maandag 15 februari 2016

De verwarming instellen

Toen wij 2,5 jaar geleden een nieuwe CV-ketel lieten installeren kwam deze met een nieuwe thermostaat. Vergeleken met onze oude thermostaat was deze een stuk simpeler en gedetailleerder af te stellen. En daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt. Naar mijn mening is dit naast het goed isoleren van je huis één van de belangrijkste manieren om te besparen op je gasverbruik. Bij ons halveerde deze bijna.

Hoewel wij waarschijnlijk de thermostaat strenger afgesteld hebben staan dan de gemiddelde Nederlander zijn wij zeker geen geheelonthouders van warmte. Vriendlief kan slecht over koude en trekt ook liever niet nog een trui extra aan in huis (eerder het tegenovergestelde). Hieronder heb ik onze instellingen in een tabel gezet. Met de starttijd en de bijbehorende temperatuur:

maandag dinsdag woensdag donderdag vrijdag zaterdag zondag
7:00 - 19°C 7:00 - 19°C 7:00 - 19°C 7:00 - 19°C 7:00 - 19°C 8:00 - 16°C 8:00 - 16°C
8:00 - 16°C 8:00 - 16°C 11:00 - 16°C 9:00 - 16°C 8:00 - 16°C 12:00 - 16°C 12:00 - 16°C
17:00 - 20°C 17:00 - 20°C 20:00 - 20°C 17:00 - 20°C 17:00 - 20°C 17:00 - 16°C 17:00 - 16°C
22:00 - 17°C 22:00 - 17°C 22:00 - 17°C 22:00 - 17°C 22:00 - 17°C 22:00 - 17°C 22:00 - 17°C

Zoals te zien gaat bij ons de kachel doordeweeks elke ochtend minimaal een uurtje aan. En op woensdag en donderdag wat langer omdat VL dan thuis is. Wij zijn echt geen ochtendmensen en als het dan ook koud is in huis dan lijdt het humeur daar onder. Zwak, maar getuigd wel van zelfinzicht.

Wanneer wij aan het werk zijn doordeweeks dan staat de temperatuur op 16 graden. Gezien het feit dat wij een tussenwoning hebben (en onze buren niet echt consuminderen) staat dat zo`n beetje gelijk aan uit. De foto heb ik net voor het schrijven van dit bericht gemaakt, het sneeuwt op dit moment (zondagmiddag) hierbuiten en er staat een lelijk windje pal op het huis. Lager dan 16,5 gaat het niet worden. Bovendien zijn we net weer in huis en zal waarschijnlijk door onze aanwezigheid en het gebruik van apparatuur de temperatuur stiekem weer stijgen. 

Ook s`avonds gaat de kachel aan. Op woensdag iets later omdat we dan allebei laat thuis zijn. Tot zover dus vrij logisch allemaal. "Maar waarom heb je nou in het weekend verschillende tijden staan terwijl het constant 16 graden is?" vraag je je misschien af. 

Dat heeft te maken met de onvoorspelbaarheid van het weekend. Het enige voorspelbare is vaak dat we uitslapen. Vandaar de starttijd van half 10, maar verder is het altijd een verrassing. Zijn we thuis of gaan we weg? Om te voorkomen dat we weg gaan en de kachel de hele dag aan laten staan hebben we een veiligheidje ingebouwd. Als wij nu de kachel aanzetten in het weekend en we vergeten hem uit te zetten bij vertrek dan gaat hij vanzelf uit als hij het volgende tijdsvak bereikt. Op die manier voorkomen we dat we onnodig stoken mochten we ietsje te enthousiast vertrekken naar ons volgende avontuur.

Als laatste hebben we de nachten. Die zijn door VL op 17 graden gezet omdat hij het koud heeft s`nachts en daardoor moeite heeft met slapen. Als ik ons verbruik bekijk dan moet ik constateren dat de kachel hierom niet aangaat. Het kost dus niks extra en hij slaapt er beter om, geen discussie waard dus.

Hoe hebben jullie de verwarming ingesteld? En hebben jullie dat altijd al of kunnen jullie je nog een tijd voor de geest halen dat je het moest doen met een draaiknop? En welk effect heeft de moderne thermostaat op jullie verbruik gehad?

13 opmerkingen:

  1. Dat stoken voor een uurtje is echt zonde, en als het in huis minimaal 16,5 blijft dan snap ik die 16 en 17 graden ook niet want ook met een modulerende thermostaat kan ketel aanslaan en temperatuur even op 18 graden brengen om vervolgens even een periode niet aan te slaan.

    Aan/uit thermostaat is echt voordeligste hier nachtverlaging altijd op 10 of nog lager en stook in stappen max 1,5 graad verhoging. Erg veel besparing kun je behalen om ketel echt aan te passen aan je woning dus juist vermogen/ cv temperatuur /retour en cv waterzijdig ingeregeld.

    Zo hebben wij gezin 6 personen laatste stookseizoen een gasverbruik van 400 M3 gerealiseerd met een woning met een energie B-label.

    Hier meer nuttige info:

    https://www.vandomburg.net/bespaar-energie-met-cv-tuning/cv-ketel-instellen-en-afregelen/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi. Ik ben blij dat ik gewacht heb tot ik bij de computer was, want op mijn mobiel dacht ik dat er nadasMurf stond.

