woensdag 24 februari 2016

De week is weer doormidden!

Sommige dagen voelen langer dan andere. Momenteel is de woensdag die dag. Naast de werkdag van 8 tot 5, eet ik dan gelukkig bij mijn ouders waar ik even lekker met mijn nichtje kan rafotten. Om 7 uur moet ik me alweer melden bij de cursus Frans die ik momenteel volg. En volgens mij is dat hetgeen wat de dag zo lang maakt.

Die cursus ben ik gaan volgen in oktober. Een keer per week van 19:00 tot 20:15. Met de eerste keer (wintersport)vakantie in Frankrijk in het vooruitzicht leek het mij leuk om de kennis van de taal weer een beetje op pijl te trekken. De laatste les was in de 3e klas havo. Daarna ben ik voor het Duits gegaan.

Enfin. Ik werd ingedeeld in een groepje wat al een jaar eerder was begonnen als 100% beginneling. Volgens de mensen zou ik het wel bij kunnen benen. Maar dat valt toch wel tegen. In het begin was er tijd en motivatie. Het huiswerk werd gemaakt. Lezen dat ging prima, schrijven doe je toch niet echt. Maar luisteren viel niet mee en praten als helemaal niet. En dan valt één keer in de week wel tegen als het gaat om resultaten.  Er wordt in de les genoeg gepraat zij het in het Nederlands. Het zijn eigenlijk allemaal wat oudere dames, zeg maar 50+ en die weten wel van theekransjes. Hoewel ze zeer vriendelijk zijn voel ik me daar met mijn 30 jaar toch niet helemaal bij passen omdat ze toch in een hele andere fase van het leven bewegen.

Maar nu de vakantie in Frankrijk inmiddels alweer ruim een maand achter ons ligt en er daar eigenlijk nul komma nul gebruik van de taal bij kwam kijken, is de motivatie helemaal weg. Ik heb verder helemaal geen banden met Frankrijk dus ook eigenlijk geen kans om te oefenen (of reden)
Ik maak de reeks natuurlijk wel af want tja ik heb ervoor betaald. En eerlijk is eerlijk de verhalen zijn ook gewoon leuk om naar te luisteren. Maar als ik het vooraf had geweten dan was ik er waarschijnlijk nooit aan begonnen. Ik moet nog tot april en dan gaan de boeken in de verkoop. Kunnen we nog een beetje terug verdienen!

Zijn jullie wel eens ergens vol goede moed aan begonnen om later te denken "waarom ben ik dit in vredesnaam gaan doen?"



12 opmerkingen:

  1. Zo doe ik momenteel Spaans voor beginners. Ik 'vergeet' regelmatig dat ik dagelijks een half uurtje leer.
    Er is zoveel wat ik 'moet' Twee kranten lezen, wandelen, sporten, lezen, kletsen. Er op uit. Het leven van een niet werkende is ook vol hoor...... :-))

    Bekend dat mensen na een maand afhaken. Begin januari is het altijd bomvol in de sportzalen. begin februari is het al wat minder en nu is het weer net zo druk als altijd. Prettig vind ik dat.

    Gewoon doorzetten. Ik heb vroeger op Frans gezeten bij de Alliance Francaise. Daar werd het ook een stuk leger later.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zit ook bij de alliance. Er is één cursist die volgens mij nog maar 2 keer is komen opdagen sinds oktober. Te druk.

      Verwijderen
  2. Ja idd ook ooit aan Franse les begonnen. Toen overleed ons petekindje en miste ik een hoop. Kon later de motivatie niet meer vinden. Nooit meer opnieuw begonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat probleem heb ik dus vanaf het begin een beetje gehad, dat gevoel van er achteraan hobbelen.

      Verwijderen
  3. Volg ook een cursus Frans. Vindt het erg leuk.Ook wel oudere cursisten, maar ben zelf nu 57. Mooie taal. Elke week even een beetje in Frankrijk. Goede docent die er een gezellige middag van maakt. Hoewel ik niet meer dan een uur aan huis werk besteed in de week want werk gezin etc hoop ik nog lang er mee door te gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik neem aan dat je dan ook banden hebt met Frankrijk, bijvoorbeeld als vakantieland?

      Verwijderen
  4. Ik deed ooit een cursus Frans in Frankrijk: twee weken in een kleinschalig pension, volledig verzorgd, met heerlijke maaltijden.
    En de hele dag Frans praten.

    's Morgens hadden we echt les, in groepjes van 4-6 op niveau ingedeeld. 's Middags was er een leuk keuzeprogramma met veel excursies. Ik sprak na twee weken redelijk vloeiend Frans, maar mijn instapniveau was wel wat hoger (4 VWO en regelmatig geoefend sinds die tijd).

    Maar ik herken het wel: de drang om je in te schrijven voor allerlei cursussen en daar dan spijt van krijgen. Daarom begin ik er gewoon niet meer aan! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo`n "vakantie"cursus lijkt mij echt heel gaaf en ook erg effectief, maar die zijn vaak behoorlijk aan de prijs!

      Verwijderen
  5. Op dit moment kan ik niets bedenken. Hardlopen, dansles en bloggen vind ik bijvoorbeeld nog steeds leuk.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig maar , want je hebt er een dagtaak aan volgens mij!

      Verwijderen
  6. Ik moest eigenlijk wel lachen om je verhaal. Voor de allereerste keer in mijn leven ben ik een 'oudere dame' genoemd met mijn 50 jaar. Ik voel me nog superjong.
    Ik zit op een fiftyfitgroepje. Samen sporten en daarna aquajoggen. Heerlijk. Eindelijk dames om me heen waar ik in mee kan met mijn lichaam. Natuurlijk zijn sommigen veel leniger dan mij, maar ik pas erin.
    Gewoon even doorzetten zou ik zeggen. Wie weet komt het van pas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ach als je 30 bent lijkt 50 nog zoooo ver weg! Wel lekker dat je nog zo fit bent.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...