 10ct de kuub minder. De komende jaren toch maar meer moeite doen, want we hebben de laatste 10 jaar de boel maar laten lopen.

Maar tot onze verbazing stond er bij het kopje netbeheerskosten voor gas  ineens 0,40ct per dag. En dat terwijl wij volgens ons dossier op dit moment maar 0,29ct zouden betalen. Dat leek ons niet helemaal logisch. Dus een belletje naar de leverancier, maar ook die dame wist niet waarom dat was.
Ze ging het navragen of ik even bleef hangen....

Toen ze terugkwam bedankte ze me eerst want ze had weer wat nieuws geleerd. Wat blijkt nou, als je 2 jaar onder de 500 kuub gas verbruikt wordt je door de netbeheerder automatisch omlaag geschaald naar het laagste tarief! Dus behalve dat we veel minder verbruikten kregen we ook nog een mooie bonus van bijna 40 euro op jaarbasis. Zaak dus om nu onder de 500 kuub te blijven.

De reden waarom er 2 jaar overheen gaat heeft te maken met het feit dat de netbeheerder naar je laatste jaarafrekening kijkt om je nieuwe tarief te bepalen. Er schijnen fora vol te staan over dat dit niet eerlijk is of wettelijk, maar voor 40 euro ga ik die bureaucratie niet eens bestrijden. Bovendien komt het wel weer terug als ik een jaar wel weer over de 500 kuub ga want door hetzelfde systeem behoud je dan het eerste jaar het lage tarief.

11 opmerkingen:

  1. Dat van die 500 kuub wist ik niet eens. Niet dat wij daar in de buurt komen, overigens...
    Weer wat geleerd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dus ook niet en ze maken er ook niet echt reclame voor natuurlijk. Ik kon het alleen terugvinden op discussiefora.
      Wij zijn onder de 500 gekomen omdat we de kachel nu bijna hele dagen uit hebben staan. Dat is het voordeel als je winig thuis bent.
      En nog willen mensen het niet geloven als je ze het verteld. In 2014 lag onze badkamer er 3 maand uit. Dat jaar hebben we maar 350 kuub verbruikt!

      Verwijderen
  2. Apart dat dit pas na twee jaar verrekend wordt, nooit geweten. Wij zitten ook onder de 500 kuub, stappen jaarlijks over maar is altijd, vanaf het eerste jaar, netje verrekend bij de eindafrekening.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Overstappen maakt in dit geval niet uit. Het betreft namelijk de kosten van je netbeheerder die feitelijk alleen maar doorgesluisd worden. Ook al verander je van leverancier je verandert niet van netwerk (tenzij je verhuisd misschien). In ons gebied is dat bijvoorbeeld liander. Je netbeerder doet er 2 jaar over omdat zij kijken naar de laatste jaarafrekening.

      jaar 1: 550 kuub > hoog tarief
      jaar 2: 499 kuub > hoog tarief op basis van jaar 1
      jaar 3 :499 kuub > laag tarief op basis van jaar 2 etc.

      Verwijderen
    2. Ik geloof zelfs dat sommige mensen 2 aparte rekening kregen. 1 van de netbeheerder en 1 van de leverancier, maar volgens mij is dat inmiddels wettelijk dichtgetimmerd dat de leverancier de factuur moet verzorgen.

      Verwijderen
    3. Nou, als je Bij Delta gaat(die bijna uitsluitend in Zeeland zit) en zelf in Groningen woont heb je wel veel meer kans op een dubbele rekening dan waar je Enexis (noord Nederland) icm met Essent (ook Noord Nederland) kiest omdat die uitwisseling beter was. Maar ook dat wordt per jaar beter.
      Ik weet wel dat Essent bij minder dan 500kwh en 500m3gas een lager netwerktarief rekent..

      Verwijderen
  3. Vorig jaar op de eindafrekening 790 kuub gas en dit jaar 588 kuub. Vorige week een nieuwe cvketel gekocht dus hopelijk gaan de kuubs nog wat omlaag :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi zo'n laag verbruik, daar zijn wij nu eindelijk ook van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik wist niet dat je bij overstappen de kostenvoordeel meekreeg..ik denk zelfs dat je nog extra kortin gkrijgt als je bij dezelfde leverancier blijft. Ik vul altijd 500m3gas en 500m3electra in. Dan krijg ik het voordeel niet ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kosten voordeel komt bij de netbeheerder weg. Die is bepaald door de locatie van je meter. Bij mij is dat lianee. Ongeacht welke leverancier ik kies blijft liander mijn beherder. Het voordeel komt voor uit het feit dat ze je een kleinere aansluiting rekenen omdat je verbruik zo laag is.

      Ongeacht wat je zelf doorgeeft als je werkelijke verbruik hoger ligt krijg je gewoon een narekening.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...