      Ik geef je in alles gelijk. Helaas (en gelukkig natuurlijk) woon ik samen en heb ik die discussie ook al een paar keer gehad. Met name over het uurtje s`morgens. Ik denk dat het hem tussen de oren zit, maar zolang het verbruik niet de spuigaten uitloopt geef ik hem zijn zin.

      Het verbruik hou ik overigs dagelijks in de gaten en vooralsnog is zelfs met het hele koude weer de kachel niet buiten de ochtenden en avonden aangeslagen. Dus ik kom er gelukkig niet zo slecht vanaf :)

      Verwijderen
  2. Van het gebruik van zo'n ventilatorkacheltje weet ik niets maar dat heb ik gebruikt tijdens een verbouwing waarbij ik in januari 2 dagen zonder CV zat.

    Het grote voordeel van zo'n ding was de directe warmte die je voelde van de warme luchtstroom en dat was vooral als ik opstond en uurtje nog in huis was voor ik ging werken een zegen. De temperatuur in de kamer steeg nauwelijks maar het was heel aangenaam vertoeven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo`n ding hebben wij op kantoor staan voor als het echt heel erg word! Maar volgens mij zijn het wel energievreters..

      Verwijderen
  3. Leuk wij hebben dezelfe thermostaat. Bij ons staat niets geprogrammeerd, althans daar gebruiken we niet echt wat van. We hebben helaas de thermostaat bij de TV wat inhoudt dat we de openhaard functie gebruiken. Opzicht ok alleen wat extra handelingen. Zolang de tv uitstaat kunnen we zelf reguleren. Dat doen we gewoon afhankelijk van moment. dus wij hebben geen instellingen op tijden. Laagste stand voor ons is 13 graden. Als we actief zijn of kort thuis blijven gaat de verwarming niet aan. komen we thuis van boodschappen op een zaterdag en we gaan meer op de bank zitten dan doen we de verwarming bijvoorbeeld op 17 graden. Zo benutten wij optimaal het wel of niet van de gas.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat ik het wel zou kunnen, maar ik krijg VL niet zover, die vind mijn dan overdreven. Heb je trouwens niet het gevoel dat het zonde is van zo`n (best wel fors) thermostaat als je eigenlijk geen gebruik kan maken van de opties?

      Verwijderen
    2. Hoi Rose, wij hebben ook een thermostaat met openhaard functie, de celcia remeha 20. Werkt die functie bij jullie goed? We hebben het nu al een aantal keren gehad dat de functie aan bleef staan ook al zetten we hem uit, en we 's morgens beneden kwamen in een snikheet huis van 28!!graden. Met bijbehorend gasverbruik :(

      Verwijderen
    3. Misschien zijn de batterijen toe aan vervanging? Wij hadden met de badkamer verbouwing een mannetje die de batterijen had geleend van de termostaat, wij waren weg toen. Na vakantie en het mannetje was weg hadden we extreme temperaturen, we snapten er niets van want kon niet reguleren. bleek uiteindelijk dat er geen batterijen zijn. Misschien niet jouw oorzaak, maar je zou het kunnen checken. Er zitten bij de termostaat batterijen. Verder gebruiken wij openhaard functie en die wil nog wel eens terugspringen naar lagere temperatuur. Wat bleek was dat dat met de extra stand te maken had die op een tijd stond. Na 19u sprong dan de openhaard weer terug naar tijdstand. Nu hebben we de gewone stand op continue 13 graden en als we dan nu de openhaard stand aanzetten ivm tv dan blijft hij daar op staan en als we op programmakeuze klikken dan vervalt meteen de openhaard stand naar 'continue'.

      Verwijderen
  4. Stoer hoor zulke lage temperaturen! Bij ons staat de verwarming standaard op 18gr en 's avonds of in het weekend overdag op 20gr.

    Voor de stookkosten valt het wel mee. Label A huis uit 2006 met warmte terugwin unit, maar vanuit consuminder oogpunt veel te warm ingesteld.

    Ach een guilty pleasure. De een koopt een dure auto, de ander houdt zijn verwarming te hoog ;-)

    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, zo is het maar net. Bovendien compenseer jij het weer met je Label, dan kun je je wat permitteren.

      Maar standaard op 18 graden. Zijn jullie dan veel thuis of hebben jullie wellicht vloerverwarming?

      Verwijderen
  5. De temperatuur loopt maar heel langzaam terug. Nu twee uur op 20gr morgenochtend nog steeds 18,5 tot 19 gr.

    En ook veel thuis, mijn vrouw werkt onregelmatige diensten (verpleging) dus vaak door weeks of 's ochtends thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hier ook dezelfde thermostaat. Maar nog niet zo goed ingesteld als die van jullie. Nachtstand is 17 graden. Daar staat ie overdag ook op. Bij thuiskomst wordt de dagstand aangezet. Die staat op 19 graden (en ik draai het meestal terug naar 18 graden). Openhaardstand gebruiken we ook veel i.v.m. de houtkachel. Onder de 500m3 zitten wij nog niet. Zou leuk zijn, maar is geen streven. Ik hou niet zo van kou namelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die 500 kuub is leuk als je in de buurt komt, maar met jullie klushuis denk ik dat het wat hoog (of laag) gegrepen is. Met lekker warm is niks mis. Ik ben jaloers op jullie houtkachel, mijn schoonouders hebben dat ook en ik vind het heerlijk.

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...